Pe piața de transport maritim containerizat există, în opinia Upply (Our three scenarios for the container shipping sector in 2025), trei posibile scenarii pentru 2025. Unul ar fi că MSC va domina piața, iar celelalte companii vor încerca să țină pasul cu ea, al doilea, că dominația MSC va fi restrânsă – despre acestea două am scris deja zilele trecute – iar al treilea, că SUA va reveni ca putere maritimă. Analiștii Upply atrag însă atenția că, din cauza situației incerte la nivel global, este dificil de făcut prognoze, astfel că ar fi bine ca fiecare firmă care are legătură cu transportul maritim să își evalueze propriile poziții și politici de management al riscului.
Statelor Unite controlează doar 1% din capacitatea mondială de transport maritim, iar procentul atât de mic este cauzat, în opinia Upply, de niște alegeri politice deliberate făcute în urmă cu 30 de ani, când această țară, sigură de atractivitatea pieței sale pentru restul lumii, a optat pentru externalizarea serviciilor de transport maritim. Strategia a fost profitabilă din punct de vedere financiar, deoarece investițiile în capacitatea de transport au fost suportate de companiile străine, dar între timp poziția Chinei ca principal producător mondial a fost pusă sub semnul întrebării. Sigur, economiile occidentale nu se pot descurca fără produse chinezești, dar faptul că au conștientizat vulnerabilitatea lanțurilor logistice a dus la adoptarea unor strategii de relocare, iar poziția viitoarei administrații Trump cu privire la taxele vamale arată și ea dorința Occidentului de a-și reduce dependența de produsele chinezești.
De aceea începe să fie reexaminat și rolul jucat de companiile străine în lanțurile logistice, ceea ce se poate vedea în disputa dintre Asociația Internațională a Operatorilor Portuari (ILA), care reprezintă lucrătorii de pe coasta de est a Statelor Unite – sprijiniți de Donald Trump în demersul împotriva automatizării operațiunilor – și grupul companiilor de manipulare a mărfurilor USMX. Președintele ales vrea ca firmele străine să cheltuiască bani nu pe mașini scumpe ce trebuie înlocuite periodic, ci pe oameni, dovadă a faptului că doctrina „America First“ revine în vigoare în logistica maritimă și ar putea fi aplicată și transportului.
Deocamdată, SUA are sprijinul Maersk Limited, deci noua alianță Gemini, din care fac parte Maersk și Hapag-Lloyd, pare să se bucure de favorurile administrației americane.
Totuși, analiștii Upply cred că mai degrabă SUA își va reface flota comercială și că inclusiv industria construcțiilor de nave va fi revigorată, atât pe propriul teritoriu, cât și țări partenere, mai ales Coreea de Sud și Japonia. Doar că ar trebui să înceapă asta cât de repede, deoarece aceste țări pierd teren în fața constructorilor chinezi.
În ceea ce privește transportul maritim, Matson ar putea servi ca bază operațională și de capital pentru o reînnoire a politicii maritime comerciale din SUA, dar această strategie ar fi mai eficientă pentru SUA și și-ar atinge mai curând obiectivele dacă s-ar baza pe o alianță. Iar Gemini și Premier Alliance par a fi alegerea naturală.
Sursă foto: Matson
Pe piața de transport maritim containerizat există, în opinia Upply (Our three scenarios for the container shipping sector in 2025), trei posibile scenarii pentru 2025. Dacă zilele trecute l-am prezentat pe primul, acela în care MSC va domina piața și celelalte companii vor încerca să țină pasul cu ea, al doilea presupune ca această companie să aibă o dominație restrânsă. Analiștii Upply atrag însă atenția că, din cauza situației incerte la nivel global, este dificil de făcut prognoze, astfel că ar fi bine ca fiecare firmă care are legătură cu transportul maritim să își evalueze propriile poziții și politici de management al riscului.
Creșterea excepțională a MSC ar putea ridica îngrijorări nu numai în rândul concurenților, ci și în rândul statelor și instituțiilor care doresc să o împiedice să atingă o poziție de hegemonie totală, reiese din această analiză. Pe măsură ce tensiunile geopolitice din lume cresc, rolul strategic al companiilor de transport maritim ca vectori ai suveranității naționale a devenit evident. Iar MSC, care este deținută de o familie italiană, dar are sediul la Geneva, a fost întotdeauna atașată de ideea de independență și neutralitate. Totuși, ea va trebui să facă modificări de strategie dacă vrea să mulțumească SUA, China, Europa și restul lumii, inclusiv Africa, leagănul dezvoltării sale.
Iar riscul de se lovi de probleme este mare, mai ales având în vedere amploarea activităților sale.
În Statele Unite, compania este implicată în mai multe acțiuni legale, inclusiv una care presupune amenințarea cu o amendă de 63 de milioane de dolari, dar aici rămâne de văzut ce atitudine va avea noua administrație Trump față de transportatorul maritim, care din februarie, de când intră în vigoare noile alianțe din domeniu, va funcționa separat de Maersk. Deocamdată Gemini, noua alianță dintre Maersk și Hapag Lloyd, pare să fie partenerul preferat al SUA.
În Europa, eliminarea Block Exemption pentru consorțiile de transport maritim de linie din legislația UE în materie de concurență le impune companiilor de transport maritim să respecte normele generale din dreptul concurenței, deci probabil vor apărea întrebări cu privire la cotele de piață acceptabile pentru companiile individuale și la modurile în care ar trebui măsurate acestea.
Iar în China, care se confruntă în prezent cu o criză economică internă, ar putea exista o politică nouă în favoarea companiilor chineze de transport maritim controlate de stat, cum ar fi COSCO și OOCL, deci alianța strategică pe termen lung a CMA CGM cu acestea două pare să o plaseze într-o poziție mai puternică decât MSC, care va opera pe cont propriu sau cu parteneri non-chinezi.
În sfârșit, în Africa și Oceanul Indian, MSC a avut în mod tradițional o poziție puternică, pe care și-a consolidat-o în 2022 prin preluarea Bolloré Africa Logistics. Cu toate acestea, MSC este o companie vest-europeană și rămâne de văzut dacă acest lucru va funcționa împotriva ei, pe măsură ce Rusia și China își extind prezența pe continentul african.
Sursă foto: MSC
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit