Indexul pre?ului de transport este strâns corelat cu indexul pre?ului carburantului, prin influen?a major? pe care acesta din urm? o are asupra costurilor de transport. Astfel, în analogie cu indexul pre?ului de transport, care a suferit un declin semnificativ (de -8,4%), conform analizei Transport Market Monitor, în primul trimestru al lui 2019, indexul pre?ului la carburat a sc?zut cu 9,3% fa?? de valoarea înregistrat? în trimestrul al patrulea al anului trecut. În plus, pre?ul motorinei a sc?zut în T1 2019 pentru prima dat? la un nivel sesizabil, asta dup? ce a crescut constant din T4 2017 pân? la finalul lui 2018. În ciuda cre?terii constante a pre?ului motorinei, se observ? un nivel rididicat al volatilit??ii pie?ei, iar asta influen?eaz? destul de pu?in pre?ul oferit pentru cursele spot. Contractele de transport sunt „guvernate“ de alte clauze pentru carburant.
In primul trimestru al lui 2019, indexul capacitatii de transport, conform studiului realizat de Transport Market Monitor, a crescut cu 31,4% fata de ultimul trimestru al lui 2018. Comparativ cu perioada similara a lui 2018, indexul a fost cu 14,9% mai mare in T1 2019.
Indexul pretului de transport a suferit in T1 2019 fata de T4 2018 o scadere de 8,4%, dar a fost mai mare fata de T1 2018 cu 1,3%. Indexul pretului de transport a inregistrat o tendinta de scadere la inceputul lui 2019, cu cel mai scazut nivel raportat pentru februarie, corespunzand unei cresteri a capacitatii de transport din februarie-martie.
Dinamica pietei a fost analizata cu ajutorul ofertelor din segmentul spot. In T1 2019, diferentele de pret dintre cele mai mari si cele mai mici oferte au continuat sa creasca de la 22,9% in T4 2018 la 24,8% in T1 2019. Diferenta de pret dintre oferte se apropie de cel mai inalt nivel, raportat in T4 2009 (26,4%).
„Din motive sezoniere, capacitatea este mai mare in primul trimestru al al anului, de unde si pretul mai mare observat pe piata spot. In T1 2019, totusi, diferenta de pret a fost mai pronuntata (25%). Expeditorii, companiile industriale si societatile comerciale sunt, prin urmare, in avantaj si profita de un mediu favorabil pentru a obtine un pret mai bun cand lanseaza o comanda pe piata spot. Alocarea transporturilor pe piata spot va ramane, prin urmare, foarte atractiva pentru expeditori“, a declarat Jan Rzehak, Director Business Consulting Transporeon.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit