Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Miercuri, 22 martie, traficul în jurul orașului Varșovia a fost grav perturbat de o demonstrație care a reunit peste 300 de camioane. Demonstrația a început în jurul orei 9 dimineața cu o conferință de presă, apoi camioanele au invadat principalele artere de circulație, provocând un ambuteiaj de 10 km și paralizând sistemul rutier al orașului. Protestul a fost organizat de asociația poloneză a transportatorilor, cu sprijinul partidului politic Konfederacja, care în ultimele săptămâni a cerut în mod repetat guvernului să intervină în probleme importante legate de transportul rutier. După cum a declarat recent purtătorul de cuvânt al partidului, oprirea transportatorilor este o reacție la distrugerea pe termen lung a industriei transporturilor, de care depinde 6% din PIB-ul național și care asigură peste 1 milion de locuri de muncă.

Potrivit protestatarilor, transportatorii ruși și belaruși ocolesc sancțiunile impuse de UE, în timp ce transportatorii ucraineni beneficiază de privilegii unilaterale, ceea ce îi obligă pe transportatorii polonezi să se confrunte cu o concurență neloială și împinge multe companii în pragul falimentului. Solicitarea Konfederacja este de a introduce o interdicție de intrare pe teritoriul polonez pentru semiremorcile înmatriculate în Belarus și Rusia, de a bloca companiile înființate cu capital care poate fi urmărit la Minsk și Moscova, dar și de a extinde reglementările și cerințele existente la vehiculele ucrainene, care circulă fără autorizații și cu tarife reduse. Astfel, primele luni ale anului 2023 au fost marcate de o scădere puternică a cererii de transport în Polonia, care, combinată cu o concurență necontrolată, a provocat o scădere a tarifelor. Redresarea așteptată în primăvară nu s-a materializat deocamdată, în timp ce războiul și pachetul de mobilitate au crescut semnificativ costurile de operare, punând la încercare rezistența transportatorilor. Potrivit estimărilor Upply, una dintre cele mai populare platforme digitale de căutare a mărfurilor, tarifele pentru transportul rutier de marfă au scăzut deja cu 2,4% din ultimul trimestru al anului 2022 și ar putea pierde între 3 și 5 puncte procentuale până la sfârșitul anului.

În contextul problemelor aduse pe piața de transport de criza Covid-19, de Pachetul Mobilitate și, mai nou, de războiul din Ucraina, în Polonia s-au făcut mai multe studii despre flota de transport a țării și despre activitatea sa, dar și despre modalitățile de a face ca această ramură economică, atât de importantă pentru Polonia, să aibă cât mai puțin de suferit ca urmare a noilor reglementări și realități geo-strategice.

În cea mai recentă dintre analize, citată de asociația de transport și logistică TLP, este subliniat faptul că, dacă pe piața europeană comună germanii sunt renumiți pentru producția de mașini și italienii pentru bucătărie, polonezii sunt, cu siguranță, specialiști în transportul rutier. În ultimii ani, companiile din această țară au dobândit o poziție de lider pe rutele comerciale europene și au ajuns să facă un sfert din transportul rutier de mărfuri între Germania și Franța. Iar acum ele își apără această poziție, în ciuda încercărilor de a li se restricționa accesul la piața comună.

Polonia este cea mai mare piață europeană de transport rutier, depășind în 2019 Germania, iar firmele de acolo transportă aproape 360 de miliarde de tone-kilometri pe an, majoritatea în țară sau din/spre Polonia. Creșterea din ultimul deceniu se datorează în principal muncii prestate în străinătate, mai ales în transportul transfrontalier.

Volumul de activitate la intern a crescut în medie cu 4,2%/an din 2010 până în 2020, iar cabotajul și transportul cross trade cu 9,5%/an. De exemplu, în 2008 polonezii transportau 8% din mărfurile dintre Germania și Franța, ca greutate, iar în 2020 ajunseseră la 25%, depășindu-i din acest punct de vedere pe francezi.

Companiile de transport din Polonia desfășoară o activitate intensă din Germania în Belgia, Italia, Cehia sau Marea Britanie, iar pe ruta dintre Marea Britanie și Germania aproape jumătate din mărfuri sunt transportate cu vehicule înmatriculate în Polonia, așa cum reiese din raportul „Transport rutier în Polonia 2021+“, realizat de SpotData și TLP.

Nicio altă țară nu joacă un rol similar în transportul internațional, se mai arată în raport. Schimbul de bunuri între țările UE, precum și exporturile și importurile UE se bazează pe transportatorii polonezi. Pe rutele internaționale, cu sau fără legătură cu Polonia, companiile poloneze efectuează de trei ori mai multe curse de transport (230 de miliarde de tone-kilometri) decât companiile din Germania, Franța și Italia împreună (72 de miliarde t-km). Veniturile din exportul serviciilor de transport rutier de marfă polonez se ridică la 9,3 miliarde de euro și sunt aproape la nivelul valorii vânzărilor la export generate de companiile germane, franceze și italiene la un loc (aproximativ 10 miliarde de euro). În concluzie, transportul de mărfuri a devenit o specialitate poloneză.

Aceasta înseamnă că, în ciuda mediului economic și legislativ dificil, creșterea importanței transportului polonez în economia europeană nu poate fi oprită, se mai arată în raport, deoarece cifrele sunt deja prea mari, iar competitorii nu au suficiente resurse și experiență pentru a ataca această poziție pe scară largă.

Dar transportul rutier polonez este benefic și pentru economia europeană în ansamblul ei, deoarece le permite producătorilor occidentali să economisească bani, deci să fie mai competitivi pe piețele internaționale. În prezent, întreaga Europă Centrală reprezintă mai mult de un sfert din serviciile de transport din UE, în ciuda faptului că ponderea acestor țări în PIB-ul UE nu depășește 10%, iar importanța lor, cred polonezii, nu mai poate fi redusă.

Exportul de servicii de transport joacă un rol macroeconomic important în Polonia, printr-un impact benefic asupra balanței de plăți. Vânzările de servicii de transport ale companiilor poloneze către întreprinderile occidentale reprezintă 28% din totalul exporturilor poloneze de servicii și aproximativ 6% din totalul exporturilor interne – numărând bunurile și serviciile la un loc. Polonia are un excedent uriaș în comerțul cu servicii de transport, ajungând la 8,9 miliarde de euro în 2020, cu 6 miliarde de euro mai mult decât în urmă cu 10 ani. Iar impactul pozitiv asupra soldului contului curent se traduce prin scăderea datoriei externe, o mai mare credibilitate financiară a țării, un rating mai mare și costuri mai mici de administrare a datoriilor.