Angajamentele asumate de vice-ministrul Transporturilor italian Teresa Bellanova în cadrul întâlnirii cu transportatorii rutieri la final de februarie devin realitate, dovadă publicarea în Monitorul Oficial nr. 50 din 1 martie 2022 a Decretului-lege 17/2022, numit Decretul privind energia, care la capitolul 6 stabilește “intervenții în favoarea sectorului de transport rutier”. Textul confirmă alocarea totală a 79,6 milioane de euro pentru acest sector.
Prima intervenție este majorarea fondului pentru reducerea taxelor de autostradă, majorat pentru 2022 cu 20 de milioane de euro care, ca de obicei, va fi gestionat de Comitetul Central al Registrului Național al Transportatorilor Rutieri împreună cu cele 140 de milioane din fondul structural. Ministerul Transporturilor din Italia precizează că “reducerea taxelor de drum ar trebui să fie atestată pentru acest an la o valoare de aproximativ 11%, deci în limitele stabilite de directiva europeană denumită Eurovinieta, care permite statelor membre să aplice reduceri ale taxelor de trecere care să nu depășească 13%”. Alte 5 milioane de euro măresc suma pentru deducerile forfetare ale cheltuielilor nedocumentate.
Pentru a face față costurilor crescute, ministerul nu poate interveni în prezent în ceea ce privește accizele la motorină, deoarece acest aspect este reglementat în cadrul UE. Prin urmare, a decis deocamdată să ia în considerare aditivul AdBlue, care este, de asemenea, supus unei creșteri puternice a prețului, în legătură cu cel al gazului. Decretul acordă un credit fiscal de 15%, fără TVA, pentru achiziționarea acestui produs. Pentru această măsură a fost alocat un buget de 29,6 milioane de euro. Textul ,însă, precizează că acest beneficiu este valabil doar pentru antreprenorii care utilizează “vehicule Euro VI/D de ultimă generație, cu emisii poluante foarte scăzute”.
Astfel, vehiculele din generația anterioară, adică Euro IV, Euro V și prima generație Euro VI, vor fi excluse. În plus, creditul fiscal poate fi utilizat doar pentru compensații. Decretul precizează că “creditul fiscal poate fi cumulat cu alte facilități referitoare la aceleași costuri, cu condiția ca acest cumul să nu ducă la depășirea costurilor suportate, ținând seama, de asemenea, de faptul că nu contribuie la formarea venitului și la baza impozabilă a impozitului regional pe activitățile productive.
Decretul ajută, de asemenea, companiile de transport rutier de mărfuri care utilizează vehicule comerciale alimentate cu gaz natural lichefiat, pentru care alocă 25 de milioane pentru 2020. În acest caz, ei beneficiază de un credit fiscal de 20% pentru costurile de achiziție a acestui combustibil, fără TVA. Și în acest caz, creditul poate fi doar compensat și este cumulativ.
Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) a publicat barometrul pentru al doilea trimestru din 2021, din care reiese că, în ciuda unei ușoare îmbunătățiri a situației, unii indicatori arată că această industrie este în continuare fragilă, confruntându-se cu dificultăți reale în a recruta personal și mai ales cu nesiguranța legată de viitor.
Conform declaraților managerilor intervievați, activitatea economică și-a continuat creșterea, dar este în continuare sub media pe termen lung, iar pentru următoarele trei luni ei estimează un nou progres ușor. În plus, sunt mai mulți decât după primul trimestru din 2021 cei care estimează că activitatea se va stabiliza sau va crește în trimestru al treilea din 2021.
Indicatorul ce măsoară evoluția numărului de angajați este pentru a doua oară consecutiv mai mare începând din iunie 2018, dar rămâne sub media sa pe termen lung, iar estimările managerilor referitoare la efectivele viitoare de șoferi sunt și ele mai optimiste, deși dificultățile în a recruta personal se amplifică: în iulie, conform unui sondaj Insee, 53% dintre transportatori au avut probleme în a recruta șoferi, așa cum se întâmplă de un an.
În al doilea trimestru din 2021, barometrul ce măsoară satisfacția managerilor de firme de transport este în continuare ușor sub media pe termen lung, dar față de perioada similară din 2020 este mai bine. Totuși, un sfert dintre ei sunt însă nemulțumiți de situația firmelor lor, ceea ce indică multă prudență legată de viitor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit