Prețul combustibililor a avut o tendință descendentă în ultimele săptămâni, ajungând, de la aproximativ 531,1 dolari/mt în septembrie 2024, la aproximativ 453 de dolari/mt în săptămâna cu 12 septembrie 2025. Adică a scăzut cu 14,7%, atingând cel mai jos nivel din ultimele circa 52 de luni, așa cum informează Transport Insight. Scăderea a fost determinată de cererea mai slabă și de condițiile mai sănătoase de aprovizionare cu petrol.
Evoluția prețului petrolului brut din ultimele săptămâni a afectat direct prețul combustibilului folosit în transportul maritim, în timp ce activitatea de transport la nivel global, în special fluxurile comerciale de containere și mărfuri bulk din Asia, a încetinit. În ceea ce privește oferta de combustibil, producția de la rafinării și disponibilitatea petrolului brut s-au îmbunătățit, ceea ce a ajutat la atenuarea lipsurilor anterioare de pe piață. Iar acești doi factori au schimbat împreună echilibrul în favoarea cumpărătorilor.
America rămâne cea mai scumpă piață pentru combustibilul folosit în transportul maritim, prețurile fiind în medie de circa 484,5 dolari/mt în săptămâna cu 12 septembrie, în scădere de la 510,7 dolari/mt în iunie, dar încă la un nivel mai mare decât în alte regiuni din cauza întreruperilor unor rafinării și a cererii persistente din unele hub-uri.
Regiunea Asia-Pacific a înregistrat cea mai abruptă scădere, de la aproape 493,7 de dolari/mt în iunie la 445,5 dolari/mt la mijlocul lui septembrie, în special din cauza exportului mai slab din China, a cererii mai mici de transport maritim și a ofertei mari din Singapore, principalul centru de combustibil pentru transport maritim din lume.
În EMEA avem cel mai ieftin combustibil, de aproximativ 434,5 de dolari/mt, datorită disponibilității mari, în special din partea producătorilor din Orientul Mijlociu, și a cererii mai slabe de transport maritim din Europa.
În concluzie, subliniază analiștii Transport Insight, diferențele regionale ale prețului combustibililor rămân evidente, iar odată cu venirea iernii se așteaptă ca piața să fie bine aprovizionată în lunile următoare.
Scăderea tarifelor de transport maritim pe rutele dintre China și Europa continuă să se accentueze în prima jumătate a lunii septembrie 2025. Datele publicate de World Container Index (WCI) al companiei Drewry, pe 12 septembrie, confirmă un declin abrupt care aduce tarifele spot la niveluri greu de anticipat acum câteva luni.
Rutele China–Europa în picaj
Cea mai vizibilă scădere s-a înregistrat pe relația Shanghai–Genova, unde tariful mediu spot pentru un container de tip FEU (40 de picioare) a coborât într-o singură săptămână cu 12%, atingând pragul de 2.342 dolari. O tendință similară, dar ușor mai temperată, se remarcă pe ruta Shanghai–Rotterdam, unde tariful a scăzut cu 10%, ajungând la 2.143 dolari/FEU.
Pe termen anual, declinul este chiar mai dramatic: comparativ cu septembrie 2024, tarifele au scăzut cu 55% pe ruta Shanghai–Genova și cu 58% pe ruta Shanghai–Rotterdam. Aceste niveluri reprezintă o erodare semnificativă a veniturilor pentru armatori, care sunt nevoiți să opereze în continuare navele mari pe fundalul unei cereri instabile.
În sens invers, de la Rotterdam către Shanghai, situația este mai stabilă. Tariful spot s-a menținut aproape neschimbat, la 455 dolari/FEU, față de 461 dolari în săptămâna anterioară, ceea ce arată că dezechilibrul structural al fluxurilor comerciale persistă: mult mai multe mărfuri pleacă din Asia către Europa decât invers.
Contrast puternic cu piața transpacifică
În timp ce Europa asistă la o prăbușire a tarifelor, rutele dintre China și Statele Unite se află pe un trend invers. Pe linia Shanghai–Los Angeles, tarifele spot au crescut cu 6% într-o singură săptămână, atingând 2.678 dolari/FEU. Totuși, comparativ cu anul precedent, nivelul rămâne mult mai scăzut (-52%).
Pe relația Shanghai–New York, creșterea a fost mai modestă, de 2%, ceea ce a adus tariful la 3.743 dolari/FEU. Și aici evoluția anuală rămâne negativă, cu o scădere de 44% față de septembrie 2024. Spre Asia, însă, tariful pe ruta Los Angeles–Shanghai a rămas stabil, la 723 dolari, indicând o lipsă de dinamism a fluxurilor de retur.
Piața Atlanticului: mișcări moderate
Pe Atlantic, între Rotterdam și New York, variațiile sunt mult mai reduse. Tariful a scăzut ușor, cu 1%, până la 1.938 dolari/FEU, în timp ce în direcția inversă, de la New York către Rotterdam, s-a înregistrat o mică creștere de 2%, până la 856 dolari/FEU.
Potrivit Drewry, contracția tarifelor pe relația China–Europa va continua și în săptămânile următoare, pe fondul capacității ridicate disponibile și al cererii mai slabe decât se anticipa pentru toamna acestui an. Totuși, evoluția exactă va depinde și de posibilele decizii politice. Analistul britanic atrage atenția asupra discuțiilor din SUA privind posibile penalizări aplicate navelor portcontainer de construcție chineză, măsură care ar putea afecta dinamica rutelor transpacifice și, indirect, echilibrul global al tarifelor de transport maritim.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit