Analiza costurilor de depozitare din diverse zone ale lumii, realizată de Transport Intelligence (Ti) arată creșteri constante, de la trimestru la trimestru, începând cu primele trei luni din 2022, în toate cele trei regiuni majore, temperate de procentele mari de neocupare a spațiilor. Dar în ultimul timp creșterea a încetinit, mai ales în Europa și America de Nord.
În primul trimestru din 2024, costurile de depozitare din Europa au crescut cu 1,4% față de trimestrul anterior, având o creștere stabilă de la trimestru la trimestru, de 0,7%, în ultimul an. În America de Nord, costurile au crescut cu 4% față de acum un an și cu 1,4% de la trimestru la trimestru, iar în Asia de Nord-Est au crescut cu 6% față de primul trimestru din 2023, după ce în primul trimestru din 2023 crescuseră cu 2% față de primul trimestru din 2022, mai ales din cauza creșterii chiriilor în Coreea de Sud. Cu toate acestea, Asia de Nord-Est a înregistrat cea mai lentă creștere, de 0,5%, de la trimestru la trimestru, dintre cele trei regiuni.
Reechilibrarea cererii și ofertei, în special în economiile occidentale, a avut un rol esențial în susținerea creșterii mai lente a costurilor. Piețele din Asia de Nord-Est, pe de altă parte, au un grad foarte ridicat de neocupare a spațiilor și au înregistrat creșteri mai puțin importante ale costurilor în ultimul an în comparație cu țările occidentale.
De la mijlocul până la sfârșitul lui 2024 și până în 2025, Ti se așteaptă la creșteri mai rapide de costuri în Europa și America de Nord, deoarece sunt finalizate puține depozite, deci rata de neocupare scade și cererea își revine. Privind dincolo de 2025, Ti se așteaptă la modificări minime ale costurilor în Europa, la o creștere mai lentă a celor din America de Nord și la costuri fixe sau în scădere în Asia de Nord-Est, din cauza ofertei mari de depozite. În general, cererea de depozite a scăzut în lume, dar se așteaptă să se redreseze lent la sfârșitul lui 2024 și în 2025.
Indicele Ti ține cont de chirie, de forță de muncă și de costurile energiei pentru a determina costurile totale actuale de depozitare și pentru a estima direcția lor viitoare.
Capacitatea medie globală de transport maritim a crescut cu 1,5% în al doilea trimestru din 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, dar a scăzut cu 0,7% față de trimestrul anterior, arată un studiu al Transport Intelligence (Ti). Iar din martie până în aprilie a crescut cu 1,6%.
Reamintim că în iunie 2022 s-a atins capacitatea maximă și că de atunci scăderea a fost de 10,2%, iar în perioada imediat următoare, dacă va exista supracapacitate – în funcție de revenirea sau nu la normal în Canalul Suez – ea va exercita o presiune în sensul scăderii tarifelor.
Studiul mai arată că transportul maritim este caracterizat de o creștere accentuată a cererii de capacitate, ca urmare a necesității de a reconfigura rutele, și de o creștere semnificativă a ofertei de nave noi. Nevoia de a reconfigura rutele a fost una dintre cele mai imprevizibile și mai importante forțe care au modelat piața și, în timp ce restricțiile privind Canalul Panama sunt cunoscute și înțelese de ceva timp, problemele din Marea Roșie și Canalul Suez au fost mai puțin anticipate. Iar răspândirea amenințărilor în Oceanul Indian și, posibil, în Marea Mediterană continuă să schimbe volumul cererii de transport maritim.
Rutele din jurul Capului Bunei Speranțe au crescut probabil cererea de transport maritim de containere cu 10-15%, dar, deoarece liniile de containere rutează navele mai spre est, în Oceanul Indian, traseele devin din ce în ce mai lungi. În plus, nu este clar cât timp petrec navele în anumite porturi cheie care au apărut ca porturi hub cheie, cum ar fi Columbo sau cele din vestul Mediteranei. Pe de altă parte, fluxul de nave noi de la șantierele navale chineze și sud-coreene continuă să crească, drept pentru care noua rută mai lungă nu a provocat mari probleme pe piață. Întrebarea care se pune este ce se va întâmpla când/dacă navele se vor întoarce în Canalul Suez și se pare că atunci am putea asista la o supraofertă de capacitate de transport maritim de containere.
Analiza Ti amintește și că prețurile combustibililor folosiți în transportul maritim au avut în al doilea trimestru din 2024 o tendință similară în toate regiunile, media crescând cu 6,0% față de trimestrul anterior și cu 13,6% față de al doilea trimestru din 2023. În ceea ce privește estimările companiilor ale căror opinii au stat la baza acestei analize, cele mai multe sunt de părere că tarifele de transport maritim din Asia către Europa de Nord-Vest vor crește – unele sunt de părere că vor crește semnificativ, altele, că vor crește moderat – în timp ce trimestrul trecut cele mai multe fuseseră de părere că tarifele vor crește mult, din cauza crizei din Marea Roșie. Deci companiile se așteaptă ca tarifele să nu crească trimestrul acesta la fel de mult cum au crescut trimestrul trecut. În ceea ce privește ruta Asia-America de Nord de pe Coasta de Vest și ruta Europa-Coasta de Est a SUA, cele mai multe companii respondente sunt de părere că tarifele vor crește ușor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit