Tarifele de transport intern din Spania
Tarifele de transport intern din Spania pe bază de contract au început să scadă în septembrie, fiind cu 2,4 puncte mai mici decât în august, adică de 131,9 puncte, în timp ce tarifele spot au crescut cu 7,2 puncte față de august, așa cum reiese din barometrul Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Față de trimestrul al doilea al anului, în al treilea tarifele din contracte au crescut cu 0,9 puncte, până la 133,8, iar cele spot – care scad din mai încoace și au avut o scădere abruptă în august, înainte de a crește în septembrie, pe fondul cererii sezoniere din agricultură – au fost de 135,5 puncte, în scădere cu 4,9 puncte față de trimestrul anterior.
În Spania, optimismul consumatorilor a crescut semnificativ în trimestrul al treilea, cu 6%, până la 36%, iar economia a depășit performanța altor state UE în prima jumătate a anului, având o creștere de 0,9% în primul trimestru față de ultimul din 2023 și de 0,8% în al doilea trimestru din 2024 față de primul, ceea ce ridică rata anuală de creștere la 3,1%, potrivit datelor revizuite ale Institutului Național de Statistică (INE). Spre deosebire de alte țări din zona euro, Spania a arătat rezistență la creșterea ratelor dobânzilor, iar consumul privat a fost cu 1% mai mare, stimulând cererea internă, în timp ce producția a înregistrat o creștere trimestrială de 1,5%, datorită costurilor mai mici ale energiei și creșterii competitivității.
Tot potrivit INE, vânzările cu amănuntul au crescut cu 2,3% față de trimestrul al treilea din 2023, aceasta fiind cea mai mare creștere din 2023 încoace. Creșterea cea mai mare au avut-o produsele nealimentare, în special bunurile de uz casnic, cu 3,9%, iar cheltuielile cu alimentele au fost doar cu 0,8% mai mari. Comerțul electronic a înregistrat o scădere notabilă de 7,4%, probabil pe măsură ce cumpărătorii revin la cumpărăturile în magazinele fizice, care au crescut în medie cu 3%. Iar retailul a crescut cu 0,5% în iulie și cu 0,4% în august.
PMI (Indexul managerilor de achiziții) pentru industria prelucrătoare a crescut la 53,0 în septembrie, de la 50,5 în august, în condițiile în care o valoare peste 50 indică expansiune. Spania a depășit PMI din zona euro, care a scăzut la 45 de puncte în septembrie, semn de contracție.
Costurile de exploatare ale firmelor de transport din Spania nu au crescut la fel de mult în comparație cu celelalte țări europene analizate de Upply: asigurările au fost în medie cu 10% mai scumpe decât în trimestrul al treilea din 2023, întreținerea și reparațiile cu 4,0%, iar anvelopelor cu 2,0%.
Potrivit revizuirilor INE, economia spaniolă a înregistrat o creștere de 2,7% în 2023, iar PIB a crescut cu o rată trimestrială de 0,8% atât în primul, cât și în al doilea trimestru din 2024, depășind creșterea de 0,3% din zona euro în trimestrul al doilea, mai ales datorită consumului privat.
Cifrele revizuite de Banca Spaniei arată că activitatea economică din țară ar urma să crească în 2024 cu 2,8% și în 2025 cu 2,2%, tot datorită cererii interne și rezilienței pieței forței de muncă. Punerea în aplicare a Planului de Redresare și Reziliență va susține creșterea investițiilor în viitorul apropiat, iar inflația se preconizează că își va menține tendința descendentă.
Pe măsură ce consumul privat crește, este posibilă o presiune în sensul creșterii tarifelor de transport spot, iar pe termen mediu și lung, pe măsură ce economia intră în faza de creștere, tarifele de transport pe bază de contract pot crește, cu condiția ca cererea să fie mai mare decât capacitatea disponibilă.
Evoluția transportului rutier de marfă din Spania (în milioane tkm)
Transportul rutier și transportul feroviar de marfă din Spania au avut în 2023 un an dificil, în ciuda situației economice mai bune decât în alte țări din zona euro, arată o analiză Upply (Spain : 2023 review of land freight transport (upply.com)).
Concret, a fost observată o scădere de 1,25%, până la 263,4 miliarde tkm, a activității totale a transportatorilor spanioli, după ce și în 2022 fusese o scădere de 1,3%, până la 266,7 miliarde de tkm, iar în 2021 avusese loc o redresare semnificativă (+11,4%), care a făcut posibilă depășirea nivelului de dinaintea crizei Covid. Defalcat însă, este vorba de o creștere bruscă în primul trimestru al anului (11,8%), urmată de o scădere în următoarele trei trimestre.
În intregul an 2023, transportul intern a stagnat (+0,1%), iar cel internațional s-a contractat cu 4%, cu o scădere de 3,8% a exporturilor (44,7 miliarde tkm) și de 5,5% a importurilor (33,2 miliarde tkm).
Cabotajul a înregistrat o ușoară creștere de 0,4%, până la 7,2 miliarde tkm. În total, scăderea cumulată a pieței interne și internaționale a fost de 2,5% față de 2022.
Evoluția în tone însă a fost semnificativ diferită: în 2022 a fost o scădere de 2,4%, până la 1,59 de miliarde, iar în 2023, o creștere cu 0,9%, până la 1,6 miliarde de tone, obținută ca urmare a scăderii mari, de 5%, la internațional, și a creșterii de 1,2% la intern.
Transportul feroviar de marfă a scăzut cu 1,7% în 2023, până la 9,6 miliarde tkm, după ce în 2022 a stagnat (+0,2%), și nu s-a recuperat pierderea din timpul pandemiei, câtă vreme traficul din 2023 a fost cu 5% mai mic decât vârful din 2019.
Aceste rezultate au fost obținute în condițiile în care, după revenirea puternică post-Covid, economia spaniolă a intrat într-o fază de încetinire, dar PIB, a crescut cu 2,5% în 2023, comparativ cu 0,4% în zona euro. Cele mai recente prognoze ale Băncii Spaniei, publicate în iunie 2024, prevăd o creștere de 2,3% în 2024, de 1,9% în 2025 și de 1,7% în 2026, deci se menține diferența față de zona euro, iar consumul și investițiile gospodăriilor se estimează că vor fi principalele motive ale acestei creșteri.
Spania a cunoscut, ca și alte țări europene, o încetinire a creșterii indicelui prețurilor de consum publicat de Institutul Național de Statistică (INE). Acesta a atins un vârf de 10,8%/an în iulie 2022, după care a scăzut la 5,7% în decembrie 2022 și la 3,1% în decembrie 2023. Ca și în alte țări europene, se constată o dezinflație clară a bunurilor manufacturate și o rezistență a serviciilor, dar tendința generală este de scădere în continuare a inflației. Economiștii se așteaptă la creșteri ale mediilor anuale de 3,1% în 2024 și de 2,3% în 2025, în timp ce Banca Spaniei este mai optimistă și estimează creșteri de 3%, respectiv 2%, pe baza indicelui armonizat.
Exporturile Spaniei au scăzut în 2023 cu 1,4% ca valoare, până la 383,7 miliarde de euro, iar importurile cu 7,2%, până la 424,2 miliarde de euro, astfel că deficitul balanței comerciale a fost redus de la 68,1 la 40,5 miliarde de euro (-40%).
În a doua jumătate a anului trecut, Spania a fost afectată de consecințele încetinirii economiilor UE, dar au existat și creșteri de volume de export în Polonia (10,1%), Germania (6,9%) și Italia (5%). Iar exporturile în Franța au stagnat (-0,2%).
63% din exporturile Spaniei au fost în țări UE, iar volumele către Regatul Unit au crescut cu 6,1%.
În ceea ce privește volumele de import, ele au scăzut cu 5,4%. Importurile din țări UE, care reprezintă 49,3% din total, au crescut cu 2,4% ca valoare, creșteri mai mari fiind ale celor din Germania (9,2%, în special automobile, pentru care Germania este principalul furnizor), România (12,5%) și Polonia (8,6%), iar scăderi, în special din Franța (-3,2%) și Regatul Unit (-3,9%).
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit