Comisia Europeană a dat un răspuns oficial la o plângere a guvernului italian, subliniind în mod clar mai multe încălcări ale legislației UE de către Austria. După cum a declarat în repetate rânduri sectorul transportului rutier comercial de mărfuri, mai multe interdicții de circulație impuse de Austria împotriva vehiculelor grele de marfă împiedică libera circulație rutieră a mărfurilor prin unul dintre coridoarele comerciale esențiale, încălcând astfel legislația UE.
Acesta a identificat în mod clar încălcări ale articolelor 34 și 35 din Tratatul privind funcționarea UE (TFUE). Aceste articole nu permit statelor membre să impună restricții cantitative între statele membre.
Raluca Marian, directorul de advocacy al IRU pentru UE, a declarat: „Negocierile de lungă durată la nivel guvernamental s-au dovedit a fi fără succes. Avem nevoie de acțiune acum. Cu această confirmare prețioasă în mâinile sale, ne așteptăm ca Italia să lupte în continuare la Curtea de Justiție cu sprijinul Comisiei Europene.”
Avizul motivat oferă o confirmare clară a lipsei de compatibilitate a interdicțiilor de circulație din Austria cu dispozițiile TFUE. Această preocupare a fost ridicată de mai multe ori de IRU și de mai multe asociații naționale de transport rutier de mărfuri în ultimii ani, fără un răspuns satisfăcător din partea Comisiei Europene până în prezent. Interdicțiile austriece reprezintă obstacole majore în calea comerțului dintre Italia și alte state membre, inclusiv în comerțul cu produse agricole esențiale, ceea ce a determinat Italia să ia măsuri.
sursa foto: IRU
Firmele de transport din România (cele care au cod CAEN 4941) au obținut în 2022 o cifră totală de afaceri de 69,1 miliarde de lei, adică aproximativ 15,7 miliarde de euro față de 12,9 miliarde de euro în 2021, respectiv 11,30 miliarde de euro în 2020. Creșterea a fost, astfel, cu 21,5% în 2022 față de 2021. Ținând cont și de inflația de 12% în medie pentru 2021, se poate spune că anul trecut s-a încheiat cu o creștere a industriei transporturilor de circa 9,5% față de anul anterior.
De asemenea, după datele postate de Top Firme, profitul total înregistrat de firmele cu cod CAEN 4941 a atins 5,7 miliarde de lei, adică un total de 1,3 miliarde de euro, cu 30% mai mult față de profitul total înregistrat pe ramura de transport în 2021, când s-a înregistrat aproximativ un miliard de euro profit. Creșterea din 2021 față de 2020 a fost puțin mai mică, de 83 de milioane de euro (de la 912,90 de milioane de euro în 2020 la un miliard de euro în 2021).
Chiar dacă pare o creștere sănătoasă a afacerii de transport, nu trebuie uitat că multe din creșterile de cost ale transportatorilor – costul cu forța de muncă, asigurări, dobânzi, prețul de achiziție al camioanelor noi, prețul pieselor de schimb, al anvelopelor etc. – au crescut mai mult decât nivelul inflației, ceea ce face ca profiturile obținute în 2022 să nu ajungă pentru înlocuirea parcului auto cu camioane noi, mai scumpe cu 30-40% față de finalul lui 2021.
Ar mai fi de spus că transporturile reprezintă 2,89% din cifra de afaceri a tuturor firmelor din România, respectiv 2,41% din profitul net realizat de companiile înregistrate în România. În registre apar la finalul lui 2022 41.535 de agenți economici din domeniul transporturilor – ceea ce înseamnă cam 2% din numărul firmelor din România. La finalul lui 2021 erau 41.132 de operatori de transport, iar în 2020 – 38.525.Companiile din transporturi au, oficial, 149.873 de angajați, adică aproape 3,73% din numărul total de angajați de la noi din țară.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit