Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rezultatele financiare din sectorul de transport urban se situeaza in 2018 sub valorile inregistrate in anul precedent. Chiar daca cifra de afaceri totala neta a fost peste nivelul din 2017, profitul net realizat de operatorii de transport a fost in scadere cu 25%. Anul trecut au fost finalizate multe achizitii de autobuze, iar alte licitatii sunt in curs de desfasurare, majoritatea cu finantare europeana, dar nu numai. In aceste conditii, previziunile pentru viitor sunt optimiste.


Cele mai multe dintre companiile de transport public urban au incheiat anul trecut pe profit, respectiv 25 din 38, insa cu trei mai putine decat in 2017. Profitul total net inregistrat de cei 25 de operatori a fost de 7,66 de milioane de euro, cu aproape 2,5 milioane de euro sub nivelul agregat din 2017. Cifra de afaceri totala neta a fost insa in crestere: 447,5 milioane de euro in 2018, fata de 395,5 milioane de euro in anul anterior. De subliniat faptul ca aproape jumatate din cifra de afaceri totala a fost realizata de Societatea de Transport Bucuresti (STB).
Companiile de transport urban s-au indatorat mai mult in 2018. Astfel, diferenta dintre datoriile cumulate si creantele cumulate s-a ridicat la 83,36 de milioane de euro, majorata cu aproape noua milioane de euro fata de acelasi raport din 2017. O parte dintre operatori au facut insa si investitii din fonduri proprii, chiar daca cele mai multe achizitii au avut la baza diferite surse de finantare.
In ceea ce priveste volumul total al activelor, acesta a fost influentat semnificativ de reorganizarea RATB si transformarea regiei in societate comerciala, proces in urma caruia 420 de milioane de euro in active fixe si circulante au ramas in proprietatea Primariei Capitalei. In aceste conditii, totalul activelor pentru cei 38 de operatori se ridica la finele anului trecut la 395,7 milioane de euro. De mentionat faptul ca din toate calculele a fost eliminata compania Fratii Bacriz, din Dolj, al carei compartiment de transport s-a desfiintat in octombrie 2018.
Criza de forta de munca se manifesta si in transportul urban. Astfel, de la un numar total de angajati de 22.821 in 2017, anul trecut companiile de transport au mai ramas cu 22.255.

Doi operatori cu profit de peste un milion de euro
Pe primul loc intre cele mai profitabile companii de transport public s-a situat RAT Constanta, cu 2,5 milioane de euro, iar pe locul al doilea, STP Timisoara, cu 1,14 milioane de euro. Acesta din urma a pierdut pozitia fruntasa din 2017, insa confirma evolutia echilibrata, cu o medie a profitului pe ultimii trei ani fiscali incheiati de 1,1 milioane de euro. Si RAT Constanta are o medie buna, de 1,150 de milioane de euro in perioada 2016-2018. Locul al treilea in topul profitului net pe anul trecut este ocupat de Transport Urban Sinaia, cu aproape 600.000 de euro, care a revenit spectaculos dupa pierderea din 2017.
Dupa ce in 2017 a reusit performanta de a se clasa pe locul al doilea in topul celor mai profitabile companii de transport urban, STB a terminat anul trecut – primul in noua forma de organizare – doar pe pozitia a saptea, cu 238.000 de euro. Cifra de afaceri a celui mai mare operator de transport din Romania s-a ridicat insa in 2018 la peste 207 milioane de euro, in crestere cu 42 de milioane fata de 2017.
Pe locul al doilea dupa cifra de afaceri neta se situeaza CTP Cluj-Napoca, cu aproape 29,5 milioane de euro, urmat de CTP Iasi si STP Timisoara, ambele cu putin peste 20 de milioane de euro. Cifre de afaceri de peste 10 milioane de euro au mai fost realizate de RAT Constanta, RAT Brasov, RAT Craiova, Transport Calatori Express SA, din Ploiesti, si Transurb SA Galati. Ultimii doi au inregistrat insa si cele mai mare pierderi in 2018, de unul si respectiv trei milioane de euro.
Chiar si in conditiile in care a pierdut cea mai mare parte dintre activele sale, STB a ramas in continuare pe primul loc la acest capitol, cu active fixe si circulante in valoare de aproape 135 de milioane de euro. Pozitia a doua revine CTP Cluj-Napoca, cu 64,5 milioane de euro, iar cea de-a treia, lui Tursib SA Sibiu, cu aproape 26 de milioane de euro.
Doar noua companii de transport au un raport pozitiv intre creante si datorii, respectiv intre cat au de incasat si cat de platit. Topul datornicilor este condus de operatorii care au facut investitii in 2018: CTP Cluj-Napoca, Tursib, STP Timisoara si RAT Brasov au toate o balanta de minus 10 milioane de euro sau mai mult, dar si o flota intinerita de autobuze.

RATC, in plin proces de modernizare
Dupa un 2017 in crestere din punct de vedere al volumului de pasageri si al incasarilor, RAT Constanta a incheiat 2018 cu aproape 20 de milioane de calatori transportati si priveste cu incredere spre viitor, mai ales ca anul acesta aduce schimbari importante la nivelul companiei. Astfel, Regia de transport se va transforma in CT Bus SA.
Operatorul public recunoaste ca se impune innoirea rapida a flotei, in conditiile in care anul trecut atelierele au fost utilizate la maximum pentru a se putea asigura numarul de autobuze programate. RATC, care deserveste 21 de trasee, avea in 2018 o flota de 166 de autobuze urbane MAZ plus alte 10 autobuze turistice Ayats. Cele 104 autobuze Isuzu Citiport noi recent achizitionate vor inlocui mare pare din masinile vechi, iar conducerea companiei spera ca pana la sfarsitul lui 2019 sa fie achizitionate si vehicule electrice, cu fonduri europene. Este vorba de 21 de autobuze electrice de 12 m lungime, cu 51 de statii de incarcare, pentru care licitatia este deja in derulare, plus alte 20 de autobuze electrice de 10 m ulterior.
In paralel s-a incheiat prima consultare de piata pentru sistemul de e-ticketing si se pregateste licitatia internationala pentru alegerea solutiei si a furnizorului de servicii. „Lucram din greu pentru reorganizarea activitatii si am pregatit un plan indraznet. Ecosistemul de transport urban se schimba rapid si trebuie sa adaptam solutii noi. Tocmai de aceea am introdus internet 4G pe toate autobuzele, iar 13 puncte de vanzare de bilete au devenit si «hotspot»-uri 4G. In medie avem peste 11.000 de utilizatori concomitent“, a declarat Bogdan Nicolae Nita, director general si membru al Consiliului de Administratie RAT Constanta.
Criza de personal din transporturi nu a ocolit orasul de la Marea Neagra, astfel ca operatorul public a largit baza de date in materie de recrutare si pentru cresterea atractivitatii, in special pentru profesia de sofer de autobuz. Astfel, desi 2017 s-a incheiat cu un deficit de circa 40 de soferi, anul trecut echipa a fost completa, in plus fiind inregistrate cereri de angajare de la peste 40 de conducatori auto profesionisti. „Pachetul salarial oferit este peste nivelul mediu al veniturilor (4.248 de lei salariu brut pentru un sofer de autobuz). Se ofera si beneficii suplimentare, oportunitati de instruire si formare profesionala, compensatii. Am acordat mare atentie planificarii si programarii fortei de munca si am mentinut un numar mediu de 31 de ore suplimentare pe luna. Astfel, in 2018, fluctuatia de personal la nivelul companiei a fost de 9,6% si, special in randul soferilor, de 12,7%“, a explicat directorul RATC. De subliniat si faptul ca cele mai multe activitati au fost eficientizate in 2018, s-a extins reteaua de puncte de vanzare de titluri de calatorie si s-a internalizat controlul in vehicule, precum si o parte din activitatea de igienizare a flotei.
Pentru 2019 a fost stabilit un buget de aproximativ 20 de milioane de lei pentru sistem IT&C, statie automata de spalat autobuze, tonete pentru vanzarea titlurilor de calatorie, modernizarea halelor de intretinere si de reparatii, un autovehicul pentru tractare autobuze etc.

Flota moderna si la Iasi
CTP Iasi si-a innoit flota, in prima jumatate a anului trecut, cu 88 de autobuze Isuzu, parte a programului de modernizare a parcului auto initiat in 2017 de autoritatea locala, cu sprijinul imprumutului acordat de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Aceste autobuze, impreuna cu cele 12 achizitionate in 2016, constituie o flota moderna, prin exploatarea careia s-au redus emisiile poluante. Noile vehicule sunt conectate ITS si dispun de sistem de management de trafic, supraveghere video, validatoare duale, sistem de contorizare a numarului de calatori, informare prin panouri LED si monitoare LCD. Ca o consecinta a reinnoirii flotei au fost scoase din circulatie vechile autobuze MAZ si DAF si nici nu a mai fost necesara inchirierea de mijloace de transport de la alte societati. Din parcul inactiv de autobuze retrase din circulatie, cinci unitati DAF SB250 au fost transferate catre compania de transport din Tulcea si nu mai putin de 42 de vehicule au fost trimise spre casare.
Tot in 2018 au sosit la Iasi 11 tramvaie cumparate din Germania. Astfel, la sfarsitul lui 2018, CTP Iasi opera cu un parc activ de 125 de tramvaie, 147 de autobuze si 10 microbuze.
Pentru cresterea calitatii serviciului, compania a demarat mai multe proiecte, printre care modificarea planului tarifar, prin zonarea ariei de deservire si introducerea de noi modalitati de achizitionare a titlurilor de calatorie si introducerea posibilitatii de plata cu cardul bancar direct in mijloacele de transport (validatoare EMV) si a internetului gratuit pe vehicule.
Volumul de pasageri a crescut in 2018 cu aproximativ doua milioane fata de anul anterior, de la 78,2 la 80,1 milioane de calatori in 2018. O crestere similara e asteptata si pentru 2019. CTP Iasi opereaza si pe trei tronsoane metropolitane, numarul de pasageri de pe aceste rute fiind suficient pentru a acoperi costurile de operare.
Integrarea tarifara pe rutele urbane si suburbane s-a facut deja, in acest sens fiind definite doua zone tarifare. Pe o singura zona (1 sau 2, respectiv in interiorul orasului sau in afara acestuia) tariful este de 2,5 lei/calatorie, in timp ce pentru tranzitarea din zona 1 in zona 2 sau invers tariful este de 3,5 lei/calatorie. La jumatatea anului trecut s-a introdus abonamentul unic valabil pe toate liniile de transport in comun, in valoare de 80 de lei/30 de zile, precum si alte tarife fractionare (biletul cu valabilitate de 120 de minute din momentul compostarii si abonamentul de o zi, cu valabilitate de 24 de ore de la eliberare). Biletele si abonamentele pot fi achizutionate si cu ajutorul aplicatiilor electronice sau direct din mijloacele de transport, prin POS.
Pentru perioada urmatoare se doreste achizitia a 16 tramvaie cu podea joasa, de 26 m lungime, impreuna cu reabilitarea infrastructurii de tramvai din Iasi. De asemenea, prin proiectul national de reinnoire a parcului de transport urban, initiat de Ministerul Dezvoltarii Regionale, s-au demarat procedurile de achizitie pentru 24 de autobuze electrice de 10 m, 20 de autobuze electrice de 12 m, 13 statii de incarcare rapida a autobuzelor si 16 tramvaie cu podea joasa, de 30 m lungime. In paralel se lucreaza si la accesarea de fonduri europene pentru implementarea unui sistem modern de ticketing.
Pentru a contracara lipsa soferilor si a vatmanilor, CTP Iasi a autorizat o scoala de soferi in cadrul companiei, unde sunt organizate cursuri pe baza de contract de scolarizare, cheltuielile fiind suportate de CTP. In privinta personalului de mentenanta societatea colaboreaza cu liceul tehnologic Vladeni, unde se deruleaza stagiile de pregatire practica, urmand ca dupa terminarea studiilor tinerii absolventi sa se angajeze pe posturile vacante. Nu in ultimul rand, in Contractul colectiv de Munca 2019/2021 a fost negociat un pachet salarial atractiv pentru soferi, vatmani si personal de asistenta, cu acordarea de tichete de vacanta si prime de vacanta majorate cu 20%.

Investitii in flota si in automatizare
Si CTP Cluj a propus pachete salariale atractive pentru soferi si acordarea unor facilitati (in limitele impuse) plus cresterea gradului de confort la locul de munca. Principalele proiecte de investitii ale CTP Cluj in 2018 au vizat achizitia de vehicule cu grad redus de poluare, astfel ca pe langa cele 11 autobuze electrice Solaris au mai fost cumparate alte 30 de autobuze electrice plus 85 Mercedes-Benz Euro 6. 50 de troleibuze articulate urmeaza sa fie receptionate la sfarsitul acestui an si tot atunci va incepe livrarea lotului de 24 de tramvaie pentru care s-a incheiat recent contract. Flota CTP s-a dublat odata cu extinderea in zona metropolitana, pentru a face fata nevoilor de transport ale publicului din zona.
Un punct important in dezvoltarea transportului public l-au constituit implementarea sistemului de ticketing prin fonduri europene, in valoare de sapte milioane de euro, precum si introducerea achizitiei de bilete prin SMS (in prezent, 300.000 de bilete pe luna). De asemenea, s-a implementat sistemul 24Pay si este in curs de finalizare montarea automatelor pentru bilete pe toata flota CTP, in colaborare cu BCR, astfel ca din toamna acestui an se vor inlocui abonamentele pe hartie cu carduri.
Din 2018, clujenii pot folosi aplicatia mobila pentru a se informa cu privire la traseele si orele de sosire ale fiecarui mijloc de transport, momentul ajungerii in statii fiind calculat in timp real, prin intermediul dispozitivelor GPS. Pentru fluidizarea traficului si cresterea sigurantei circulatiei s-au realizat portiuni de traseu cu benzi dedicate, fiind prioritizat transportul public.
In aceste conditii, tendinta de crestere a numarului de pasageri se mentine constanta din 2016 si pana in prezent, ajungand la 191 de milioane de calatori pe an. Ca perspectiva, conducerea CTP vizeaza in special dezvoltarea transportului electric, prin modernizarea liniei de alimentare a troleibuzelor si crearea de noi linii de troleibuz, respectiv modernizarea depoului de tramvaie. De asemenea, se doreste extinderea zonei deservite de transportul public in zona metropolitana.

2018 a inregistrat cresteri in sectorul de transport urban, cu mai multe licitatii pentru achizitii de autobuze diesel, dar si pentru solutii de propulsie alternativa. Acest lucru s-a vazut si in inmatricularile de masini noi, in intervalul ianuarie noiembrie 2018 fiind inregistrate la DRPCIV 328 de unitati, cu 36% mai mult fata de perioada similara a anului precedent. Apetitul pentru autobuze si autocare second hand din Europa de Vest se mentine in continuare ridicat, nu mai putin de 1.283 de vehicule fiind importate in primele 11 luni din 2018, dupa ce in 2017 fusesera aduse 1.188 de unitati. Separat, alte aproape 900 de vehicule au fost tranzactionate pe piata interna. Ca urmare a importurilor masive de autobuze rulate, flota nationala licentiata pentru transporturi prin servicii regulate a mai „imbatranit“, astfel ca, daca in urma cu doi ani aproape un sfert din totalul parcului national avea pana in cinci ani vechime, iar alte 33% dintre vehicule aveau 6 10 ani, acum cele doua categorii cumulat abia se ridica la 30 de procente. 2019 probabil ca se va mai anima in ceea ce priveste achizitiile de masini noi, dar, in actualele conditii de piata, autobuzele si microbuzele care vor intra pe trasee vor raspunde doar in parte necesitatilor reale de transport.
 

2018 a fost, intr adevar, un an foarte bun pentru transportul urban, apreciaza Magda Pesu, director general Anadolu Automobil Rom, importatorul oficial in tara noastra pentru marcile Isuzu, Karsan, Temsa, SOR si Durmaglar (producator turc de tramvaie). Astfel, Anadolu a semnat cu Tursib, operatorul public din Sibiu, contractul de livrare pentru 38 de autobuze Isuzu Citiport de 12 m lungime si 17 Menarinibus Citimood articulate, fabricate de catre Karsan. Nu mai putin de 104 autobuze Isuzu Citiport vor fi livrate catre Primaria Constanta in perioada noiembrie 2018 februarie 2019, iar in perioada decembrie 2018 aprilie 2019 se vor derula si livrarile celor 105 autobuze fabricate de Karsan (10, 12 si 18 m lungime) catre RATBV, din Brasov. Toate cele trei achizitii au fost finantate de catre Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD).
O procedura mai mica de achizitie a fost castigata la Tulcea, unde autobuze Isuzu Citibus vor inlocui o parte din parcul auto afectat de incendiu anul trecut. De asemenea, cinci autobuze Karsan Atak si 10 Isuzu Citiport, achizitionate pe doua proceduri diferite de catre Braicar SA, din Braila, vor fi livrare pana in ianuarie 2019. La finalul anului trecut au fost livrate si cinci Isuzu Citibus, de 9,5 m lungime, catre CTP Arad.
Tot in 2018 a fost sparta gheata si pe segmentul autobuzelor electrice, primul contract cu finantare prin Programul Operational Regional 2014 2020 fiind atribuit la Turda, unde vor fi livrate 20 de autobuze SOR, de 9,5 si 11 m lungime. Separat, cinci minibusuri Karsan Jest vor merge, tot in 2019, la Suceava. In cazul flotei electrice de la Turda, Anadolu va livra si statii de incarcare rapida, urmand sa se ocupe – printr un subcontractor – de toate componentele de infrastructura si de bransamentele necesare. Toate vehiculele sunt dotate cu sisteme ITS de management al performantelor. In paralel cu livrarile de la Sibiu, Constanta si Brasov, Anadolu s-a ocupat de dotarea atelierelor service ale operatorilor urbani cu aparatura tehnica necesara si de instruirea personalului pentru revizii si reparatii. Separat, au continuat si investitiile in echipele mobile de service.
Vanzarile catre operatorii privati au fost destul de reduse in 2018 si doar spre sfarsitul anului, odata cu anuntarea publicarii ordinului de modificare a 980 in Monitorul Oficial, piata s-a mai animat si mai multi transportatori au platit avansuri pentru achizitia de autobuze noi, cu an de fabricatie 2018 si 2019. Interesul a fost cu atat mai mare cu cat producatorii reprezentati de Anadolu au avut lichidari de stoc pe final de an pentru anumite modele. Din pacate, timpul disponibil pentru livrari este destul de redus si, chiar daca transportatorii se grabesc cu comenzile, probabil ca nu vor putea fi livrate mai mult de 150 de unitati in total.

Autobuzele cumparate direct de la dealerii turci nu primesc garantie
Asa cum operatorii de transport se plang de concurenta neloiala din partea celor care le fura calatorii, gratie tarifelor mai mici pe care le practica intrucat au cheltuieli de functionare si operare sub cele ale carausilor „cu acte in regula“, la fel, importatorii de autobuze reclama intermediarii care plaseaza pe piata vehicule cumparate de la diversi dealeri din Turcia, presati de criza economica din tara lor. Toti cei care aleg sa plateasca mai putin pentru un autovehicul adus pe alte filiere decat cele oficiale trebuie sa isi asume faptul ca masina respectiva, desi este noua, nu beneficiaza de garantie, a precizat directorul Anadolu Automobil Rom.
In 2019, intrucat se vor clarifica procedurile de atribuire ale programelor de transport judetean si interjudetean, se estimeaza o crestere a volumelor, insa clientii trebuie sa isi obtina finantarile si sa trimita comenzile din timp. Separat, vor fi cresteri importante in continuare pe segmentul de transport urban, unde se asteapta mai multe licitatii decat in 2018 pentru achizitia de vehicule „verzi“. Proiectul Ministerului Dezvoltarii Regionale (MDRAP) de a cumpara mijloace de transport pentru autoritatile locale continua, dupa ce anul trecut a fost derulata deja prima etapa a achizitiei – licitatia de troleibuze articulate pentru Brasov, castigata de catre Solaris. Urmeaza licitatiile de autobuze urbane (peste 400) si tramvaie.

Autobuze cu sisteme de propulsie alternativa
Mercedes Benz Romania a livrat, la sfarsitul anului, 60 de autobuze Conecto Euro 6, dupa ce la inceputul lui au fost puse in circulatie 15 autobuze articulate. „Si in viitor ne vom indrepta atentia spre licitatiile pentru transportul urban, deoarece acest domeniu incepe sa fie tot mai efervescent. Pe langa preocuparea pentru solutii ecologice, pentru care se pot accesa bani europeni, exista si proiecte pentru achizitia de vehicule diesel Euro 6, mai putin poluante decat autobuzele vechi, aflate inca in exploatare in multe orase. Este important insa de lamurit detaliile de ordin tehnic si operational cu potentialii beneficiari vizavi de solutiile alternative de propulsie; nu poti obtine performantele optime daca nu te adaptezi conditiilor specifice fiecarei aplicatii in parte. Cu siguranta, viitorul este in favoarea autobuzelor electrice, insa cele mai mari constrangeri actuale tin de infrastructura“, a declarat Bogdan Aldea, director de vanzari si marketing Autobuze Mercedes Benz Romania.
In prezent, o optiune viabila din punct de vedere tehnico economic o reprezinta celelalte solutii de propulsie alternativa. In acest sens, Mercedes Benz Romania a adus si autobuzul pe gaz natural, pentru teste la Bucuresti si Ramnicu Valcea, precum si modelul Citaro hibrid, care, dupa un circuit demonstrativ prin toata tara, a ramas pentru probe la operatorii care s-au aratat interesati. In cazul gazului, principalul impediment este lipsa actuala a infrastructurii la nivel national, dar este imbucurator faptul ca exista interes.

Noul Tourismo se bucura de succes
Pe segmentul interurban, incertitudinea de pe piata a facut ca vanzarile sa nu se ridice la nivelul preconizat. Noul Tourismo a inregistrat succesul scontat, fiind foarte apreciat pentru aplicatiile de transport turistic si cursele regulate internationale. Vehiculul a confirmat performante tehnice de exceptie, fiind cu peste 10% mai economic decat versiunea anterioara, apropiindu se de performantele gamei Setra. Cea mai solicitata versiune este cea de 13 m pe doua axe, intrucat reprezinta un compromis reusit intre capacitate de transport, performante si consum. Vanzarile de autocare, pentru ambele branduri, s-au situat la un nivel comparativ cu anul anterior, astfel ca Mercedes Benz a inchis 2018 cu peste 100 de unitati pe toate liniile de business, fiind cel mai bun an de dupa criza. „Pe viitor, in conditiile dezvoltarii FlixBus si pe piata din Romania, nu este exclus sa asistam la cresterea concurentei, cu presiune pe tarife, dar si pe calitate. Acest lucru s ar putea sa mai revigoreze piata de autocare noi. Aici consider ca vom fi avantajati, pentru ca un consum redus de combustibil poate face diferenta intre profit si pierdere pentru un anumit traseu/linie internationala“, este de parere Bogdan Aldea.
„Noul Tourismo este atat de aproape de Setra din punct de vedere al performantelor tehnice, incat putem spune ca mai concuram doar cu noi insine. Legat de cresterea vanzarilor de autobuze si autocare second hand, aceasta se explica prin dezvoltarea segmentului de transport intern pe distante medii si scurte. In niciun caz nu se poate pune problema migrarii clientilor de autocare premium de la achizitia de unitati noi spre second hand uri. Totusi, avand in vedere cererea, putem furniza autobuze si autocare rulate prin divizia BusStore din Germania. Avem in plan implementarea standardelor BusStore si in Romania. Astfel ca, incepand cu primul trimestru din 2019, vom putea oferi servicii de buy back si trade in, inclusiv pentru alte marci de vehicule”, a adaugat Valeriu Zaharia, Managing Director Truck & Bus Mercedes Benz Romania.

E mai ieftin sa ai o reparatie de calitate decat una improvizata
Separat, foarte multi dintre clientii de vehicule rulate aleg sa isi faca service ul in unitati autorizate, pentru a evita neajunsurile unei defectiuni in trafic. „Este impresionanta cresterea volumelor de lucru la service ul Mercedes Benz Bucuresti, situat in Soseaua Odai, si nu doar pentru vehiculele aflate in garantie. In plus, si la celelalte service uri autorizate din tara se constata aceeasi tendinta“, a explicat Valeriu Zaharia.
Din 2018 este disponibil si sistemul Uptime pentru autobuze, ce ofera predictibilitate transportatorilor in exploatarea flotei. In prima parte din 2019, odata cu receptionarea primelor masini demo, sistemul va fi prezentat in detaliu clientilor Mercedes Benz.
In 2019 vor continua circuitele de prezentare prin tara pentru toate gamele de produse, atat pe segmentul urban, unde vor fi promovate toate solutiile de propulsie, cat si pe segmentul turistic. De altfel, se doreste cresterea vanzarilor de autocare noi, cu sustinere prin trade in si buy back de vehicule rulate.

Se asteapta o revigorare si pe sectorul turistic
MHS Truck & Bus, importatorul marcilor MAN si Neoplan pe piata romaneasca, incheie 2018 in crestere fata de anul anterior, cu 11 unitati livrate, dintre care noua ca urmare a castigarii de licitatii pentru autoritati si institutii de stat (DRPCIV, Penitenciarul Jilava, doua primarii etc.). In 2019 se va acorda o atentie deosebita si licitatiilor de autobuze urbane, firma urmand sa participe acolo unde caietul de sarcini corespunde ofertei MAN atat din punct de vedere al specificatiilor, cat si al pretului. Constructorul german este pregatit sa ofere si vehicule cu propulsii alternative, dar este necesara dezvoltarea corespunzatoare a infrastructurii. Doua astfel de autobuze demo, un hibrid diesel electric si un model pe gaz natural comprimat, vor fi aduse in cursul anului, alaturi de un autocar Lion’s Coach, care va fi oferit operatorilor privati spre testare. De altfel, 2019 ar putea sa aduca o revigorare a sectorului turistic, iar MHS se va pregati cu oferte in acest sens. Exista solicitari si pentru autocare second hand, insa echipa din Romania incearca sa ofere o alternativa prin promovarea unui model nou, cat mai aproape ca specificatie si pret de solicitarea initiala.
Desi piata de transport calatori este in crestere, apreciaza reprezentantii Irizar Romania, inca se situeaza sub asteptari, cauza fiind atmosfera politica, ce nu transmite siguranta investitiilor. Cu toate acestea, au fost si operatori care au avut curaj sa cumpere si s-au indreptat catre produse de top, respectiv Irizar i8 (Autocarul Anului 2018), dar si i6S. Acesta din urma, avand dotari mult peste standard, este pe gustul companiilor care activeaza si in segmentul turistic pe langa transportul international de linie. „Pe segmentul urban, «gusturile» sunt, deocamdata, orientate mai mult spre cantitate. Irizar este pregatit sa raspunda eventualelor solicitari orientate spre eficienta cu un «arsenal» de solutii hibride si electrice, ce includ modelele i2e bus si ie tram, in variante de la 10,8 la 18 m lungime“, a explicat Raul Selescu, director general Irizar Romania.
Pentru transport interurban, constructorul basc are o gama si mai larga: model i4 vine in versiuni de la 10,7 la 13 m lungime pe doua axe, respectiv de la 13 la 15 m lungime pe trei axe. Fiecare varianta poate fi configurata pentru transportul persoanelor cu dizabilitati si are un consum optimizat de carburant.
In conditiile cresterii tranzitului turistilor, se asteapta noi livrari de i8 si i6S si in 2019. Chiar daca vanzarile de autocare rulate sunt de cativa ani pe o panta ascendenta, acest segment nu este vizat de catre Irizar. „Daca ar fi mai multa putere de cumparare si sustinere financiara, idei de incurajare la nivel national, cererea pentru masini noi ar fi alta. Contorizam intrarile de vehicule rulate si, din pacate, sunt cautate de regula second hand uri de nivel redus, pentru care nu este nevoie de consilere sau de service.“
Scania Romania activeaza doar pe segmentul de autocare mari, piata fiind in continuare destul de mica. In 2018 au fost livrate cateva autocare Scania Touring de 12 m lungime, avand capacitate de 49 de locuri. De asemenea, au fost derulate campanii speciale de promovare si oferte cu pachete de service ce au inclus acoperire in toata Europa si garantie extinsa. In plus, acestor campanii li se adauga conditii speciale de finantare prin Scania Credit.
Este adevarat ca in ultimii ani piata a fost invadata de autocare second hand din parcurile occidentale, astfel ca interesul pentru masini noi este oricum mai redus. „De multe ori, criteriul de baza al achizitiilor de vehicule rulate este pretul cel mai mic, cu implicatii directe, insa, asupra sigurantei exploatarii vehiculelor. De prea multe ori, autobuze cumparare din Europa de Vest pe putini bani ajung sa transporte zeci de calatori pe zi prin contracte de conventie, facand foarte multi kilometri fara nicio garantie privind gradul de siguranta al masinii. Pentru cei care doresc o masina rulata convenabila la pret si in parametri optimi de functionare, Scania are acces direct la un parc de cateva sute de autocare si autobuze disponibile in Europa sau care vor urma sa fie disponibile intr o perioada ulterioara, cu acces la istoricul lor complet“, a aratat Adrian Otet, reprezentantul Scania Romania.
Deocamdata grupul nu a activat in domeniul transportului urban, dar, avand in vedere procuparea tot mai mare pentru tehnologii „verzi“, este posibil sa intre si pe acest segment, mai ales ca producatorul suedez ofera autobuze electrice si pe gaz natural comprimat.
Nici pe piata de transport interurban legislatia nu au fost inregistrate volume semnificative pana acum, deoarece legislatia a fost mereu orientata spre varsta vehiculelor si mai putin catre calitate si confort pentru pasageri, remarca Adrian Otet. Din pacate, nici pe viitor nu se prefigureaza vreo schimbare in acest sens.
Reprezentantul Scania Romania atrage si el atentia asupra importantei service ului de calitate. „Clientii care cumpara masini foarte ieftine traiesc cu senzatia ca cea mai ieftina forma de intretinere este cea de nevoie, atunci cand masina nu mai merge. Acest segment de utilizatori ajunge la service doar atunci cand sunt fortati de imprejurari, astfel ca, de multe ori, reparatii banale, care nu au fost facute la timp, genereaza defectiuni ulterioare pentru care costurile de remediere sunt, evident, mai mari. Exista insa si segmentul celalalt, reprezentat de companii care stiu cat de importanta este previzionarea costurilor cu flota si care solicita contracte de service pentru autocarele rulate importate. De altfel, mai mult de 60% din business ul de autobuze si autocare este generat de segmentul de service.“

Otokar reintra in forta pe piata romaneasca
Producatorul turc Otokar a cochetat si in trecut cu piata din tara noastra, avand mai multi dealeri care au incercat sa dezvolte business ul prin promovarea gamei de produse destinata transportului interurban si turistic. Acum, dupa castigarea licitatiei pentru 400 de autobuze urbane catre STB, operatorul public din Capitala, Otokar si a deschis filiala si este decis sa dezvolte activitatea si pe celelalte segmente de piata, in paralel cu accesarea altor licitatii de autobuze care vor fi anuntate in 2019. Primele Otokar Kent au intrat in operare la inceputul lui decembrie 2018 si impresiile din partea STB sunt pozitive, a declarat Denis Toublanc, director de marketing si servicii clienti Otokar Europe. Livrarea celor 400 de unitati se deruleaza conform contractului, iar producatorul turc este preocupat de indeplinirea tuturor obligatiilor care ii revin.