Ținerea inflației sub control nu a fost suficientă în 2024 pentru a restabili pe deplin încrederea consumatorilor și a mediului de afaceri, în special în Europa, unde cererea slabă de marfă a afectat tarifele de transport rutier, așa cum reiese dintr-o retrospectivă Upply a principalelor elemente ce au caracterizat economia anul trecut (Economy: key developments to remember in 2024). Tarifele de transport maritim și aerian au rezistat mai bine, sub influența factorilor geopolitici care au impact tot mai mare asupra cererii și ofertei de servicii logistice.
Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport maritim containerizat (baza 100: ianuarie 2017)
În transportul maritim 2024 a fost caracterizat, ca și alți ani din ultimul timp, de o volatilitate mare a tarifelor care au crescut timp de 18 luni, apoi s-au stabilizat până în jurul valorilor de dinainte de pandemia de Covid-19, după care, când să se revină la un echilibru între cerere și ofertă, atacurile rebelilor Houthi din Yemen au dus la deviere navelor prin Capul Bunei Speranțe, adică la costuri suplimentare, dezorganizare a lanțurilor de aprovizionare și creșteri de tarife, în ciuda cererii relativ modeste de marfă din Europa și a creșterii capacității de transport prin livrarea de noi nave.
Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport aerian de marfă (baza 100: ianuarie 2017)
Tarifele de transport aerian au scăzut în general în 2024, dar treptat, și acum sunt la niveluri semnificativ mai mari decât înainte de pandemie. Pe coridorul Asia-Europa în special, perturbările din sectorul maritim din Marea Roșie au redirecționat, cel puțin temporar, unele fluxuri către transportul aerian, iar dezvoltarea comerțului electronic transfrontalier, alimentată în special de strategia platformelor chineze Shein și Temu de a-și crește cota de piață, a creat o cerere puternică de servicii de transport aerian de marfă. Perioada de vârf a surprins prin volumele mari generate, într-un context economic lent, ceea ce a avantajat companiile de transport aerian, care au reușit să-și majoreze tarifele la acel moment.
Evoluția Indexului Upply al tarifelor de transport rutier de marfă (baza 100: ianuarie 2017)
În ceea ce privește transportul rutier – unde tarifele depind mult de prețul combustibilului, care în 2024 a fost în mare parte în scădere – atât tarifele spot, cât și cele din contacte au fost relativ stabile, ceea ce reflectă dificultatea de a transfera alte creșteri de costuri de exploatare în tarife. Și astfel, așa cum arată mai multe analize din diverse țări europene, a crescut brusc numărul de insolvențe și falimente printre firmele de transport.
Transportatorii rutieri polonezi care operează pe teritoriul Franţei se confruntă de ani de zile cu probleme, fiind ținta unor practici abuzive din partea autorităților franceze, precum legi protecționiste, campanii media negative și controale neregulamentare. Aceste acțiuni sunt percepute ca fiind un rezultat al presiunilor exercitate de grupurile de lobby franceze din domeniul transporturilor, transportatorii polonezi cerând Ministerului Infrastructurii din Polonia să intervină pentru a fi sprijiniţi.
În prezent, Polonia negociază un acord bilateral cu Franța, iar asociația transportatorilor polonezi care operează pe rute din Franța speră ca acest tratat să includă măsuri pentru protejarea drepturilor companiilor poloneze de transport.
Autoritățile franceze au efectuat controale stricte legate de pachetul de mobilitate, ce vizează organizarea perioadelor de întoarcere a șoferilor și respectarea perioadelor de odihnă. Aceste controale se soldează frecvent cu amenzi considerabile, de aproximativ 4.500 de euro fiecare. Alte tipuri de controale includ verificarea respectării perioadelor de odihnă zilnică și săptămânală pentru șoferii de vehicule sub 3,5 tone și pentru cei cu vehicule de peste 3,5 tone. De asemenea, sunt vizate și regulile de cabotaj, cu o atenție deosebită acordată pauzei de patru zile dintre operațiunile de cabotaj. În cazul nerespectării cerinței de a returna vehiculele la bază, amenzile sunt mai mici, de aproximativ 135 de euro per încălcare.
În prezent, Polonia negociază un acord bilateral cu Franța, iar asociația transportatorilor polonezi care operează pe rute din Franța speră ca acest tratat să includă măsuri pentru protejarea drepturilor companiilor poloneze de transport, însă Ministerul Infrastructurii din Polonia susţine că nu a primit plângeri recente din partea transportatorilor și subliniază că aceștia au posibilitatea de a contesta sancțiunile în instanță, dacă le consideră nedrepte.
În trecut, asociația operatorilor de transport polonezi care operează în Franța a câştigat mai multe procese în instanță, anulând controale ilegale și demonstrând abuzurile comise de autoritățile franceze în privința repausului săptămânal și zilnic pentru șoferii de vehicule, însă acţiunile în instanţă iau timp şi mănâncă resurse financiare importante.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit