Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform Federației Naționale din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR), managerii de transport declară că în ultimul trimestru din 2023 volumele firmelor lor au scăzut brusc – în condițiile în care, reamintim, ele scad constant de la începutul lui 2022 încoace.

Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din domeniu din ultimele trei luni și cel care măsoară previziunile pentru primul trimestru din 2024 confirmă dificultățile actuale și viitoare, în timp ce problemele de recrutare sunt mai mici decât până acum. Conform celui mai recent sondaj INSEE (institutul de statistică din Franța), în octombrie 2023 50% dintre transportatori se confruntau cu dificultăți de recrutare – comparativ cu aproape 65% cu un an mai devreme – nivel similar cu cel înregistrat înainte de criza sanitară.

Investițiile sunt cu mult sub nivelul lor mediu și în scădere față de trimestrul anterior, majoritatea lor fiind pentru reînnoirea flotei.

În 2021, INSEE a adăugat la chestionarul său tradițional o întrebare privind incertitudinea economică resimțită de companiile de transport, iar în decembrie 2023 acest indicator s-a stabilizat la un nivel ridicat după o creștere în noiembrie, rămânând sub media sa din aprilie 2021 încoace.

Barometrul FNTR privind situația companiilor de transport rămâne la nivelul din trimestrul anterior, dar mult sub media pe termen lung, fapt cauzat mai ales de scăderea volumelor și marjelor de profit ale companiilor – profitul se deteriorează în special din cauza creșterii accentuate a costurilor. Reamintim că acest indicator își depășise media pe termen lung după scăderea istorică adusă de criza sanitară și înainte de scăderea din ultimul timp.

55% dintre managerii chestionați de FNTR își exprimă nemulțumirea față de situația actuală a companiei lor – dintre care 19% nu sunt mulțumiți deloc – și cred că deteriorarea se va intensifica în primul trimestru din 2024, iar punctul lor de vedere a fost împărtășit și de participanții la ședințele din 9 și 10 ianuarie ale FNTR.

În decembrie 2023 în Franța a crescut ușor la loc indicatorul climatului de afaceri din sectorul agroalimentar, care rămâne totuși cu mult sub media sa pe termen lung. Producția s-a redresat brusc, în timp ce comenzile au scăzut și au rămas la un nivel foarte jos.

În industria prelucrătoare, indicatorul climatului de afaceri a scăzut sub media sa pe termen lung pentru prima dată din decembrie 2020 încoace, atât din cauza deteriorării producției în ultimele trei luni, cât și din cauza scăderii comenzilor.

În fabricarea echipamentelor și mașinilor de transport, indicatorul climatului de afaceri este în creștere și rămâne cu mult peste media sa, iar pentru „alte echipamente de transport“ chiar a atins niveluri nemaivăzute din 1990 încoace. Iar climatul de afaceri din „alte industrii“ se redresează ușor, rămânând însă sub media sa pe termen lung. Optimismul a revenit mai ales în industria textilelor, îmbrăcămintei, pielăriei, lemnului, hârtiei și metalurgiei și altor produse metalice, dar a scăzut la loc în industria chimică, a cauciucului și materialelor plastice.

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a realizat și pentru ianuarie 2021 o anchetă referitoare la impactul crizei Covid-19 asupra transportului rutier de mărfuri generale pe distanțe lungi și regional, realizat cu ansambluri articulate.

Față de februarie 2020, ultima lună întreagă de dinainte de criza Covid-19, acesta a fost cu 2,5% mai mare (+0,2% a fost cel mai slab rezultat indicat de firmele chestionate și +4,9% a fost cel mai bun). Ca și în cazul cifrelor de afaceri, tot aprilie 2020 a fost luna cea mai slabă și din punct de vedere al numărului de șoferi, cu o scădere de 32,2% față de februarie 2020, iar cea mai mare creștere a fost în noiembrie, de 2,3%.

Față de ianuarie 2020, numărul de șoferi a fost cu 2,7% mai mic (firmele cu cea mai mare scădere au raportat 5%, iar cele cu cea mai mică scădere au raportat 0,3%). Cea mai mare scădere față de luna similară a anului anterior s-a realizat în aprilie, de 69,5% față de aprilie 2019, iar cea mai mică (deoarece creșteri nu au fost) în septembrie, de 0,4% față de septembrie 2019.