Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Kuehne+Nagel și-a publicat recent rezultatele financiare pentru prima jumătate a anului și le descrie ca reprezentând o performanță operațională solidă, care a demonstrat reziliența sa într-un mediu plin de provocări.

Veniturile întregii companii au crescut cu 8% față de prima jumătate a lui 2024, până la 2,5 miliarde de franci elvețieni (CHF), fiind afectate ușor de aprecierea acestei monede. Iar EBIT a fost cu 1% mai mic față de anul anterior, de 744 de milioane CHF, ceea ce a mascat o scădere de fond de 4%.

Divizia Sea + Air Logistics a înregistrat o creștere a profitului brut cu 10% față de 2024, dar profiturile nu au urmat această tendință, EBIT fiind doar cu 1% mai mare. Problema a fost la maritim, unde volumul a crescut cu 2%, dar veniturile au scăzut, astfel că cifra de afaceri netă a fost cu 16% mai mare, dar EBIT, cu 7% mai mic în prima jumătate a anului și chiar cu 21% mai mic decât în perioada similară din 2024 în al doilea trimestru. Kuehne+Nagel a dat vina, așa cum comentează și Ti Insight, pe tarifele vamale, „Ziua Eliberării“ declarată de administrația Trump marcând un punct de cotitură, când dolarul american a intrat într-o fază de slăbire pronunțată și incertitudinea referitoare la taxele vamale a crescut brusc, astfel că cererea și tarifele pentru serviciile de logistică maritimă au fost și ele volatile.

Logistica Aeriană, pe de altă parte, a avut volume cu 7% mai mari decât anul anterior, iar EBIT a crescut cu 11% față de anul precedent, dar mai mult la început de an, pentru că în al doilea trimestru din 2025 a fost cu 2% mai mic decât în perioada similară din 2024. Kuehne+Nagel a pus creșterea cererii pe seama creșterii infrastructurii IT.

Activitatea de Transport Rutier a fost din nou afectată de situația dificilă de pe piață: veniturile au scăzut cu 1% și EBIT cu 29% față de anul anterior. Iar Logistica Contractuală a avut o cifră de afaceri netă cu 1% mai mare, dar un EBIT cu 6% mai mic, afectat aparent de un provizion extraordinar de 16 milioane CHF legat de o investigație din Italia. Dr. Joerg Wolle, Președintele Consiliului de Administrație al Kuehne+Nagel International AG, a subliniat faptul că veniturile companiei au crescut peste media pieței, ceea ce îi confirmă direcția strategică, în ciuda a ceea ce a numit o atmosferă marcată de incertitudine geopolitică.

Sursă foto: Global Freight Forwarding and Supply Chain Management | Kuehne+Nagel

Presiuni crescânde pentru o reglementare actualizată

Organizațiile reprezentative ale producătorilor și operatorilor de transport rutier din Europa – inclusiv ACEA, BGL, FNTR, NLA și TLN – solicită statelor membre ale Uniunii Europene să finalizeze fără întârziere revizuirea Directivei privind greutățile și dimensiunile (Directivei 96/53/CE). Potrivit acestora, actualizarea urgentă a reglementărilor este esențială pentru a stimula adoptarea vehiculelor grele cu emisii zero și pentru a susține eforturile de decarbonizare a transportului rutier.

În ciuda obiectivelor ambițioase ale UE privind neutralitatea climatică, sectorul transportului rutier se confruntă cu piedici semnificative. Vehiculele grele cu emisii zero sunt adoptate lent în majoritatea țărilor europene, infrastructura de încărcare și realimentare rămâne subdezvoltată, iar costul total de deținere al camioanelor electrice sau alimentate cu hidrogen este încă semnificativ mai mare decât cel al vehiculelor diesel.

Această situație creează un paradox: deși tehnologia pentru transport sustenabil avansează, lipsa unor condiții tehnice și financiare adecvate împiedică operatorii să facă trecerea către soluții cu emisii zero.

Ce schimbări se cer în directivă

Semnatarii apelului solicită o revizuire semnificativă a limitelor actuale de greutate totală și de greutate pe osie, astfel încât acestea să reflecte particularitățile constructive ale vehiculelor cu emisii zero – care sunt, de regulă, mai grele din cauza bateriilor sau a sistemelor de propulsie alternativă.

De asemenea, propun ca noile reguli să permită:

În contextul în care Danemarca deține președinția Consiliului UE, semnatarii salută intenția acesteia de a accelera procesul legislativ și de a obține o abordare generală asupra directivei în perioada imediat următoare.

Un pas esențial pentru competitivitate și climă

Fără o revizuire rapidă a directivei, riscurile sunt majore: stagnarea decarbonizării în transportul rutier, menținerea inegalităților dintre statele membre în adoptarea noilor tehnologii și pierderea competitivității pentru companiile care vor să investească în flotă verde.

Actualizarea Directivei privind greutățile și dimensiunile nu este doar un act tehnic, ci un instrument strategic care poate accelera tranziția ecologică a sectorului și poate susține creșterea economică într-un domeniu esențial pentru lanțurile de aprovizionare europene.