Elevii din 19 județe rămân fără transport gratuit din 8 ianuarie 2024, ca urmare a emiterii unei noi Hotarâri de Guvern ce ar fi trebuit să rezolve lacunele legislative anterioare și să clarifice o serie de aspecte legate de efectuarea plaților către operatorii de transport, zse arată într-un comunicat al Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).
Mai exact, HG nr. 1337/2023 privind modificarea şi completarea HG nr. 810/2023 nu rezolvă deloc situația elevilor ce nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu. Din cauza modului în care a fost elaborată prima hotărâre de Guvern, respectiv HG 810/2023, ce a produs efecte încă din septembrie anul trecut, în foarte multe județe (ex.: Botoșani, Iași, Suceava, Prahova) transportatorii nu au primit banii pentru transportul oferit gratuit elevilor în trimestrul al patrulea al 2023. Este vorba de județele unde Consiliile Județene nu și-au îndeplinit la timp obligațiile legale de organizare a licitațiilor pentru atribuirea noilor programe de transport județean.
Noua hotărâre 1337/2023 specifică la art. II alin 2 că: “începând cu data de 1 februarie 2024, în judeţele în care nu sunt încheiate contracte de servicii publice de transport judeţean (…) inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti nu mai poate efectua plăţi către operatorii de transport rutier judeţean”. În consecință, din ianuarie a.c., în aceste județe, elevii vor trebui să-și achite abonamentele, întrucât deconturile pentru transportul gratuit aferent lunii ianuarie s-ar fi depus la inspectoratele școlare după 1 februarie pentru eventuala achitare.
„Aliniatul 1 al aceluiași articol II, bulverează total transportatorii ce așteaptă efectuarea plăților încă din luna noiembrie a anului trecut deoarece menționează că: «Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 810/2023 pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport pentru elevi, în judeţele în care până la data de 1 februarie 2024 nu sunt încheiate contracte de servicii publice de transport judeţean de persoane potrivit Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti efectuează plata serviciilor de transport executate de operatorii de transport rutier pentru elevi, cel mult la nivelul valorii unitare lei/km, aprobată conform prevederilor art. 4 alin. (53) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 810/2023»“, se mai arată în comunicatul FORT. Cu alte cuvinte, nu se înțelege din noua lege dacă transportatorii beneficiază de încasarea sumelor doar pentru decontul depus în ianuarie 2024, aferent transportului asigurat în decembrie 2023, sau și retroactiv, pentru perioada septembrie-decembrie 2023.
Noul HG nu a fost discutat cu operatorii de transport care, alături de asociațiile elevilor, au sesizat Guvernul, încă de anul trecut, cu privire la problemele grave generate de proasta reglementare. „Este din ce în ce mai clar că aceste norme sunt elaborate intenționat așa, pentru a putea fi interpretate în încercarea de a evita, prin orice mijloace, efectuarea deconturilor si acordarea gratuității la transport către elevi. Federația Operatorilor Români de Transport atrage din nou atenția factorilor de decizie cu privire la necesitatea consultării permanente, ținând cont de faptul că atât Ministerul Educației, Ministerul Dezvoltării, cât si Primul Ministru refuză constant orice formă de dialog cu reprezentații transportatorilor“, a declarat Augustin Hagiu, președinte FORT.
Gala Tranzit dedicată transportului de pasageri va avea loc pe 9 noiembrie, la Grand Hotel Italia din Cluj-Napoca (la o săptămână după Gala de transport marfă). Chiar dacă cele două evenimente sunt apropiate ca date, să nu le încurcați. Transportul de persoane se reunește joi, pe 9 noiembrie.
Vă așteptăm cu subiecte interesante, iar în parcarea hotelului veți putea vedea cele mai noi modele de autobuze și autocare, unele venite direct după expunerea la Busworld, cel mai mare târg de profil din Europa. La fel ca și anul trecut, vom concentra toate discuţiile în cursul zilei de joi, iar seara vom încheia cu ceremonia de premiere a celor mai eficienţi operatori de transport în 2022 – finaliştii vor fi, ca de obicei, 10 firme de transport privat şi 5 operatori urbani.
Printre cele mai importante subiecte pe care le vom aborda la această ediție a Galei se numără noutăți privind Codul Fiscal și noile condiții de raportare fiscală pentru agenții economici. Împreună cu reprezentanți ai Inspecției Muncii și cu consultanți fiscali vom discuta despre modul în care se tratează fiscal detașarea transnațională la transportul de pasageri și care sunt condiții de acordare ale diurnelor pentru șoferi.
Atribuirea programului de transport judeţean rămâne în continuare de actualitate, întrucât situația în țară nu s-a clarificat nici până acum. Vom discuta despre probleme punctuale legate de atribuire în diferite judeţe, vom culege opinii ale operatorilor şi ale reprezentanţilor consiliilor judeţene și vom aborda problema impactului includerii celor mai profitabile trasee în zonele metropolitane asupra transportului județean. Pentru că acolo unde liniile suburbane au fost sau sunt în curs de a fi preluate de către operatorii urbani din marile orașe, interesul pentru restul traseelor județene, cu puțini pasageri și infrastructură deficitară, nu mai atrag pe nimeni.
Liberalizarea transportului interjudeţean este discutată de mai bine de un an, s-a convenit deja un „plan de bătaie“ între operatori și ministerul de resort, însă nici așa lucrurile nu se mișcă mai repede, din motive… obiective. Încercăm să aducem clarificări pe acest subiect în cadrul Galei Tranzit.
Și pentru că incertitudinea legislativă nu le permite operatorilor să își facă un business plan pe termen lung, coroborat și cu puterea scăzută de cumpărare a publicului călător, investițiile se fac cumpătat. Vehicule noi sau second-hand? Vom discuta despre cele mai potrivite canale de achiziție pentru vehiculele uzate, precum și despre avantajele achiziției de autobuze și autocare cu garanție.
Nu în ultimul rând, vom aborda beneficiile economice și de siguranță rutieră ale utilizării sistemelor de camere video instalate la bordul vehiculelor, ilustrate foarte bine printr-un studiu de caz prezentat chiar de unul dintre beneficiarii acestora.
Aveți, așadar, numeroase motive pentru a vă rezerva data de 9 noiembrie să veniți la Gala Tranzit. Ne vedem la Cluj!
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit