Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

MTI a publicat spre consultare publică Ghidul solicitantului pentru cei interesați să acceseze schema de ajutor de stat pentru achiziția de camioane electrice, aprobată prin OMTI nr. 756/2025, prin care statul oferă finanțare pentru diferența de preț dintre modelul electric dorit și varianta similară diesel. Primul apel va fi lansat în maximum 30 de zile de la publicarea Ghidului în Monitorul Oficial. Pentru transportul de marfă vor fi lansate proceduri concurențiale separat pentru categorii de vehicule N2 și N3. Schema de ajutor de stat se bazează pe procedură de ofertare concurențială și se aplică pentru înlocuirea vehiculelor aflate în proprietate și operare de minimum un an, dovedit cu documente justificative. Astfel, Beneficiarul are obligația să facă dovada casării vehiculelor pentru care s-a solicitat înlocuirea; în caz contrar ajutorul acordat se recuperează.

Ghidul solicitantului aferent schemei de stat pentru achiziția de vehicule electrice a fost publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Direcția Generală Programe Europene. În cadrul apelului de proiecte vor putea fi finanțate atât vehicule cu zero emisii din categoria N2 și N3 pentru transportul rutier de mărfuri (Submăsura 1), cât și vehicule electrice pentru transportul feroviar și maritim.

Finanțarea proiectelor în cadrul programului este nerambursabilă. Strict pentru transportul rutier, sunt eligibile vehiculele rutiere de marfă cu o greutate brută proiectată cu încărcătură de minim 3,5 t, alimentate de o baterie care poate fi încărcată și reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică.

Special pentru Submăsura 1, bugetul alocat este de 130 de milioane de euro, dintr-un buget total al schemei de 299 de milioane de euro. Investițiile aferente apelurilor anuale (unul sau mai multe apeluri, după caz), trebuie să se încadreze în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii cererii de finanțare și cea preconizată de finalizare, respectiv 24 de luni din momentul depunerii cererii, dar nu mai târziu de 30 iunie 2030, în funcție de momentul lansării apelului.

O întreprindere poate depune o singură cerere de finanțare în cadrul unui apel anual pentru o categorie de vehicule. Aceasta poate participa în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurențială, dar nu poate achiziționa mai mult de 10 vehicule în cadrul uneia sau mai multor proceduri. Valoarea ajutorului nu poate depăși suma de 18 milioane de euro per companie (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna iulie 2025, respectiv 5,0816 lei). Nu sunt acceptate proiectele depuse în parteneriat sau achiziția de vehicule care nu sunt noi și de generație nouă (second-hand) ori achiziția în leasing.

La fel ca în cazul oricărei scheme de ajutor de stat, beneficiarii nu trebuie să aibă datorii la stat sau să fie în procedură de insolvență, faliment, lichidare etc., ori reprezentanții acestora să fie în situație de conflict de interese.

Rămâne obligația casării unui vehicul vechi

Cea mai mare problemă în cazul actualei scheme de ajutor de stat este obligativitatea înlocuirii unui vehicul existent din flotă și prezentarea dovezii scoaterii acestuia din uz. Sunt excluse de la finanțare activitățile care privesc pescuitul și acvacultura, transportul cărbunelui, transportul și distribuția petrolului și a gazelor naturale, precum și achiziția de vehicule rutiere dedicate transportului combustibililor fosili sau amestecați cu combustibili alternativi.  

Toate proiectele trebuie să demonstreze contribuția la următorii indicatori: număr de vehicule cu emisii zero achiziționate și puse în exploatare, număr de vehicule vechi casate/dezmembrate în urma investiției, distanța totală anuală parcursă de vehiculele cu emisii zero și respectiv distanța anuală parcursă cu acestea din urmă pe teritoriul României.

Punctajul în cadrul procedurii competitive se acordă astfel: 85% din totalul criteriilor de selecție utilizate pentru clasificarea solicitărilor se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat per vehicul cu emisii zero (mai exact, prin raportare la suma solicitată pentru finanțare), iar 15% din totalul criteriilor sunt definite în funcție de numărul de kilometri parcurși pe teritoriul României în anul precedent depunerii cererii de finanțare cu camionul ce este nominalizat să fie înlocuit, dovediți prin documente justificative. Concret, se acordă 15 puncte dacă peste 70% din totalul de km parcurși sunt pe teritoriul României, 10 puncte pentru un parcurs național de 50-70%, 5 puncte pentru 40-49% și 0 puncte pentru mai puțin de 40% din totalul km parcuși pe țară.

Punctajul obținut va duce la ordonarea descrescătoare a aplicațiilor în cadrul Schemei, iar în caz de egalitate va avea prioritate proiectul depus mai întâi.

Foarte important! Beneficiarul își asuma prin documentația depusă faptul că va realiza cu vehiculul (ele) achiziționat(e) prin intermediul schemei cel puțin procentajul de kilometri parcurși pe teritoriul României cu care a licitat, iar acesta va fi monitorizat și raportat pe toată perioada de durabilitate a proiectului. În cazul nerespectării procentelor asumate în cererea de finanțare, MTI – în calitate de administrator și furnizor al ajutorului de stat – va proceda la recuperarea ajutorului, inclusiv cu dobânzi.

Pentru ca proiectele de finanțare să fie eligibile trebuie prezentate, printre altele, o analiză de oportunitate, angajamentul de casare privind obligația ca în termen de 30 de zile de la recepția vehiculului finanțat să se facă dovada casării celui vechi, dar și costurile aferente achiziționării unui vehicul din aceaași categorie, care respectă standardele aplicabile ale UE și care a fost achiziționat fără ajutor (minimum două oferte de preț ce corespund cu specificațiile tehnice menționate în solicitarea de oferă și în cererea de finanțare pentru fiecare tip de vehicul).

În raportul anual „Mautverkehr KOMPAKT” pentru 2024, Oficiul Federal pentru Logistică și Mobilitate (BALM) a analizat evoluțiile din transportul rutier de marfă, pe baza datelor privind taxarea camioanelor. Deși volumul transportului de mărfuri a fost similar cu cel din 2023, acesta s-a situat cu 2% sub media ultimilor cinci ani.

Camioane mai moderne și mai ecologice

Unul dintre principalele aspecte evidențiate de raport este tranziția către o flotă mai puțin poluantă. Camioanele cu norma de poluare Euro 6 au reprezentat aproximativ 97% din totalul kilometrilor parcurși, cu 2% mai mult decât în anul precedent. Această tendință arată o modernizare continuă a flotei și o reducere a impactului ecologic al transportului rutier.

Distribuția traficului între vehiculele locale și cele internaționale

În ceea ce privește repartiția kilometrilor parcurși între vehiculele rezidente și cele înmatriculate în alte țări, raportul arată o diferență minimă față de 2023, ponderea camioanelor străine scăzând cu doar 0,1%. Aceasta înseamnă că traficul rutier de marfă este distribuit aproape egal între flotele locale și cele internaționale.

Bavaria rămâne lider la volumul de transport

Distribuția transportului pe regiuni arată că Bavaria a înregistrat cel mai mare volum de trafic rutier de marfă, cu o pondere de 19,9% din totalul kilometrilor parcurși. Aceasta este urmată de Renania de Nord-Westfalia (17,5%) și Saxonia Inferioară (13,1%), cele trei landuri împreună cumulând aproape jumătate din totalul traficului rutier de marfă din Germania. Față de anul precedent, nu au fost înregistrate modificări semnificative în distribuția traficului între landuri.

Raportul BALM confirmă că, deși transportul rutier de marfă în Germania a rămas stabil, tendința de modernizare a flotei și de reducere a emisiilor continuă. În plus, echilibrul dintre vehiculele locale și cele străine sugerează o piață competitivă, iar Bavaria se menține în topul regiunilor cu cel mai intens trafic de marfă.