Ad
Ad
Ad
Ad

Capacitatea medie globală de transport maritim a crescut cu 1,5% în al doilea trimestru din 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, dar a scăzut cu 0,7% față de trimestrul anterior, arată un studiu al Transport Intelligence (Ti). Iar din martie până în aprilie a crescut cu 1,6%.

Reamintim că în iunie 2022 s-a atins capacitatea maximă și că de atunci scăderea a fost de 10,2%, iar în perioada imediat următoare, dacă va exista supracapacitate – în funcție de revenirea sau nu la normal în Canalul Suez – ea va exercita o presiune în sensul scăderii tarifelor.

Studiul mai arată că transportul maritim este caracterizat de o creștere accentuată a cererii de capacitate, ca urmare a necesității de a reconfigura rutele, și de o creștere semnificativă a ofertei de nave noi. Nevoia de a reconfigura rutele a fost una dintre cele mai imprevizibile și mai importante forțe care au modelat piața și, în timp ce restricțiile privind Canalul Panama sunt cunoscute și înțelese de ceva timp, problemele din Marea Roșie și Canalul Suez au fost mai puțin anticipate. Iar răspândirea amenințărilor în Oceanul Indian și, posibil, în Marea Mediterană continuă să schimbe volumul cererii de transport maritim.

Rutele din jurul Capului Bunei Speranțe au crescut probabil cererea de transport maritim de containere cu 10-15%, dar, deoarece liniile de containere rutează navele mai spre est, în Oceanul Indian, traseele devin din ce în ce mai lungi. În plus, nu este clar cât timp petrec navele în anumite porturi cheie care au apărut ca porturi hub cheie, cum ar fi Columbo sau cele din vestul Mediteranei. Pe de altă parte, fluxul de nave noi de la șantierele navale chineze și sud-coreene continuă să crească, drept pentru care noua rută mai lungă nu a provocat mari probleme pe piață. Întrebarea care se pune este ce se va întâmpla când/dacă navele se vor întoarce în Canalul Suez și se pare că atunci am putea asista la o supraofertă de capacitate de transport maritim de containere.

Analiza Ti amintește și că prețurile combustibililor folosiți în transportul maritim au avut în al doilea trimestru din 2024 o tendință similară în toate regiunile, media crescând cu 6,0% față de trimestrul anterior și cu 13,6% față de al doilea trimestru din 2023. În ceea ce privește estimările companiilor ale căror opinii au stat la baza acestei analize, cele mai multe sunt de părere că tarifele de transport maritim din Asia către Europa de Nord-Vest vor crește – unele sunt de părere că vor crește semnificativ, altele, că vor crește moderat – în timp ce trimestrul trecut cele mai multe fuseseră de părere că tarifele vor crește mult, din cauza crizei din Marea Roșie. Deci companiile se așteaptă ca tarifele să nu crească trimestrul acesta la fel de mult cum au crescut trimestrul trecut. În ceea ce privește ruta Asia-America de Nord de pe Coasta de Vest și ruta Europa-Coasta de Est a SUA, cele mai multe companii respondente sunt de părere că tarifele vor crește ușor.

Potrivit indicelui global al volumelor de transport maritim realizat de Transport Intelligence (Ti), volumele totale au avut o tendință ascendentă de la începutul lui 2023 încoace, iar în primul trimestru din 2024 au crescut cu 7,9 puncte, de la 102,4 la 110,3, față de primul trimestru din 2023, dar au scăzut cu 1,5% față de ultimul trimestru din 2023, mai ales din cauza scăderii de 2,9% a volumelor asiatice. Porturile din America de Nord au înregistrat și ele o ușoară scădere de 0,1%, în schimb cele europene au avut o creștere de 3,5% în primele trei luni din 2024, față de ultimele trei din 2023 – aceasta fiind prima creștere trimestrială înregistrată în ultimele șase trimestre.

Tendința ascendentă, arată Ti, este un semn că cererea se va redresa pe viitor. În primul trimestru din 2024, economiile multor state au ieșit din etapa politicilor monetare și fiscale extraordinare din 2020-2022, iar inflația în numeroase țări occidentale a scăzut.

Boom-ul cheltuielilor de consum, alimentat de excedentele de economii ale populației și de subvențiile guvernamentale din SUA, pare să se fi încheiat, dar economia SUA pare să crească durabil. Nivelul șomajului a crescut și el, dar rămâne sub 4%, iar cheltuielile de consum continuă să crească, deși nu chiar la nivelul de 9% înregistrat în ultimele 12 luni.

În aceste condiții, stocurile s-au normalizat și nu pare să existe nicio urgență pentru a le reconstrui.

În perioada următoare se așteaptă ca atât cheltuielile consumatorilor, cât și investițiile industriale să încetinească, dar fără a produce șocuri pe termen scurt.

Zona euro este trasă în jos de slăbiciunea economiei germane, dar, pe de altă parte, performanța Spaniei și Franței nu a fost rea.

Japonia și-a văzut economia crescând în 2023, însă în primul trimestru din 2024 a înregistrat scăderi puternice ale cheltuielilor de consum.

Principalele creșteri au fost pe piețe precum Asia de Sud-Est și Asia de Sud, care înregistrează o creștere a PIB de 4-6% pe an, determinată de un mix de cerere internă, producție industrială și activitate investițională. India este notabilă pentru că a dezvoltat o cerere considerabilă de import de componente electronice pentru sectorul său de asamblare, dar China se confruntă cu o cerere internă mai slabă, contrabalansată de o creștere substanțială a comerțului. Deși excedentele comerciale cu economiile dezvoltate sunt încă semnificative, volumele comerciale cu economiile din Asia de Sud-Est cresc disproporționat.