Soc si groaza in randul operatorilor de transport: MT a anuntat ca va organiza pana la urma sedinta de atribuire electronica pentru programul de transport interjudetean, unicul criteriu de departajare fiind vechimea parcului auto. Proiectul de modificare a ordinului 980 a fost afisat pe 7 august pe site-ul MT, iar carausii sunt hotarati sa faca toate demersurile necesare pentru a convinge conducerea institutiei sa revina asupra deciziei. In opinia multor transportatori, licitatia in aceasta formula este cea mai rea decizie care s-ar putea lua.
Ministerul Transporturilor a publicat pe site, la rubrica Transparenta Decizionala, proiectul de ordin al ministrului privind modificarea si completarea ordinului 980/2011, ce stabileste normele metodologice de aplicare a prevederilor din OG 27/2011 (legea transporturilor).
Ordinul vizeaza organizarea licitatiei electronice pentru o noua atribuire – pe cinci ani – a programului de transport interjudetean, a carui valabilitate expira pe 30 iunie 2019.
Cea mai importanta prevedere se refera la abrogarea vechiului sistem de punctaj si instituirea altuia nou, in care singurul criteriu de departajare va fi vechimea parcului auto. Astfel, pentru fiecare autovehicul cu anul de fabricatie 2019, 2018 sau 2017 se vor acorda cate 3 puncte; vehiculele produse in 2016, 2015 si 2014 vor primi cate 2 puncte, iar cele cu anul fabricatiei 2013, 2012 sau 2011, cate un punct. Vehiculele mai vechi nu vor primi nimic. Punctajele se vor raporta la data de referinta, care va fi prima zi din calendarul atribuirii electronice.
Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) solicita Ministerului Transporturilor retragerea proiectului de modificare a ordinului 980, prin care se stabileste atribuirea programului de transport interjudetean prin licitatie electronica, in 2019. FORT sustine ca lipseste din fundamentarea proiectului studiul de impact aferent modificarii legislative propuse dezbaterii publice, precum si pozitia Consiliului Concurentei, la care s-a facut referire in nenumarate randuri pana acum.
Foarte important, atunci cand programul de transport este impus de o autoritate si/sau modificat de autoritati se intra in zona legislativa europeana a regulamentului 1370. Practic, atribuirea ca proces apare in cazul unui serviciu de utilitate publica, in care operatorul primeste, in baza contractului de serviciu public, un drept exclusiv si/sau o compensatie materiala. Proiectul MT nu acopera insa aceste aspecte, ci instituie doar obligatii in sarcina operatorilor.
Nu se justifica de ce este nevoie ca parcul cu care se participa la sedinta de atribuire sa fie achizitionat inainte de desemnarea ca si castigator, oricum nu exista furnizori care sa acopere investitiile generate de proiect, plus ca timpul ramas la dispozitie pentru eventualele achizitii este insuficient, se mai arata in adresa FORT.
FORT solicita organizarea urgenta a unei dezbateri pe tema expirarii actualului program de transport interjudetean, la care sa participe reprezentantii patronatelor de domeniu si specialisti desemnati din Ministerul Transporturilor.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit