Într-un raport al Asociației poloneze de transport și logistică (TLP) se arată că, deși companiile poloneze realizează cele mai mari volume de transport pe piața internă, creșterea industriei se datorează în principal serviciilor cross trade și cabotajului, care din 2010 încoace au înregistrat un progres mediu anual al performanței transporturilor de 8,9%.
Această situație a dus la o cerere mare de echipamente moderne de transport, iar sondajul cantitativ realizat de TLP și Spotdata arată că 72% dintre companii intenționează să achiziționeze vehicule noi în următorii cinci ani – rezultat similar celui de la sondajul corespunzător din 2021, în ciuda faptului că în ultimul an cererea de servicii de transport a încetinit. Iar un procent atât de mare de firme care au intenția de a investi arată că transportatorii polonezi își evaluează favorabil perspectivele pe termen lung.
Pe de altă parte, procentul companiilor care planifică investiții mari în vehicule alternative este încă relativ limitat: cel mult 33% sunt interesate de vehicule cu biodiesel, 18% de vehicule electrice, 15% de vehicule pe hidrogen și 11% de vehicule cu gaz (GNL, BioLNG și CNG). Trebuie să ținem cont totuși de faptul că studiul a fost realizat într-un moment în care prețurile gazelor erau de două ori mai mari decât la jumătatea lui 2023, deci aceste preferințe pot fi acum diferite.
Oricum, entuziasmul pentru tranziția energetică în transporturi nu este ridicat, iar motivele sunt, în ordine, deficiențele din infrastructura poloneză și europeană (scor de 8,4 pe o scară de la 0 la 10), reticența clienților de a suporta costurile (8,2 puncte), fluctuațiile mari ale prețurilor la energie (8,1 puncte) și dobânzile bancare mari (7,9 puncte).
Cu toate acestea, arată TLP, transformarea va fi inevitabilă din cauza reglementărilor noi din UE și a schimbărilor treptate ale preferințelor clienților, care fac ca în cadrul licitațiilor pentru servicii de transport reducerea emisiilor de CO2 să apară ca una dintre cerințe. De aceea tot mai mulți transportatori decid să cumpere camioane pe combustibili alternativi, mai ales LNG.
Flota de vehicule cu propulsie alternativă crește deja în Polonia, chiar dacă de la niveluri scăzute. Numărul înmatriculărilor de camioane cu o greutate totală admisă de peste 3,5 t cu propulsii alternative a fost în 2021 de 3.168 (5,5% din toate înmatriculările de camioane, o performanță mai bună decât a multor altor țări europene), cu 12% mai mare decât în 2019 și cu până la 1.500% mai mare decât în 2018.
În 2019 au fost înmatriculate în Polonia 100 de vehicule cu LNG, în 2021 1.400, iar în 2022 2.700, în condițiile în care războiul din Ucraina a dus la creșterea în foarte mare măsură a prețului gazelor și la încetinirea aprovizionării cu gaz a Europei de către Rusia. Pe de altă parte, în 2023 prețurile acestui combustibil au scăzut semnificativ. Reprezentanții TLP sunt de părere că, în condițiile în care nu au fost încă definite exact modalitățile de reducere a emisiilor, bioLNG va fi necesar, și de aceea în Polonia se lucrează la extinderea rețelei de alimentare. În plus, Shell are acces la o rețea de încărcare a mașinilor electrice, iar următorul pas va fi dezvoltarea unei rețele pentru camioane.
Într-un raport al Asociației poloneze de transport și logistică TLP se arată că în 2022 piața din această țară s-a consolidat, existând 127.102 companii implicate în transportul rutier de mărfuri și servicii conexe transportului, dintre care 44,5% se ocupă doar de transport. Cele mai multe sunt microîntreprinderi. Peste 40.000 de firme poloneze de transport au licență comunitară.
O tendință importantă pe piață este consolidarea, creșterea importanței companiilor medii și mari în detrimentul microîntreprinderilor care în trecut reprezentau mai mult de jumătate din veniturile totale din transport și două treimi din locurile de muncă, iar acum au ajuns la o treime în ceea ce privește veniturile.
Pentru prima dată în Polonia, în 2022 există peste 100 de companii de transport rutier care pot fi clasificate ca întreprinderi mari, cu cel puțin 250 de angajați, după ce în cei cinci ani de dinainte de 2021 numărul acestora a crescut de la 70 la 115. Astfel, Polonia a ajuns din urmă Germania, unde în 2022 existau 116 întreprinderi mari, față de circa 150 în Franța, puțin peste 60 în Italia și circa 50 în Olanda.
Mai există o singură altă industrie în Polonia în care companiile mari sunt atât de numeroase – cea a procesării de produse din plastic, cu 151 de companii mari – și doar alte două industrii în care numărul companiilor mari depășește 100 – producția de piese auto și producția de mobilier. Astfel, transportul este una dintre puținele industrii în care organizațiile mari se dezvoltă pe scară largă, ceea ce poate fi un pilon important al economiei poloneze în ceea ce privește construirea competențelor de management.
În plus, așa cum remarcă directorul Spotdata, care a realizat acest studiu la cererea TLP, performanța ridicată le permite companiilor mari să fie mai bine echipate pentru a face față provocărilor tehnologice, de reglementare și celor legate de volatilitatea macroeconomică mare. Ca să nu mai vorbim de faptul că productivitatea muncii, măsurată prin valoarea adăugată per angajat, este cu 200% mai mare în întreprinderile mari decât în cele mici.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit