Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernul României a adoptat vineri, 8 septembrie, normele de aplicare ale legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, prin care se acordă gratuitate la transportul public local și metropolitan, județean și interjudețean. Această facilitate este oferită, din nou, cu eforturi din partea operatorilor de transport, care sunt puși în situația de a elibera abonamente gratuite elevilor, contravaloarea acestora urmând să fie recuperată de la Ministerul Educației la o dată ulterioară, pentru care nu a fost stabilit niciun termen exact.

Problema subvenționării transportului elevilor este strict a autorităților statului, nu a agenților economici. Cu toate acestea, HG 810/2023, prin care au fost adoptate normele metodologice privind acordarea facilităților de transport pentru elevi, obligă cărăușii să finanțeze prețul abonamentelor, până la plata acestora de către stat și doar după parcurgerea unui întreg proces birocratic.

Procedura este următoarea: părintele/reprezentantul legal/elevul major trebuie să solicite unității de învățământ, în primele 5 zile lucrătoare de la începutul anului școlar, traseul și operatorul de transport folosit. Școala sau liceul trebuie să întocmească liste cu elevii și să le trimită cărăușilor, iar aceștia vor elibera abonamentele gratuite.

Contravaloarea acestora va fi facturată Ministerului Educației, iar banii vor fi plătiți… atunci când se va putea. Pentru că nu a fost stabilit în HG și un termen limită. Este lesne de înțeles faptul că întârzierile mari vor ridica mari probleme de lichiditate pentru operatori, mai ales acolo unde elevii reprezintă nu mai puțin de jumătate din numărul de călători transportați.

„Un mecanism extrem de complicat si complex, ce implică liste, verificări, documentație plimbată de la o instituție la alta și, într-un final, o mare pagubă și bătaie de joc în raport cu elevii, părinții acestora și, evident, operatorul de transport. Un mecanism ce încalcă din nou prevederile regulamentului 1370, așa cum se arată și în avizul dat de CES. La dezbaterea acestor norme, printre alte observații și propuneri, reprezentanții Federației Operatorilor Români de Transport au cerut un termen legal cuprins în norme pentru efectuarea plăților către transportatori. (…) Toți cei afectați de aceasta nouă hotărâre de guvern rămân să se descurce. Ce se întămplă însă în prima zi de școală?

În lipsa listelor cu elevii ce beneficiază de gratuitate, ce nu pot apărea peste weekend, operatorii de transport trebuie să emită bilete de călătorie contra cost. Ulterior, numai după primirea listelor, cel mai devreme după 1 octombrie, vor depune o întreagă documentație pentru recuperarea sumelor aferente titlurilor gratuite oferite și vor aștepta pentru o perioadă nedeterminată să primească banii de la stat. Exact ca în trecut, după îndelungi așteptări, nu vor mai putea acorda subvenția către elevi din propriul buzunar“, se arată într-un comunicat de presă FORT.

Curtea Constituțională a României (CCR) a decis, la începutul acestei luni, neconstituționalitatea OUG 50/2021 în ceea ce privește plafonarea tarifelor la transportul elevilor și asigurarea transportului gratuit pentru copiii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu doar pe perioada anului școlar. Decizia vine ca urmare a mai multor acțiuni în instanță deschise de transportatori, de asociațiile elevilor din mai multe județe, dar și de Avocatul Poporului.

Odată cu declararea neconstituționalității OUG 50/2021 se creează premise favorabile pentru contestarea în instanță și a OUG 159 din 17 noiembrie 2022, care, la fel, discriminează elevii ce nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu, restricționându-le accesul la transport gratuit doar pe perioada școlii, deși legea educației prevedea inițial ca această gratuitate să fie valabilă pe tot parcursul anului calendaristic pentru toți elevii. De asemenea, tarifele de transport sunt plafonate, chiar dacă la o valoare mai mare decât cea din OUG 50, însă, tot insuficientă.

Un alt act normativ care a stârnit nemulțumirea cărăușilor la finele anului trecut este OUG 168/2022, care prevede faptul că, în 2023, costul transportului elevilor care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu va fi suportat de către autoritățile locale și nu de către bugetul de stat, așa cum prevede legea Educației și cum este stipulat și în OUG 159/2022 (care vorbește despre plata unor sume forfetare către elevi).