„Decesele“ firmelor de transport și de depozitare
Industria de logistică este afectată, la nivel global, de stagnarea creșterii economice, supracapacitate și creșterea numărului de firme care falimentează – deși sunt și companii care o duc bine. În aceste condiții, Transport Intelligence (Ti) a trecut în revistă câștigătorii și perdanții din domeniu și una dintre concluziile analizei sale este că nu se poate oferi o evaluare unitară la nivel global a stării de sănătate a industriei de logistică și transport din cauza diferențelor legate de mediul macroeconomic, de dinamica și de ciclurile sectoarelor de piață individuale. De exemplu, SUA se bucură de o creștere economică semnificativă, dar producția din Marea Britanie și Uniunea Europeană stagnează, și la fel și încrederea consumatorilor, iar dintre țările emergente cele din Golful Arabiei se dovedesc deosebit de rezistente și altele au dificultăți din cauza ratelor ridicate ale dobânzilor, riscului de investiții și redresării slabe de după pandemia de Covid 19. În ceea ce privește situația din China, nu există prea multe date oficiale despre situația reală din economie și despre impactul pachetelor sale de stimulare.
Și în transportul rutier de marfă există diferențe la nivel global. Cifrele Eurostat arată că numărul firmelor din UE care și-au încetat activitatea a crescut abrupt în ultimii cinci ani, ajungând la cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu. Cercetările efectuate de Ti Insight în trecut au arătat că sănătatea financiară a industriei logistice este legată strâns de doi factori principali: costul împrumuturilor și creșterea economică. Or, în prezent avem în Europa un PIB care s-a stabilizat și rate ale dobânzilor care au crescut, în încercarea băncilor centrale de a reduce inflația.
Asta are efect asupra transportului rutier în general, inclusiv asupra tarifelor spot, care conform Upply au scăzut începând din al treilea trimestru al lui 2022 din cauza capacității mai mari decât cererea (pe fondul stagnării economice), în timp ce numărul de firme care își încetează activitatea a crescut mai ales din cauza costurilor de bază mai mari.
Piața de transport rutier de marfă din SUA a fost și ea într-o poziție proastă, deși există semne că iese din ceea ce s-a numit Marea Recesiune a Transportului de Mărfuri, care după unele estimări a durat de la începutul lui 2022 până la sfârșitul lui 2024. Anumite condiții locale specifice – reglementările mai severe privind permisele de conducere și promisiunea președintelui Trump de a repatria imigranții ilegali, dintre care mulți lucrează în transport – vor reduce probabil numărul de șoferi, ceea ce va permite creșterea tarifelor din cauza capacității mai mici. Aceste presiuni în sensul creșterii tarifelor vor fi sporite probabil de planurile administrației Trump de a stimula economia SUA. Încercările importatorilor americani de a face stocuri dau un impuls transportului rutier de marfă în prima parte a anului, dar apoi volumul de activitate va scădea deoarece retailerii își vor reduce stocurile.
Analiza costurilor de depozitare din diverse zone ale lumii, realizată de Transport Intelligence (Ti) arată creșteri constante, de la trimestru la trimestru, începând cu primele trei luni din 2022, în toate cele trei regiuni majore, temperate de procentele mari de neocupare a spațiilor. Dar în ultimul timp creșterea a încetinit, mai ales în Europa și America de Nord.
În primul trimestru din 2024, costurile de depozitare din Europa au crescut cu 1,4% față de trimestrul anterior, având o creștere stabilă de la trimestru la trimestru, de 0,7%, în ultimul an. În America de Nord, costurile au crescut cu 4% față de acum un an și cu 1,4% de la trimestru la trimestru, iar în Asia de Nord-Est au crescut cu 6% față de primul trimestru din 2023, după ce în primul trimestru din 2023 crescuseră cu 2% față de primul trimestru din 2022, mai ales din cauza creșterii chiriilor în Coreea de Sud. Cu toate acestea, Asia de Nord-Est a înregistrat cea mai lentă creștere, de 0,5%, de la trimestru la trimestru, dintre cele trei regiuni.
Reechilibrarea cererii și ofertei, în special în economiile occidentale, a avut un rol esențial în susținerea creșterii mai lente a costurilor. Piețele din Asia de Nord-Est, pe de altă parte, au un grad foarte ridicat de neocupare a spațiilor și au înregistrat creșteri mai puțin importante ale costurilor în ultimul an în comparație cu țările occidentale.
De la mijlocul până la sfârșitul lui 2024 și până în 2025, Ti se așteaptă la creșteri mai rapide de costuri în Europa și America de Nord, deoarece sunt finalizate puține depozite, deci rata de neocupare scade și cererea își revine. Privind dincolo de 2025, Ti se așteaptă la modificări minime ale costurilor în Europa, la o creștere mai lentă a celor din America de Nord și la costuri fixe sau în scădere în Asia de Nord-Est, din cauza ofertei mari de depozite. În general, cererea de depozite a scăzut în lume, dar se așteaptă să se redreseze lent la sfârșitul lui 2024 și în 2025.
Indicele Ti ține cont de chirie, de forță de muncă și de costurile energiei pentru a determina costurile totale actuale de depozitare și pentru a estima direcția lor viitoare.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit