Competiția pentru marfă între transportatorii maritimi se așteaptă să fie puternică în al doilea semestru al anului, deoarece nivelurile schimburilor comerciale din sezonul de vară – perioadă care este în mod tradițional de vârf – au fost dezamăgitoare și pe rutele Asia-Europe, și pe cele transpacifice, iar tarifele au ajuns la nivelul scăzut din toamna lui 2023, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Morose return to work for shipping companies).
În aceste condiții, Maersk și Hapag-Lloyd, prin alianța Gemini, își propun să se diferențieze de competitori prin oferirea unei calități mai mari a serviciului de transport, care să justifice creșterile de tarif. Abordarea lor are un anumit succes printre principalii transportatori sensibili la argumentul calității, dar ei sunt puțini, sunt de părere analiștii Upply.
În același timp, MSC, care deține 20,8% din capacitatea globală de containere, conform clasamentului Top 100 Alphaliner, adună marfă cu sprijinul unor transportatori majori și al unor transportatori mari fideli. Iar membrii Ocean Alliance și Premier Alliance urmează aceeași cale cu un mic decalaj temporal, care va avea un impact mai mare asupra rezultatelor lor pe termen scurt.
Un alt aspect de care trebuie să se țină cont este prețul combustibilului. După un prim trimestru considerabil mai bun decât se estimase inițial, transportatorii maritimi globali au observat o încetinire în al doilea, așa cum se vede în rezultatele celor trei mari companii europene, excluzând MSC care nu își publică rezultatele financiare. În contextul în care cererea este slabă și importatorii și-au plasat comenzile devreme pentru a încerca să evite taxe vamale mai mari care urmează să intre în vigoare, cel mai rău scenariu pentru companiile de transport maritim ar fi o creștere rapidă a prețurilor combustibilului, deoarece acesta reprezintă 20-25% din costurile de operare, deci o scumpire ar avea un impact semnificativ asupra rezultatelor operaționale, care sunt deja sub presiune.
Dar în prezent este dificil de prevăzut cum vor evolua prețurile petrolului, cred analiștii Upply. Noile sancțiuni adoptate de UE și Marea Britanie împotriva Rusiei, îndreptate în special împotriva flotei fantomă de petroliere a Rusiei, ar putea face ca prețurile să crească, dar piața nu a reacționat mult la anunțarea acestor măsuri, iar creșterea livrărilor din țările OPEC+ exercită presiune în sensul ieftinirii petrolului, tendință care ar putea fi amplificată și de progresele diplomatice în ceea ce privește războiul dintre Rusia și Ucraina și conflictul din Orientul Mijlociu. Per ansamblu situația rămâne incertă și ne putem aștepta la volatilitate în a doua jumătate a anului.
Din această analiză mai reiese că marii transportatori maritimi ar putea fi tentați să-și îmbunătățească rentabilitatea prin poziționarea pe rute mai scurte, cu nave mici, bine încărcate, și cu servicii frecvente. Dar ei vor găsi operatori locali bine poziționați pe piață care să le blocheze calea – aceiași care au servit adesea ca subcontractori tradiționali ai lor pentru serviciile și transbordările spre și dinspre principalele hub-uri asiatice. Este cazul în special pentru PIL și Wan Hai.
India este o altă piață atrăgătoare, chiar dacă în prezent este vizată de administrația Trump ca parte a negocierilor privind taxele vamale, iar aceasta este una dintre marile necunoscute când vine vorba de estimarea rezultatelor pe 2025 și de pregătirea bugetelor pe 2026.
Rezultatele financiare ale companiilor de transport maritim ar urma să fie slabe în al doilea semestru al anului din cauza scăderii volumelor de marfă Est-Vest și a noilor taxe vamale din SUA, anticipează Upply (Morose return to work for shipping companies). Iar competiția pentru marfă este puternică, deoarece nivelurile schimburilor comerciale din sezonul de vară, perioadă care este în mod tradițional de vârf, au fost dezamăgitoare și pe rutele Asia-Europe, și pe cele transpacifice, iar creșterile generale ale tarifelor, anunțate de transportatorii maritimi în iunie, nu s-au menținut la un nivel înalt. Chiar și cu ruta prin Capul Bunei Speranțe încă în funcțiune, oferta de transport per ansamblu depășește cererea. Companiile își limitează vânzările la aproximativ 70% din capacitatea navelor, dar tot se confruntă cu o lipsă de marfă.
Așa că acum sunt așteptate planurile economice ale acestora de după perioada de concedii, în contextul unor tarife care au ajuns la nivelurile joase din toamna lui 2023, înainte de creșterile ce au urmat dezorganizării pieței provocate de atacurile Houthi din Marea Roșie.
Piața transpacifică a fost prima care a început să dea semne de slăbiciune, dar situația s-a răspândit apoi pe rutele Asia-Europa, iar tarifele au scăzut sub 3.000 de dolari pe container de 40′ pentru navele directe China-Europa.

Pe piața transatlantică de vest Upply estimează că noile taxe vamale introduse de Statele Unite ar putea duce la o contracție de 5-10% a volumelor de marfă din Franța în al treilea trimestru, comparativ cu nivelurile normale din această perioadă. Pe de altă parte, reducerile de taxe pentru anumite produse chimice și din sectorul aviației, ca parte a acordului comercial încheiat în iulie între Uniunea Europeană și Statele Unite, ar trebui să limiteze daunele. În segmentele bunurilor de lux însă – vinuri și băuturi spirtoase – operatorii vor trebui să-și reducă în mod colectiv marjele de profit pentru a menține prețurile de vânzare cu amănuntul la un nivel acceptabil. Despre această piață se spune adesea că este mai puțin sensibilă la creșterile de prețuri pentru produsele sale de bază, dar acest lucru este adevărat doar parțial, un studiu realizat de Bain & Company arătând că sectorul se confruntă cu dificultăți în 2025.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit