Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Desi criza economica prelungita a afectat puternic sectorul transporturilor, numarul carausilor licentiati a crescut in ultimul an, ca si flota operata. Unul dintre motivele vehiculate este intrarea in piata a companiilor straine, care nu figureaza aici decat scriptic, pentru ca activitatea si-o desfasoara tot in Comunitatea Europeana. Sunt mai multe cazuri de astfel de firme, inclusiv dintre cele care figureaza acum in topul celor mai mari 200 de operatori din tara in functie de marimea flotei.

Un alt aspect demn de subliniat este acela ca, dupa trei ani de criza, in care achizitiile de vehicule au fost mai rezervate, nu ne mai putem lauda cu cel mai tanar parc auto din Europa.
Numarul operatorilor de transport marfa inregistrati in baza de date a ARR a crescut considerabil in ultimul an, chiar daca multi carausi reclama tarifele mici pe kilometru, iar pretul la carburant este o problema pentru toata lumea (numai de la inceputul anului si pana acum motorina s-a scumpit de cinci ori).
Astfel, la 1 martie 2012 erau inregistrati 26.057 de operatori cu licenta comunitara de transport marfa, fata de numai 25.033 la aceeasi data a anului trecut. Si numarul copiilor conforme a crescut, astfel ca, daca la 1 martie 2011 erau eliberate 100.678, acum sunt 107.929. De mentionat si ca pe intreg parcursul anului trecut au fost retrase sau anulate 173 de licente, dovada a faptului ca nu toate companiile de transport au reusit sa treaca peste criza economica prelungita.

640 de firme de transport noi in trei luni
In primul trimestru al acestui an s-au licentiat 640 de operatori de transport marfa noi, iar alti 758 s-au relicentiat (licenta de transport marfa a expirat in aceasta perioada). Este interesant numarul carausilor nou intrati in piata in numai trei luni, dar nu neasteptat, in conditiile in care, odata cu ridicarea interdictiei privind cabotajul, multe companii vestice au ales sa isi deschida filiale in Romania si sa-si inmatriculeze flote importante de vehicule aici, pe de o parte pentru a beneficia de impozite si taxe mai mici percepute de stat, iar, pe de alta parte, pentru a plati salarii mai mici soferilor.
Asa cum firmele straine sunt interesate de conditiile mai atractive de la noi, soferii romani sunt tentati de

Regulamentele europene 1071, 1072 si 1073, referitoare la accesul la profesia de transportator rutier si la functionarea segmentului de transport marfa si de transport persoane, au intrat in vigoare pe 4 decembrie 2011. OG 27/2011, adoptata de ministrul Transportului si Infrastructurii in ultima zi a vacantei parlamentare (31 august), are rolul de a transpune cele trei regulamente in legislatia nationala si reprezinta practic noua lege a transporturilor rutiere.

OG 27/2011, noua si mult disputata lege a transporturilor, era la sfarsitul anului trecut inca in procedura de aprobare in Parlamentul Romaniei si se pare ca va primi propuneri de modificare prin amendamente. Normele metodologice pentru OG 27/2011 au fost publicate in Monitorul Oficial in 2 decembrie, sub forma OMTI 980/2011, cu aplicabilitate din 5 decembrie. Cel mai probabil insa, dupa adoptarea OG 27 sub forma de lege, normele metodologice vor fi din nou revizuite. Practic, odata cu intrarea in vigoare a noii legislatii, OUG 109/2005 privind transporturile rutiere a fost abrogata, astfel ca trebuie revizuite toate ordinele si ordonantele subsecvente acesteia. Totul se va face in prima parte a lui 2012, potrivit lui Valentin Tanase, consilier in cadrul Directiei Generale Reglementari in Transporturi din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
Licenta de transport ramane valabila pe o perioada de 10 ani, iar copia  conforma urmeaza sa se elibereze pe minimum un an, fara a se depasi perioada de valabilitate a licentei de transport. Taxele percepute de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) pentru eliberarea licentelor si a copiilor conforme vor fi stabilite in continuare de aceasta din urma. Procedura de eliberare a documentelor de catre ARR s-a simplificat insa, in sensul ca solicitarea eliberarii unei copii conforme se poate trimite prin posta sau posta electronica, impreuna cu documentele aferente, iar copia conforma va putea fi expediata de ARR solicitantului in acelasi mod. Termenul maxim de eliberare a licentelor este, potrivit legii, de 15 zile, dar in mod uzual eliberarea se face in 2-3 zile. In plus, pentru situatii speciale si eventual cu anuntarea in prealabil a ARR, eliberarea se va putea face si in aceeasi zi sau de pe o zi pe alta. Nu este exclus ca pana la revizuirea ordinului 980/2011, in cursul anului viitor, in functie si de cum se va derula procedura de eliberare a licentelor, aceasta sa se poata face doar in schimbul unei declaratii depuse de operator, cu eliberare in aceeasi zi.
De precizat ca licentele de transport in vigoare raman valabile pana la momentul expirarii. Copia conforma a licentei de transport ramane personalizata, in ciuda polemicilor privind renuntarea la personalizare. De asemenea, se mentine dovedirea capacitatii financiare prin garantie bancara sau asigurare de risc (conform Regulamentului 1071). Dovedirea capacitatii financiare se poate face si pentru o flota mai mare decat cea autorizata initial, iar apoi, cand se cumpara alte vehicule, se poate solicita direct eliberarea copiei conforme pentru acestea.
Managerul de transport poate conduce doar o firma …..