Si in Elvetia (tara care, conform raportarii de pe 19 martie, a ajuns la 4.222 de persoane depistate pozitiv cu coronavirus, 43 de decese si 15 persoane recuperate) masurile pentru prevenirea raspandirii virusului, asigurarea fluxurilor de marfa si sprijinirea economiei s-au luat treptat.
Pe 13 martie, aceasta tara a decis sa introduca din nou controalele in frontiere, in functie de situatie, vizand in special granita cu Italia, care este oricum inchisa pentru un mare numar de persoane, fiind permis accesul numai pentru cetateni elvetieni si pentru cetateni de alte nationalitati care au motive foarte importante pentru a calatori, cum ar fi munca. In acest context, este demn de subliniat faptul ca Italia si Elvetia au luat masuri comune la frontiera comuna.
Marfurile nu erau afectate de aceste restrictii noi, si nici de inchiderea granitelor Germaniei si Austriei, si pentru ele erau in continuare permise intrarea in tara si tranzitul.
Pe 16 martie si in Elvetia s-au inchis scolile, iar transportul public inca functiona normal, dar oamenii erau sfatuiti sa nu ia trenul sau autobuzul. Magazinele erau deschise, cu exceptia unor zone din sudul Elvetiei (Tessin), unde nu mai lucrau decat cele alimentare, iar cetatenilor li se cerea sa stea acasa.
De pe 16 martie pana pe 19 aprilie si Elvetia a decretat stare de urgenta, care aduce controale la frontiere pentru cetateni ce calatoresc rutier sau aerian si permiterea accesului numai pentru elvetieni si pentru cetatenii de alte nationalitati care au actele necesare si se afla in tranzit. Toate magazinele care nu comercializeaza produse de folosinta zilnica au fost inchise, ca si centrele fitness, de ingrijire personala si intretinere, gradinile zoologice, zonele de schi s.a. Iar viata de noapte s-a terminat pentru cel putin patru saptamani. Dar, desigur, transportul de marfa nu a fost supus nici acum la restrictii.
Ideea este de a mentine functional sistemul de sanatate, care inca este in stare buna si ofera suficiente paturi la urgente pentru pacientii cu coronavirus si pentru alte persoane in stare critica.
De pe 19 martie transportul public a fost incetinit, indiferent ca este pe distante lungi, regional sau urban, iar mijloacele de transport circula la intervale duble fata de pana acum. In cele mai multe regiuni ale tarii se recomanda munca de acasa si s-a si trecut la asta in mare masura.
Iar astazi, 20 martie, guvernul elvetian urmeaza sa anunte noi masuri din programul de urgenta care vizeaza economia, dar si noi reguli pentru cetateni, desi nu se asteapta inca o stare de asediu. Liniile aeriene elvetiene au avioanele la sol, cu exceptia unuia intercontinental si a cinci regionale, si autoritatile se gandesc chiar sa foloseasca avioanele de pasageri pentru bunuri, astfel incat sa nu se blocheze fluxurile de marfuri.
In ceea ce priveste timpul de condus si odihna al soferilor profesionisti, acesta inca nu suferise modificari, dar unora, care fac distributie, li s-a interzis accesul pe platformele clientilor, care au trimis propriul personal sa descarce camioanele pe strada.
UNTRR solicita Guvernului masuri compensatorii financiare si fiscale pentru transportatorii romani. UNTRR atrage atentia ca firmele de transport rutier din Romania vor fi grav afectate din cauza epidemiei cu noul coronavirus. Astfel, din estimarile UNTRR, in cazul transportului rutier national de persoane – linii regulate – numarul de pasageri a scazut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scaderea este aproximativ 100%. In relatia cu Italia, firmele romanesti de transport rutier de persoane au oprit total activitatea, iar in relatiile cu restul tãrilor scaderea este nesemnificativa, volumul fiind comparabil cu perioada similarã din anul trecut. In schimb, in cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relatii decat Italia) – scãderea este de aproximativ 100%.
In ceea ce priveste transportul rutier de marfuri intern, acesta este neafectat, in timp ce pentru transportul rutier de marfuri international scaderea generala este de aproape 15%. Unele firme sunt afectate cu pana la 30%, altele nu sunt afectate deloc.
Transporturile de marfa international intre Italia si alte tari din UE operat de transportatorii romani nu este afectat decat in masura in care clientii din Italia isi reduc volumul de activitate – valabil in anumite cazuri, dar nu generalizat in acest moment.
Transportul de marfuri international dintre Italia si Romania este in pericol din cauza masurii de autoizolare a soferilor care revin din Italia – aceste operatiuni trebuie sa includa costul cu imposibilitatea utilizarii soferului 14 zile, iar UNTRR solicitã autoritatilor romane revenirea asupra acestei decizii si monitorizarea soferilor, fara a fi pusi in autoizolare.
Totodata, UNTRR solicita Guvernului si masuri compensatorii financiare si fiscale pentru firmele de transport rutier ai caror soferi sunt trimisi spre autoizolare si in cazul anulãrii curselor.
Italia este unul dintre principalii parteneri comerciali ai Romaniei, iar 10% din exporturile romanesti merg in Italia. Pe cale rutierã, in primele trei trimestre ale lui 2019 au fost transportate aproape 1,7 milioane tone de marfuri (import/export) in relatia Romania-Italia. Intre Romania si Italia se fac aproximativ 120.000 de curse/sens/an pe cale rutiera.
UNTRR solicita Guvernului Romaniei sa intreprinda demersuri pe langã Comisia Europeana si Guvernul Italiei in vederea aplicãrii unei derogãri temporare de la interzicerea efectuarii repausului saptamanal normal in autovehicul, conform Reg. (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere. Astfel, soferii vor fi mai izolati si posibilitatea de a se infecta cu noul coronavirus este mai redusa daca isi efectueaza repausul saptamanal normal in autovehicul si nu la hotel.