Asociația poloneză de transport și logistică TLP vorbește despre impactul pe care situația economică și geopolitică din ultimii ani au afectat industria de transport rutier din această țară, care până acum un an și jumătate chiar putea fi considerată un model de succes, fiind pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește performanța, cu o cotă de 21% și cu 355 de milioane de tone-kilometri.
Pentru a ajunge aici, transportul rutier polonez a crescut în ultimul deceniu cu 6%, iar forța de muncă implicată direct a ajuns la aproximativ 600.000 de angajați, în cazul cărora creșterea salariilor lor a fost mai rapidă decât media din întreaga economie poloneză.
În plus, transportul rutier a fost lider și în ceea ce privește investițiile. În ultimii 10 ani, cheltuielile de capital fix din domeniu au crescut de la 2% la peste 4% din totalul investițiilor în economia poloneză, creștere care a avut loc în ciuda unor circumstanțe obiective nefavorabile: crize geopolitice legate de anexarea Crimeii, agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, reglementările UE care introduc bariere pe piața unică și vizează direct antreprenorii din Europa Centrală, inclusiv polonezi, criza de forță de muncă, prăbușirea lanțurilor de aprovizionare ca urmare a pandemiei de Covid-19, criza energetică, sarcinile fiscale tot mai împovărătoare și modificările constante ale normelor în domeniu, care au culminat cu New Deal-ul polonez. Dar toți acești factori au fost compensați, subliniază TLP, de cererea tot mai mare de servicii de transport și de adaptabilitatea ridicată a firmelor poloneze și a angajaților lor.
Însă în 2023 asociația a început să primească de la companiile din domeniu semnale negative: în prima jumătate a anului numărul insolvențelor din transportul rutier a crescut cu 100% față de aceeași perioadă a anului precedent și 2023 s-a încheiat cu o creștere cu peste 11% a datoriei transportatorilor, cu 37% mai mare decât a firmelor din alte ramuri. Aproape nicio firmă nouă de transport nu-și plătește obligațiile la timp, scăderea comenzilor pentru servicii de transport a fost între 3% și 20%, în funcție de segmentul de piață, iar tarifele sunt și ele mai mici. Pentru prima dată în mai mulți ani, tarifele spot au fost mai mici decât cele din contracte, timp de mai multe luni, și au atins nivelul minim în noiembrie 2023, când au fost cu 22% mai mici decât în aceeași lună din 2022. Și angajații, în special șoferii, au avut de pierdut, în primul trimestru din 2023 Oficiul Central de Statistică din Polonia (GUS) remarcând o încetare a creșterii salariilor din domeniu, în ciuda faptului că în alte sectoare ale economiei poloneze au crescut. Iar transportatorii au început să reducă angajarea șoferilor și veniturile acestora.
Asociația poloneză de transport și logistică TLP subliniază că principalele caracteristici ale acestei industrii în 2023 au fost creșterea bruscă a costurilor operaționale și scăderea cererii de servicii. 2024 se arată și el un an dificil, în special pentru operatorii mai mici, a căror situație financiară poate afecta însă și companiile mari, pentru care sunt adesea subcontractori. Prin urmare, 2024 nu le va permite firmelor din domeniu să răsufle mai liniștite. Mai ales că salariul mediu a crescut la început de an, ceea ce a dus și la creșterea cu 12% a contribuțiilor sociale, taxele de drum din Polonia și din alte țări sunt și ele mai mari, iar situația internațională provoacă incertitudine pe piața combustibililor. În plus, până la sfârșitul anului tahografele analogice și digitale trebuie înlocuite cu tahografe inteligente de a doua generație (G2V2) pentru vehiculele care fac transport internațional, ceea ce presupune noi cheltuieli.
Dar aceste provocări noi nu înseamnă că cele vechi au dispărut, așa cum a atras atenția, în cadrul unei întâlniri organizate de TLP, reprezentantul unui fintech specializat în furnizarea de lichidități financiare către companiile de transport și logistică. Una dintre cele mai mari probleme vechi este instabilitatea financiară cauzată de termenele lungi de plată a facturilor și de întârzierile de plată. Informațiile oficiale arată că peste 29.000 de firme de transport și logistică din Polonia au datorii, iar acestea au crescut anul trecut cu peste 10%, până la 1,3 miliarde de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,1594 de lei)
Înghețarea capitalului sub formă de facturi cu termene lungi de plată este întotdeauna o situație dezavantajoasă pentru o companie, dar pentru cele mari, datorită amplorii operațiunilor și rezervelor mai mari, este mai ușor să facă față acestei situații, în timp ce transportatorii mici, care sunt adesea subcontractori pentru întreprinderile mari, sunt deosebit de vulnerabili la pierderea lichidităților, mai ales dacă apar costuri neprevăzute sau dacă unul dintre contractori întârzie plățile mai mult decât de obicei. Deci pentru imaginea operatorilor mari, care au nevoie să se prezinte în fața clienților cu subcontractori de încredere, ar fi important să aibă grijă de situația financiară a acestora. O modalitate prin care pot face asta este factoringul, care permite plata rapidă (imediată), dar vine cu o reducere a tarifului. Dezavantajul unei astfel de soluții este că și companiile mari așteaptă plăți de la clienții lor, astfel încât, pentru a beneficia de această reducere de tarif, își finanțează subcontractorii din propriile rezerve. O alternativă care nu le împovărează bugetul este factoringul oferit de un partener, de o companie financiară și tehnologice modernă, care își pate adapta ușor oferta la nevoile clienților, în special din sectorul IMM, a fost una dintre concluziile întâlnirii organizate de TLP.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit