Conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), în al treilea trimestru al acestui an tarifele de transport pe bază de contract de la Madrid la Paris au scăzut cu 0,8% față de trimestrul anterior, până la o medie de 1.563 de euro (1,23 de euro/km), dar sunt cu 0,4% mai mari decât în trimestrul al treilea din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 1,9% față de trimestrul anterior și cu 11,7% față de perioada similară din 2022.
Pe sensul celălalt, dinspre Paris spre Madrid, și tarifele din contracte și cele spot au crescut: primele cu 0,4% față de trimestrul anterior și cu 17,7% față de perioada similară din 2022, până la o medie de 1.579 de euro (1,24 de euro/.km), iar cele spot cu 1,9%, respectiv 0,2%, până la 1.604 euro (1,26 de euro/km).
Cererea de bunuri din Franța rămâne scăzută față de anii precedenți, cu puține semne de creștere a indicatorilor cheie. Datele de la INSEE (Institutul Național de Statistică din Franța) pentru trimestrul al treilea din 2023 indică o scădere cu 1,3% a consumului total, mai ales din cauza scăderii cu 7,6% a consumului de alimente – în timp ce consumul de bunuri ce înglobează tehnologie a crescut cu 2,8% față de anul precedent și este în scădere cu 1,7% față de 2021.
Deci cererea mai mică nu permite creșterea prețurilor de transport, ci duce la al patrulea trimestru consecutiv de scădere a tarifelor spot. E drept că ele au scăzut de această dată mai puțin decât în lunile anterioare, ceea ce sugerează o normalizare a pieței la un nivel cu 20% peste cel din 2019.
Pe de altă parte, în economia spaniolă rata inflației este mai mică, de 3,5% în septembrie 2023, față de un vârf de 10,8% în iulie 2022. Datele privind consumul sugerează că cererea populației rămâne slabă, cheltuielile scăzând cu 1,2% în trimestrul al treilea din 2023 față de al doilea, dar fiind în creștere cu 1,3% față de perioada similară din 2022. Producția totală spaniolă a scăzut cu 0,4% față de trimestrul anterior și cu 1,3% față de anul anterior. Cu toate acestea, producția de vehicule a crescut, datele Eurostat arătând un plus de 3,4% față de trimestrul al treilea din 2022, ceea ce a dus la creșterea cererii de bunuri intermediare și de capital din Spania.
Tarifele nu sunt influențate doar de cerere, ci și de costurile operatorilor, astfel că, acolo unde a avut loc o creștere a prețurilor de transport sau acolo unde scăderea nu a fost pe măsura scăderii cererii, asta s-a întâmplat din cauza cheltuielilor mai mari: pentru cursele din Spania spre Franța forța de muncă din transporturi costă cu 7,1% mai mult decât în trimestrul al treilea din 2022, motorina din Spania este mai scumpă cu 4,7% față de trimestrul anterior și cu 20,0% față de anul anterior, iar prețul pieselor de schimb și al întreținerii vehiculelor a crescut și el cu peste 14%, de data aceasta față de 2019. Pe măsură ce activitatea economică din ambele țări continuă să încetinească, cererea mai mică de transport încă are capacitatea de a duce la scăderea tarifelor spot, dar această scădere este mai mică decât în ultimele trimestre, sugerând o oarecare normalizare, și încă la un nivel mult mai ridicat decât în anii precedenți din cauza costurilor mult mai mari.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit