Cererea de transport maritim scade la nivel global, iar tarifele scad și ele sau în cel mai bun caz se mențin, în funcție de piață, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (Ocean freight rates: the driving forces of profitability are failing). În plus, după o perioadă calmă, în iulie au reînceput atacurile Houthi asupra navelor comerciale, două fiind scufundate și cel puțin patru membri ai echipajului fiind uciși, ceea ce pune în pericol perspectiva revenirii traficului de containere prin Canalul Suez în a doua jumătate a anului. Iar suprataxele pentru risc de război pentru a traversa Strâmtoarea Bab-el Mandeb cresc din nou.
Totuși, arată Upply, navele producătorului auto BYD, de exemplu, continuă să utilizeze această rută fără incidente, pe 15 iulie nava Ro-Ro BYD X’IAN trecând prin Canalul Suez în prima sa călătorie între Singapore și Italia, după ce pe 27 iunie nava BYD HEFEI a făcut același lucru. Iar amiralul Osama Rabiee, președinte și CEO al Autorității Canalului Suez, se așteaptă ca tonajul transportatorilor de vehicule care tranzitează Canalul să crească măcar cu 20% în a doua jumătate a anului comparativ cu prima jumătate.
Important pentru a creiona întregul context în care se desfășoară transportul maritim de marfă la nivel global estre și acordul comercial încheiat pe 27 iulie 2025 între Statele Unite și Uniunea Europeană, potrivit căruia SUA va aplica taxe vamale de 15% pentru cea mai mare parte a exporturilor din UE. Acordul are în continuare multe zone gri, dar exportatorii și importatorii speră să aibă în sfârșit un cadru mai stabil pentru gestionarea relațiilor lor comerciale. Discuțiile despre aceste taxe vamale au făcut ca cererea de transport să crească în prima parte a lui 2025, deoarece s-au făcut stocuri în avans, dar în perioada imediat următoare volumele de containere pe direcția Est-Vest riscă să scadă pe ruta transpacifică și să stagneze în raport cu volumele cu Europa. Cu alte cuvinte, creșterea comerțului containerizat este acum clar orientată spre intra-Asia și Indo-Pacific. Dar nu este vorba de o stagnare, ci ca un platou înalt pe care piața pare să-l fi atins în ceea ce privește comerțul containerizat transoceanic.
*Sursă foto: SCA – Photo Gallery
Volumele de transport au crescut semnificativ în primul semestru din 2025 pentru Hapag-Lloyd, dar cererea și tarifele au avut fluctuații. Grupul a încheiat prima parte a anului cu EBITDA de 1,8 miliarde de euro, cu un EBIT care a scăzut până la 0,6 miliarde de euro și cu un profit de 0,7 miliarde de euro. Schimbările frecvente în politicile comerciale ale SUA au avut cea mai mare contribuție la creșterea volatilității cererii și tarifelor, alături de porturile maritime aglomerate și situația de securitate tensionată din Marea Roșie.
Pe segmentul de transport maritim cu nave de linie veniturile au crescut până la 9,5 miliarde de euro, mai ales datorită unei creșteri de 11% a volumelor de transport, până la 6,7 milioane TEU, față de 6,1 milioane TEU în primul semestru din 2024, impulsionate în principal de creșterea comerțului Est-Vest. Iar tariful mediu s-a menținut față de 2024, fiind de 1.400 de dolari/TEU, față de 1.391. EBITDA a scăzut până la 1,7 miliarde de euro, iar EBIT până la 0,6 miliarde de euro, parțial din cauza costurilor pentru noua rețea de cooperare Gemini, cu Maersk, dar și din cauza congestiei din porturi și inflației generale.
Segmentul Terminal și Infrastructură a înregistrat o creștere a vânzărilor și a veniturilor, EBITDA fiind de 72 de milioane de euro, și EBIT, de 34 de milioane de euro. Iar portofoliul de terminale a fost extins prin achiziția unei participații majoritare în CNMP LH în Le Havre (Franța) și prin cumpărarea terminalului Tuticorin din India.
Rolf Habben Jansen, CEO al Hapag-Lloyd AG, comentează că, în contextul unei piețe volatile, compania și-a crescut semnificativ volumul de transport, a încheiat prima jumătate a anului într-o notă solidă per ansamblu și a făcut progrese în extinderea Hanseatic Global Terminals. Iar în a doua jumătate a anului Hapag-Lloyd va continua să se preocupe de performanța operațională și comercială, să optimizeze structura de costuri și să își sprijine clienții să facă față în acest mediu de piață volatil.
Consiliul Executiv al companiei a modificat ușor în plus, pe baza rezultatelor din primul semestru al anului, prognoza pentru exercițiul financiar 2025, și acum se așteaptă ca EBITDA grupului să fie în intervalul de 2,5-3,4 miliarde de euro, iar EBIT-ul grupului, în intervalul de 0,2-1,1 miliarde de euro. Dar sigur că și această nouă prognoză este supusă unei incertitudini considerabile.
Comentând rezultatele Hapag-Lloyd, Transport Intelligence subliniază faptul că cererea este în creștere, dar profiturile sunt în scădere, deoarece costurile au crescut, iar tarifele au scăzut în al doilea trimestru cu 11% față de primul.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit