Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) salută inițiativa Guvernului României de modificare a OUG 49/2019 pentru a promova o concurență loială între transportul de taxi și transportul alternativ. Camera Națională a Taximetriștilor din România, cu 36 de filiale la nivel național, este membră COTAR.
Ambele activități de transport, taximetria și transportul alternativ, au avut în trecut diferențe majore în privința legislației care le guvernează. În urma discuțiilor cu Premierul Marcel Ciolacu și Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a hotărât să se modifice legislația pentru eliminarea prevederilor discriminatorii, promovând astfel o abordare mai echitabilă între cele două sectoare.
COTAR susține principiul impozitării și fiscalizării oricărei activități desfășurate pe teritoriul României, subliniind că este esențial să existe aceeași abordare pentru taximetrie și pentru transportul alternativ. Organizația evidențiază că nu are obiecții împotriva platformelor digitale, ci își exprimă preocuparea pentru aplicarea unor reguli echitabile în domeniul transportului de persoane.
De asemenea, COTAR consideră că taxele și impozitele pe care le plătesc firmele cu același tip de activitate trebuie să fie la fel, precum și condițiile prevăzute de lege pentru desfășurarea acestor activități similare:
– un număr egal de licențe de taxi și copii conforme pentru transport alternativ;
– același tip de aparatură pentru taxare, cu principii transparente pentru clienți;
– același mod de stabilire a prețului unei călătorii, eliminându-se tariful dinamic – acesta fiind doar o metodă prin care clientul este păcălit de firmele de transport alternativ, pentru a i se lua mai mulți bani pentru o cursă;
– firmele trebuie să dețină autoturismele în patrimoniul propriu și să fie eliminate contractele de comodat oneroase care se practică acum în transportul alternativ, astfel încât să se poată garanta siguranța în trafic și siguranța clienților;
– mașinile nu trebuie să fie mai vechi de 10 ani, astfel încât să se asigure siguranța clienților și protecția mediului.
Ministerul Transporturilor anunță planurile de armonizare a prevederilor legale privind transportul de persoane, asigurând egalitate între legislația pentru transportul alternativ și cea pentru taximetrie. În curând, un nou proiect de act normativ va fi propus și supus consultării publice. Ministerul apreciază implicarea Premierului României și a Ministrului Transporturilor, precum și colaborarea cu autoritățile MAI și ANAF în discuțiile interministeriale, adăugând mulțumiri și colegilor implicați în analiza legislației și contribuțiile aduse la elaborarea noului act normativ.
Conform datelor Autorității Rutiere Române (ARR) și în baza evidențierii distribuției pe grupe de vârstă și pe categorii de calificare proprii deținătorilor certificatelor de calificare/pregătire profesională (CPI/CPC), forța calificată de muncă de șoferi profesioniști care poate activa în sistemul de transport rutier poate fi caracterizată ca având o distribuție sănătoasă pe grupe de vârstă, adică o medie de 44 de ani, este de părere se secretarul de stat în MTI Gabor Sandor. Deci piața forței de muncă are un potențial apreciabil, care îi conferă sistemului de transport rutier garanții de performanță consistente, inclusiv din perspectiva îndeplinirii conforme și în condiții de siguranță a misiunilor curente.
Dar, deși avem o distribuție sănătoasă pe grupe de vârstă a șoferilor profesioniști calificați din România, ea generează și o oarecare îngrijorare cu privire la perspectivele incerte în ceea ce privește reușita completării necesarului de forță calificată de muncă și acutizarea continuă a crizei de șoferi în următorii 5 ani. În rândul tinerilor (sub 40 de ani) nu mai există interes pentru a se angaja ca șoferi profesioniști: ponderea lor este de doar 37%, față de 63%, cât reprezintă ponderea celor peste 40 de ani.
Analizând ponderile tipurilor de copii conforme valabile (transport de marfă/de persoane), raportate la tipurile de certificate de calificare/pregătire profesională corespunzătoare, se remarcă faptul că transportul rutier de persoane este mai afectat de criza forței de muncă decât cel de transport marfă. Ameliorarea acestei situații presupune promovarea unor măsuri organizatorice adecvate și/sau intervenții legislative, vizând: restructurarea și profesionalizarea activităților legate de obținerea licențelor și a atestatelor/certificatelor de pregătire/perfecționare profesională inițială/continuă a personalului cu responsabilități în domeniul siguranței rutiere, precum și a activităților control în domeniul transporturilor rutiere; soluționarea dificultăților și optimizarea/operaționalizarea procedurilor ce țin de angajarea de forță de muncă din afara UE (obținerea permiselor de muncă, facilitarea accesului la ocupații de specialitate; coborârea vârstei de acces la obținerea permisului de conducere valabil pentru categoria C/CE la 18 ani, dublată de condiționarea efectuării pregătirii inițiale complete în cadrul liceelor tehnologice de profil; echilibrarea responsabilităților legate de respectarea condițiilor de conformitate a efectuării misiunilor de transport, prin statuarea unor obligații specifice în sarcina expeditorilor/beneficiarilor transporturilor angajate/ efectuate; amenajarea de parcări sigure și îmbunătățirea/dezvoltarea/adecvarea amenajărilor și a serviciilor/utilităților în parcări; organizarea/facilitarea transportului intermodal.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit