Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum informează furnizorul de asigurări și de servicii de management al riscului TT Club, modificările recente din legislația Rusiei permit ca expeditorii și transportatorii rutieri să aibă acces la asigurare deplină a răspunderii, așa cum au toți actorii din supply chain-ul global. Totuși, nici chiar cele mai acoperitoare produse de pe piață nu oferă o protecție foarte mare, așa cum au subliniat reprezentanții Panditrans, partenerul TT Club în Rusia, cu ocazia expoziției recente TransRussia de la Moscova, unde au oferit și sfaturi pentru gestionarea riscurilor legate de mărfurile la temperatură controlată și la cele din containere.

Modificarea legislației a venit după cinci ani de presiuni din partea expeditorilor ruși și a comunității transportatorilor, dar din păcate asigurătorii locali nu au reacționat prin modificarea termenilor din polițele lor foarte restrictive, care continuă să nege plângeri valide în multe circumstanțe. De aceea TT Club și Panditrans îi sfătuiesc cu fermitate pe expeditori și transportatori să ceară tot mai insistent asigurări care să acopere mai multe riscuri. Mai ales că operatorii încă optează pentru polițe mai ieftine, ceea ce le permite asigurătorilor să nu facă prea multe schimbări, ci să ofere polițe care acoperă mai ales accidentele de circulație, incendiile și furturile, și care le și impun transportatorilor condiții suplimentare pe care să le îndeplinească, greu de respectat, cum ar fi cele legate de locurile de parcare pe care le pot folosi sau de anumite practici ale șoferilor. În plus, tipice pentru contractele cu acoperire slabă sunt limitele scăzute ale cererilor de despăgubire și clauzele de rambursare proporțională pentru situațiile în care valoarea mărfii este mai mare decât limita/incident. Dar de fapt asiguratul are acum, conform noii legi, posibilități extinse de atenuare a riscurilor prin evitarea restricțiilor și prin protejarea unor categorii mai numeroase de riscuri, cum ar fi erorile sau omisiunile, și pot opta pentru limite mai mari asigurate pentru valoarea mărfurilor aflate în tranzit, fără a plăti cu mult în plus.

Cu aceeași ocazie s-a amintit faptul că, în contextul în care transportul de mărfuri perisabile, atât în containere, cât și în semiremorci, ia avânt în Rusia, operatorii trebuie să garanteze siguranța acestora printr-un serviciu profesionist de management al riscului, începând de la pregătirea echipamentului de transport, ambalare și planificarea rutei și terminând cu alegerea asigurării potrivite. Și la fel și cei care transportă mărfuri periculoase în cisterne container, în cazul cărora pericolul principal nu este acela de a pierde containerul și încărcătura sau de a avea accidente rutiere, ci acela al unor erori în lanț care au ca rezultat consecințe catastrofale din cauza naturii bunurilor. Cel mai mare risc, și care presupune cele mai mari costuri, este distrugerea mediului, rănirea sau chiar moartea cuiva, de aceea trebuie să se aleagă echipamentele cele mai potrivite, iar pregătirea transportului, inclusiv curățarea cisternei pentru a evita contaminarea, este de bază pentru a evita astfel de calamități.


Un raport recent al Girteka Logistics referitor la piața europeană de transport și logistică la temperatură controlată arată că  accentul pus pe marjele de profit într-o perioadă dificilă ca aceasta poate fi o strategie riscantă. Conform articolului firmei de consultanță McKinsey & Company, o lecție pe care firmele ar trebui să o învețe din crizele anterioare este aceea de a se concentra mai mult asupra atingerii „vitezei de ieșire din criză când va veni momentul“. Asta le-a permis în trecut unor companii de logistică să fie mai bune decât competitorii lor după criza financiară globală din 2008, de exemplu, și să aibă venituri și profituri mai mari între 2013 și 2018.

McKinsey mai arată că investițiile în activitatea de bază, ducerea la următorul nivel a competențelor existente, creșterea eficienței și dezvoltarea platformelor tehnologice au fost cheia succesului acestor firme, alături de extinderea geografică, inclusiv prin fuziuni și achiziții.

Iar strategia Girteka a reflectat în mare parte orientarea spre aceste aspecte. În ciuda „cutremurului“ din 2020, când închiderea granițelor și noul coronavirus au perturbat lanțul de aprovizionare din Europa, compania a profita de ocazie pentru a începe transformarea sa, în parteneriat cu SAP și Novigo, astfel încât până în 2025 operațiunile să fie complet digitalizate.

În plus, Girteka a cumpărat mai demult două companii din Scandinavia implicate în logistica la temperatură controlată: Thermo-Transit (cu sediul central în Danemarca, unde Girteka este acționar unic din 2018, după ce în 2016 cumpărase 40% din acțiuni) și Thermomax (din Norvegia, unde Girteka deține, din 2013, 60% din acțiuni). Și astfel, fără ca în ultimul an să se aventureze spre alte achiziții și fuziuni, compania a avut totuși terenul deja pregătit pentru a începe să-și intensifice prezența în nordul Europei și să culeagă și aici roadele atunci când întregul continent se va deschide din nou.