Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Poliția din Slovenia – una dintre principalele țări de tranzit din Uniunea Europeană – a constatat o creștere uriașă a încălcărilor legislației rutiere în cazul companiilor de transport de călători care operează linii internaționale, în special în ceea ce privește regulamentul 561 privind timpii de conducere și de odihnă, dar nu numai.

Astfel, în urma intensificării controalelor în trafic din ultima lună, poliția slovenă a constatat faptul că cele mai multe autocare etajate circulau cu depășirea masei totale maxim autorizate, aproape jumătate dintre toate vehiculele verificate aveau probleme la sistemul de iluminare, mulți șoferi nu dețineau permis de conducere valabil, se aflau în afara traseului liniei internaționale declarat în foaia de parcurs și, foarte grav, la multe dintre vehiculele tahograful fusese manipulat. Au fost găsite și numeroase încălcări ale regulamentului european 561, șoferii nerespectând efectuarea timpilor de odihnă zilnică și săptămânală.

Duminică, 1 decembrie 2024, au fost verificate nu mai puțin de 41 de autocare aflate pe curse internaționale regulate, iar la aproape jumătate dintre acestea au fost constatate încălcări. De reținut cazul unui autocar bulgar, încărcat la capacitate, care era condus alternativ de doi șoferi. Autobuzul era un model mai vechi și avea instalat un tahograf analog, care permite manipularea netransparentă și ascunderea datelor privind legalitatea muncii șoferilor, ceea ce creează probleme considerabile autorităților de supraveghere. În timpul controlului, s-a constatat că șoferul a plecase din Valladolid, Spania, cu o zi înainte de control, la ora 10:45. Călătoria din Spania a fost pe direcția Bordeaux (Franța), iar de acolo spre Ljubljana (Slovenia). Cei doi șoferi au susținut că au preluat autobuzul de la colegi și că începuseră călătoria în Franța, însă, la o verificare mai amănunțită, poliția au descoperit faptul că șoferii începuseră să conducă din Valladolid și, fără a respecta perioada de odihnă legală, ajunseseră la total de aproape 32 de ore de conducere (deși după 21 de ore de lucru arfi trebuit să aibă cel puțin nouă ore de odihnă neîntreruptă).

Polițiștii sloveni au aplicat o amendă de 3.500 de euro și le-au suspendat temporar permisele de conducere ambilor conducători auto bulgari. Ambasada Republicii Bulgaria în Republica Slovenia a fost, de asemenea, informată cu privire la constatări, în special din cauza copiilor și a pasagerilor în vârstă din vehicul, și a contactat și compania de transport din Bulgaria pentru a asigura transportul suplimentar adecvat.

Manipularea tahografului, dar și folosirea mai multor carduri de șoferi sunt practici des întâlnite în cazul transporturilor internaționale regulate pe distanțe lungi. Șoferii se dovedesc a fi în multe cazuri nedisciplinați, nu respectă rutele desemnate, parchează în afara stațiilor, fac aranjamente individuale cu pasagerii, nu păstrează documentația corespunzătoare pentru transport și depășesc prea des limita de viteză, se arată în raportul poliției slovene.

Șoferii obosiți și vehiculele având diferite probleme tehnice sunt printre principalele cauze de producere ale accidentelor rutiere. În lumina constatărilor făcute la controalele în trafic, poliția slovenă intenționează să își intensifice controalele pe transportul internațional de pasageri cel puțin până la sfârșitul acestui an.

Miniștrii de transport din Uniunea Europeană au căzut de comun acord cu privire la abordarea generală a Consiliului în legătură cu două dosare cheie: regulile privind timpii de conducere și de odihnă pentru șoferii de autocar ce operează pe curse turistice și regulile referitoare la obținerea permisului de conducere.

Propunerea Comisiei Europene de revizuire a normelor privind obținerea permisului de conducere oferă posibilitatea eliminării unor bariere majore în calea atragerii tinerilor la ocupația de șofer profesionist.

Din sectorul transportului rutier lipsesc aproximativ 600.000 de șoferi de autobuze, autocare și camioane, iar tendința este ascendentă.

Consiliul sprijină propunerea CE de a permite conducerea cu însoțitor și formarea șoferilor de camioane (categorii C și C1) începând cu vârsta de 17 ani. Acest lucru va permite tinerilor absolvenți ai școlilor profesionale de a obține experiență de conducere sub supravegherea unor șoferi cu experiență. Dezavantajul este însă că statelor membre li se va permite să stabilească practici naționale diferite, se arată într-un comunicat de presă al Uniunii Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU).

„Cele mai multe state membre au realizat că permiterea conducerii însoțite pentru tinerii de 17 ani nu înseamnă scăderea vârstei minime de conducere, așa cum au prezentat în mod eronat unele organizații. Ajută doar la atragerea tinerilor absolvenți prin stabilirea unei modalități de formare profesională plătită, sub controlul șoferilor profesioniști cu experiență.

Din păcate, caracterul opțional al acestei măsuri – așa cum a fost votată de către Consiliul – va face, cel mai probabil, să nu fie pusă în practică peste tot. Ne-am dori să vedem acest nivel în întreaga Uniune”, a declarat Raluca Marian, directorul IRU EU Advocacy.

În cadrul aceleiași întruniri, Consiliul a acceptat propunerea Comisiei privind un mecanism UE de recunoaștere a permiselor de conducere din țări terțe. (În prezent, fiecare stat membru își urmează propriile practici.) „Sectorul nostru are nevoie de mai mulți șoferi. Deși acordăm prioritate conducătorilor auto proveniți de pe piața locală, inclusiv șoferilor tineri și femeilor, decalajul este atât de mare încât nu ne putem descurca fără șoferi din țări terțe“, a subliniat Raluca Marian.

„Consiliul a convenit să existe o practică armonizată a UE pentru recunoașterea permiselor de conducere străine pentru șoferii profesioniști. Cu toate acestea, problema se rezolvă doar pe jumătate.

Un șofer profesionist nu poate conduce în UE decât dacă are, de asemenea, un certificat de competență profesională (CPC) recunoscut.

Prin urmare, în ciuda eforturilor sale, Consiliul nu a reușit să rezolve problema“, a adăugat ea.

Consiliul a ratat ocazia de a răspunde favorabil nevoilor transportului colectiv de pasageri, cum ar fi eliminarea limitei arbitrare de 50 km pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocar sub 21 de ani.

Abordarea generală a Consiliului a îmbrățișat însă în mare măsură propunerea Comisiei. Cel mai important, le permite șoferilor de turism cu autocar să își împartă pauza de 45 de minute în pauze mai scurte de cel puțin 15 minute, în funcție de durata timpului zilnic de conducere, să își prelungească timpul de lucru cu o oră o dată sau de două ori, în funcție de durata călătoriei, cu compensare ulterioară, și să conducă timp de 12 zile consecutiv și în cadrul călătoriilor turistice naționale, la fel, cu recuperarea odihnei săptămânale omise la final, ceea ce este deja posibil pentru călătoriile internaționale.