Raportul „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, numește printre principalele provocări ale firmelor de profil din această țară criza de șoferi, Pachetul Mobilitate și schimbările tehnologice, mai ales posibilitatea de a introduce vehicule autonome.
Companiile intervievate au notat cu o medie de 8,21 de puncte, pe o scară de la 1 la 10, gravitatea crizei de șoferi, și la fel provocările aduse de Pachetul Mobilitate.
Transportatorii vor face față acestor situații în primul rând prin fragmentarea supply chain-urilor, adică prin creșterea importanței hub-urilor domestice, și în al doilea rând prin dezvoltarea intermodalului, care trebuie să devină tot mai important în Europa câtă vreme forța de muncă este tot mai puțin numeroasă și cerințele referitoare la protecția mediului sunt tot mai stricte. Pe viitor bunurile vor fi transportate tot mai mult pe calea ferată, iar în interiorul fiecărei țări prin vehicule grele care vor merge pe rute mai scurte decât în prezent.
În ceea ce privește grija pentru mediu, aceasta trebuie să fie tot mai mare atât ca urmare a noilor reglementări, cât și la presiunea clienților. Studiul arată că pentru două treimi dintre transportatori beneficiarii introduc cerințe referitoare la protecția mediului și la licitații, și oricum și UE a lansat programul Fit For 55, care va include transportul rutier în ETS, ceea ce va însemna că piața va trebui să se adapteze rapid în ceea ce privește tehnologia și trecerea la noi tipuri de propulsie fără să fie clar deocamdată dacă va fi vorba despre vehicule pe hidrogen sau electrice. Studiul arată că părerile transportatorilor polonezi sunt împărăție în mod egal între cele două tipuri.
În ciuda acestor provocări, companiile plănuiesc investiții masive. 72% dintre ele vor să cumpere vehicule noi în viitorul apropiat, 42% vor să investească în digitalizare și 16% în construcția de depozite.
Rolul important al companiilor poloneze pe piața europeană face foarte puțin probabil ca ele să se mute din țările occidentale, în ciuda reglementărilor neprietenoase, cum ar fi Pachetul Mobilitate, deoarece aceste firme au câștigat o poziție puternică pe multe rute cheie, au experiență, resurse și sunt competitive. Deci rolul transportului în economia poloneză și europeană va crește.
Totuși, președintele TLP este de părere că viitorul transportului polonez depinde de politica statului, sprijinul guvernamental fiind necesar în contextul crizei Covid-19 și războiului din Ucraina, măcar sub forma eliminării barierelor administrative, mecanismelor care să prevină creșterea în mare măsură a costurilor cu forța de muncă și motorina, simplificării regulilor referitoare la plata șoferilor din transportul internațional și sub forma oferirii de resurse financiare pentru transformările climatice din transportul rutier.
… sunt de parere reprezentantii asociatiei de Transport si Logistica din Polonia, care arata ca firmele din tarile vestice sunt favorizate cand primesc comenzi, iar, pe de alta parte, cele poloneze sunt controlate tot mai intens. Si de aceea TLP ia in calcul inclusiv sa depuna o plangere la Comisia Europeana.
“Asteptam ajutor pe mai multe planuri”, explica Joanna Jasiewicz, membra in Consiliul de Conducere al TLP si avocat de profesie, “si Comisia Europeana, ca asa-zis paznic al partilor, trebuie sa analizeze practicile statelor membre cu mai multa atentie. Si ne asteptam la acelasi lucru de la autoritatile nationale responsabile de concurenta si de protectia consumatorilor, institutii care nu pot ramane indiferente fata de restrictiile nejustificate de a oferi servicii, restrictii bazate numai pe nationalitatea firmei care aplica pentru o comanda.”
TLP mai acuza scaderea tarifelor, tot numai pe baza de nationalitate, transportatorii polonezi primind “preturi irational de mici pentru aceleasi servicii”, comparativ cu firme din state vestice.
Din informatiile primite de la membrii TLP reiese ca exista numeroase forme de obstacole in fata accesului lor la piata, care si conform legislatiei din statele respective reprezinta concurenta neloiala.
Reglementarea pentru combaterea competitiei neloiale din UE dateaza din 1993 si arata ca exista numeroase forme de competitie neloiala, de aceea orice activitate care intruneste conditiile din articolul 3, sectiunea 1 poate fi supus dezbaterii, iar transportatorii vestici ar putea fi reclamati individual, pe baza actiunilor lor. Pentru ca uneori e vorba de competitie neloiala, dar alteori poate fi de-a dreptul discriminare.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit