Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După o scurtă perioadă de creștere, tarifele de navlu spot pentru transportul maritim de containere au început din nou să scadă la jumătatea lunii aprilie, reflectând tensiunile politice globale și incertitudinea economică. Potrivit indicelui Drewry World Container Index, publicat pe 17 aprilie, scăderea este vizibilă, chiar dacă valorile s-au ajustat cu procente relativ mici.

O tendință descendentă generală

Indicele compozit Drewry, care urmărește media tarifelor pe toate principalele rute comerciale, a scăzut cu 3%, ajungând la 2.192 de dolari pentru un container standard de 40 de picioare (FEU). Această schimbare confirmă o tendință de instabilitate într-o piață deja fragilă din cauza tensiunilor comerciale internaționale și a modificărilor fluxurilor logistice globale.

Rutele Asia-Europa: ușoare scăderi

Pe segmentul China-Europa:

Singura excepție de pe acest coridor o constituie traseul Rotterdam – Shanghai, unde tariful a crescut cu 4%, ajungând la 493 USD/FEU.

Transporturile China-SUA: corecții mai abrupte

Scăderile au fost și mai accentuate pe rutele transpacifice:

În sens invers, Los Angeles – Shanghai, tariful a rămas stabil timp de trei săptămâni la 705 USD/FEU.

Peste Atlantic: scăderi moderate

Transportul transatlantic a înregistrat și el scăderi:

Perspective pentru săptămânile următoare

Drewry anticipează că tarifele de navlu vor continua să scadă și în perioada imediat următoare. Motivul principal: capacitatea excedentară pe anumite rute și incertitudinile generate de măsurile tarifare internaționale. Această tendință ar putea aduce ușurare pentru importatori, dar adaugă presiuni suplimentare asupra transportatorilor maritimi care încearcă să-și mențină marjele de profit într-un context volatil.

Intermodalitatea feroviară joacă un rol esențial în transportul containerelor către și dinspre porturi, contribuind la dezvoltarea infrastructurii și la reducerea congestiei rutiere. Cu toate acestea, după o perioadă de creștere, traficul feroviar de marfă din porturile italiene înregistrează un regres.

Datele furnizate de RFI – asociația operatorilor feroviari – indică o scădere a numărului total de trenuri manipulate în porturile italiene de la 56.550 în 2023 la 55.400 în 2024, ceea ce reprezintă o reducere de 2%. Tendința descendentă este și mai pronunțată dacă se compară cu anul 2021, când numărul trenurilor operate a fost de 58.600, ceea ce înseamnă o scădere de 5,46%. Cel mai bun an rămâne 2022, cu 59.200 de trenuri, față de care declinul în 2024 este de 6,42%.

Un sector în criză și măsurile de sprijin

Rizzi subliniază că aceste cifre reflectă dificultățile infrastructurale cu care se confruntă sectorul, menționând că intermodalitatea feroviară din porturile italiene trece printr-o fază de tranziție complexă. În acest context, Legea bugetului 2025 a introdus o măsură prin care autoritățile portuare pot aloca sprijin pentru manevrele feroviare de marfă, o inițiativă salutată de Fermerci.

În plus, având în vedere restricțiile și lucrările de infrastructură preconizate până în 2026, cu un vârf al dificultăților în 2025, Fermerci solicită devansarea noii perioade tarifare care prevede reducerea taxelor pentru transportul feroviar de marfă. Autoritatea de reglementare în transporturi a emis deja un aviz favorabil, iar Rizzi consideră această măsură esențială pentru sprijinirea sectorului în această perioadă critică.

Principalele porturi și scăderile înregistrate

Terminalul portuar italian cu cel mai mare volum de trafic feroviar rămâne Campo Marzio din Trieste, cu 8.800 de trenuri operate în 2024, o ușoară scădere față de 8.900 în 2023 (-1,12%) și 9.100 în 2021 (-3,3%). Pe locul al doilea se află portul La Spezia, cu 7.900 de trenuri în 2024, în scădere față de 2023 (-1,25%) și 2021 (-3,66%).

Pe locul al treilea este portul Ravenna, unde au fost operate 7.400 de trenuri în 2024, în scădere cu 1,33% față de 2023 și cu 5,13% față de 2021. O excepție notabilă este Genova Pra’, care a înregistrat o creștere de 1,43% în 2024 față de anul anterior, operând 7.100 de trenuri, deși rămâne în scădere cu 2,74% față de 2021.

Venezia Marghera SC, al cincilea terminal portuar ca volum de trafic feroviar, a operat 6.600 de trenuri în 2024, în scădere cu 1,49% față de 2023 și cu 2,94% față de 2021.

În ciuda dificultăților actuale, sectorul feroviar rămâne esențial pentru eficiența transportului maritim de containere și pentru reducerea emisiilor de CO₂. Cu măsuri de sprijin adecvate și investiții în infrastructură, autoritățile portuare și operatorii feroviari speră să inverseze această tendință negativă și să sporească intermodalitatea în porturile italiene în anii următori.