Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit colegilor jurnalişti polonezi de la publicaţia Logistyka.rp.pl pe 17 noiembrie, o delegație formată din reprezentanți ai Comitetului de apărare a transportatorilor și ai Comitetului patronal al transportatorilor, în numele lor și al asociației de transportatori slovaci Unia Autodoprawcow Slowenska, va solicita Comisiei Europene de la Varșovia restabilirea autorizațiilor de transport comercial pentru transportatorii ucraineni. Transportatorii slovaci iau în considerare blocarea frontierei cu Ucraina.

Antreprenorii din Polonia, Slovacia, Ungaria și România nu reușesc să facă față concurenței ucrainene, care a preluat transporturile către Ucraina. În primele zece luni ale anului, din cele peste 888.000 de curse efectuate peste granița polono-ucraineană, ponderea transportatorilor polonezi a scăzut sub 10% (conform estimărilor după datele KAS), în condițiile în care înainte de război era de patru ori mai mare.

Totuși, ceea ce este cel mai iritant, este hărțuirea ucraineană de a întârzia plecarea camioanelor poloneze din Ucraina. Sistemul electronic amână plecarea camioanelor poloneze, care, deși circulă goale, așteaptă câteva zile pentru a părăsi Ucraina, în timp ce camioanele ucrainene intră în terminalul de vămuire chiar dacă nu au apărut în coada electronică.

Prin urmare, o altă cerere din partea transportatorilor polonezi este reintroducerea autorizării în timp real pentru camioanele care părăsesc Ucraina fără încărcătură. Un transportator spune că „poliția ucraineană îi tratează ca pe un bancomat și caută doar o scuză pentru a extrage bani”.

Din 6 noiembrie, accesul la terminalele din Korczowa, Dorohusk și Hrebenne este blocat de transportatorii polonezi. Pe 16 noiembrie, transportatorii slovaci au blocat timp de o oră punctul de trecere de la Uzhhorod, în semn de solidaritate cu polonezii. Aceștia iau în considerare pregătirea unei blocade mai lungi.

Ca răspuns la protest, ucrainenii au intensificat hărțuirea antreprenorilor polonezi. Așteptând la o coadă electronică pentru a pleca, aceștia au aruncat cu pietre în mașina unuia dintre ei, spărgând farurile și parbrizul. Ucrainenii trimit scrisori pentru a îi intimida pe antreprenori: „Din cauza poziției dumneavoastră și a participării la protestul pro-rus, vă informăm că societatea noastră nu va mai externaliza niciodată serviciile de transport către … și informăm toți partenerii noștri din Europa și Ucraina că toate transporturile de la … sunt interzise pentru închiriere.” Comisia Europeană consideră că problema rezolvării protestelor aparține guvernelor polonez și ucrainean. În iunie 2022, CE a eliminat cerința de autorizare pentru transportatorii ucraineni pentru transportul bilateral și de tranzit.

sursa: Logistyka.rp.pl

Din presa și de la organizațiile profesionale din Polonia (de exemplu, Scandalous French “inspections” of Polish trucks – rp.pl) aflăm că inspectorii francezi controlează tot mai multe camioane poloneze și dau tot mai multe amenzi. Recent o firmă cu două utilitare ușoare a fost obligată la plata a 6.000 de euro deoarece șoferul a stat în weekend în cabină. Acesta a refuzat amenda, astfel că inspectorul a sunat undeva și a pretins că vorbește cu un procuror, iar vocea de  la capătul firului a confirmat sechestrul asupra mașinii. Însă șoferul nu știa cu cine vorbea inspectorul și a refuzat și să-i fie sechestrat vehiculul, astfel că s-a încuiat în cabină, moment în care a sosit jandarmeria și l-a amenințat că sparge un geam și îl scoate afară cu forța.

Inspectorii au sechestrat în cele din urmă mașina și l-au lăsat pe șofer într-o parcare.

Ulterior, mai arată presa poloneză, mașina a fost găsită într-o parcare aflată la 10 km de punctul de control, unde tariful era de 600 de euro/zi.

Polițistul i-a dat șoferului un ultimatum: fie plătește pe loc amenda și taxa de parcare, fie așteaptă următoarea vizită a unui polițist, care, deoarece era vineri, ar fi putut fi abia marți sau miercuri. În plus, se pare că l-ar fi luat și peste picior, recomandându-i ca între timp să viziteze Franța.

Transportatorii polonezi atrag atenția asupra faptului că în ultimul timp sunt din ce în ce mai multe astfel de controale, aspect pe care îl constată și birourile de avocatură, care mai arată – așa cum v-am informat și noi că se întâmplă de fiecare dată când avocata Smaranda Rugină a mai câștigat câte un proces în care a reprezentat firme românești – că tribunalele de primă instanță și curțile de apel continuă să invalideze în masă controalele și sancțiunile la adresa transportatorilor polonezi. Cu toate acestea, nicio instanță nu a scris că inspecțiile sunt efectuate ilegal. În ceea ce privește Curtea de Casație franceză, instanța supremă, în ciuda obligației sale de a face acest lucru, a refuzat să adreseze o întrebare Curții de Justiție a UE. Un avocat polonez a declarat că o companie mare din această țară – care are deja 16 decizii în instanță cum că a fost victima unor controale ilegale – a făcut plângere împotriva Franței la Comisia Europeană și acum așteaptă inițierea unei proceduri pentru a se constata neîndeplinirea de către Franța a obligațiilor care îi revin în temeiul Tratatului european. Avocatul explică faptul că inspectorii folosesc clarificarea Comisiei din 23.12.2022, care le permite să efectueze controale ulterioare cu condiția ca șoferul să recunoască responsabilitatea penală. Problema în opinia lui este că metodele și formularele utilizate în timpul controalelor rutiere sunt ilegale și că firmele poloneze deocamdată închid ochii la astfel de practici și nu se organizează pentru a lupta și a-și proteja interesele, astfel că în caz de amendă fiecare trebuie să se descurce pe cont propriu.