Piața europeană de transport rutier de marfă este extrem de fragmentată, majoritatea companiilor fiind afaceri mici și mijlocii, așa cum sintetizează o analiză recentă a Ti Insight, dedicată pieței din 2024. Ca și în 2023, și anul trecut primele 10 companii europene din domeniu au avut toate venituri de peste 2,5 miliarde de euro. Iar în 2025 clasamentul, în partea sa superioară, este schimbat ca urmare a trei achiziții, dintre care prima ca importanță a fost cea Schenker, de către DSV, de la Deutsche Bahn. Astfel, DSV devine lider detașat pe piața europeană de transport rutier, cu 40,6% din veniturile totale ale celorlalte opt companii din Top 10.
În analiza Ti Insight pe 2024 Schenker și DSV au fost păstrate separat, deoarece tranzacția a fost finalizată abia la sfârșitul anului trecut. Dachser și-a menținut locul al treilea ocupat în 2023 prin achiziționarea Fercam, care anterior era pe locul al 20-lea, iar CEVA Logistics a achiziționat Gefco și și-a păstrat și ea locul al optulea din anul anterior.
Asistăm, așadar, la o perioadă de consolidare în rândul celor mai mari companii de pe piața europeană de transport rutier de marfă, unde în ultimii doi ani au avut loc trei achiziții în top 20, iar XPO Logistics a declarat că operațiunile sale europene sunt de vânzare. CMA CGM, care deținea CEVA, a cumpărat nu numai Gefco în 2023, ci și gigantul francez de logistică Bolloré Logistics în 2024, ceea ce sugerează că până și pentru cele mai mari companii există loc de creștere neorganică la scară mare, un aspect important pentru menținerea fluxului de numerar, având în vedere marjele de profit din ce în ce mai mici din domeniu.
Ti estimează pentru DSV/Schenker venituri de circa 11.918 milioane de euro în 2024, cu 130,5% mai mult decât ocupanta locului anterior, DHL Freight, care ocupă locul următor, și că divizia Schenker Land Transport luată separat ar rămâne pe primul loc, cu 7.759 de milioane de euro, în timp ce DSV ar rămâne pe locul al patrulea, cu venituri de 4.159 de milioane de euro. Ambele companii au fost afectate în 2024 de slăbirea cererii consumatorilor, dar prin asociere vor putea valorifica economiile de scară în următorii ani.
DHL Freight a înregistrat o creștere modestă a veniturilor de 0,7% față de 2023, ajungând la 5.196 de milioane de euro, deoarece scăderea cererii din 2023 a continuat și compania nu și-a revenit nici măcar în lunile în care volumele sunt de obicei mari, datorită fluctuațiilor sezoniere.
În cazul Dachser European Logistics, ca urmare a creșterii neorganice datorate achiziției Fercam și a altor companii mai mici, veniturile au crescut în 2024 cu 8,1%, în timp ce creșterea organică a fost susținută de reziliența rețelei sale europene de grupaj. Pe celălalt taler al balanței însă s-au aflat costurile mai mari, producția industrială slabă și scăderea consumului personal.
Cererea redusă de transport rutier de marfă a afectat și operațiunile Kuehne+Nagel din Europa, compania înregistrând o scădere a veniturilor de 0,30% comparativ cu 2023. Segmentul de Transport European al XPO Logistics, pe de altă parte, a avut volume mai mari, ceea ce a dus la o creștere de 5,40% a cifrei de afaceri. Compania a declarat că intenționează să vândă divizia europeană, deși nu a fost stabilită nicio dată. Dacă asta s-ar întâmpla în 2025, ar putea apărea un nume nou în top 10 al operatorilor europeni de transport rutier de marfă, deși, la fel, ar putea exista și mai multe consolidări dacă o altă companie deja prezentă în Top achiziționează XPO.
Piața de transport rutier de marfă din Europa a fost marcată în 2024 de un eveniment major: vânzarea liderului acestui segment, DB Schenker, către grupul DSV. Tranzacția nu fusese finalizată până pe 30 aprilie 2025, dar Deutsche Bahn a decis să elimine DB Schenker din conturile sale consolidate pentru exercițiul financiar 2024. Totuși, dată fiind importanța acestei companii, Upply o include în topul său (2025 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups), pe baza cifrei de afaceri din 2023, de 7,85 de miliarde de dolari.
Noua entitate formată în urma achiziției DB Schenker de către DSV are o cifră de afaceri totală de peste 14 miliarde de euro, deci și un impact semnificativ asupra pieței. În raportul anual al DSV Road se arată că achiziția Schenker ar urma să aducă sinergii operative și comerciale semnificative pentru divizia de transport rutier de marfă, deoarece îi va permite companiei daneze să-și optimizeze tot mai mult rețeaua de terminale și de transport în funcție de nivelurile de activitate și de cerințele clienților.
Pe locul al doilea în Topul Upply după DB Schenker (cu datele din 2023) se află Dachser Road Logistics, cu venituri de 6,44 de miliarde de dolari, cu 10,9% mai mult decât în 2023, și cu un profit brut necomunicat. În această divizie a Dachser sunt incluse transportul și depozitarea bunurilor industriale și de consum (European Logistics) și transportul și depozitarea produselor alimentare (Food Logistics). Dachser are cea mai mare creștere a veniturilor dintre companiile din Top 5, dar analiștii Upply atrag atenția asupra faptului că, nefiind listat la bursă, nu are obligații legale în ceea ce privește publicarea rezultatelor financiare, deci anunță rezultate parțiale – în acest caz, cifra de afaceri totală și pe divizii. Pe de altă parte, domeniul de activitate al diviziei Road Logistics nu este strict comparabil cu al celorlalți jucători din Top. Această divizie a generat în 2024 venituri de 5,17 miliarde de dolari, cu 8,1% mai mari decât în 2023, datorită unui număr de expedieri gestionate care a crescut cu 6,5% și al unui tonaj cu 2,8% mai mare. Dachser a declarat că valorile mai mari se datorează și achizițiilor, și dezvoltării organice, dar nu a specificat care este ponderea creșterii organice în creșterea generală. În ceea ce privește divizia Food Logistics, ea a avut o cifră de afaceri cu 20% mai mare decât în 2023, datorită cumpărării Frigoscandia și Brummer. Expedițiile au crescut cu 14,3% până la aproximativ 12,4 milioane, iar tonajul cu 31,5%, până la aproximativ 13,9 milioane de tone. Pe piața logisticii alimentare, Dachser rămâne în urma grupului francez STEF, care a înregistrat și el o creștere semnificativă a cifrei de afaceri și a achiziționat anul trecut grupul olandez Bakker Logistiek, grupul belgian TDL Fresh Logistics, compania scoțiană Long Lane Deliveries și compania spaniolă Montfrisa.
DSV Road este pe locul al treilea în Topul Upply al operatorilor de transport rutier din Europa după cifra de afaceri, cu venituri de 5,84 de miliarde de dolari (din care 85% generate în Europa), cu 6,2% mai mari decât în 2023, și cu profit brut de 1,11 miliarde de dolari, cu 1,9% mai mic decât în 2023. Marja brută, pe de altă parte, a crescut la 19,0% în 2024, ca urmare a creșterii costurilor furnizorilor și utilizării reduse a acestora în rețeaua sa internă.
Pe locurile al patrulea și al cincilea se află DHL Freight, respectiv Kuehne+Nagel.
Sursă foto: DB Schenker
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit