Raportul „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, arată că transportul pe distanțe lungi continuă să genereze cerere de echipamente și tehnologii moderne. Asta deoarece materiile prime, inclusiv cele pentru construcții, sunt încă transportate în general pe distanțe de până la 150 km, dar produsele mai sofisticate și mai diversificate, destinate mai ales comerțului, se transportă pe distanțe de 500-2.000 km, și pentru ele companiile poloneze au investit în ultimul timp în flote noi de echipamente și vehicule moderne.
Mai mult de jumătate dintre transporturile sub pavilion polonez sunt realizare cu vehicule a căror vârstă nu depășește cinci ani, iar parcul auto de peste 16 t crește cu o viteză foarte mare. Modelele pentru transport de mărfuri generale domină peisajul – semiremorci cu prelată și dube – dar flota de vehicule specializate care respectă standarde foarte înalte legate de condițiile de transport – vehicule pentru transport de lichide, de gaze, de produse periculoase sau vrac și de bunuri la temperatură controlată – crește mult mai rapid, datorită specializării și accelerării progresului tehnologic.
În plus, așa cum declară CEO-ul producătorului polonez Wielton, Mariusz Golec, viitorul transportului este dominat de numeroase schimbări, multe dintre ele generate de pandemia de coronavirus: digitalizare, automatizare, vehicule autonome, transport sustenabil. Transportul își revine în urma crizei sanitare, dar se confruntă cu lipsă de șoferi profesioniști, deci este nevoie să se pună tot mai mult accent pe creșterea confortului și a siguranței la locul de muncă, de exemplu, prin semiremorci cu acoperiș și prelată culisabile electric, care să permită încărcarea/descărcarea mai ușoare. Iar soluțiile telematice sunt tot mai folosite de când cu implementarea tehnologiei 5G și ele pot duce la folosirea în condiții reale a vehiculelor autonome – tehnologie care nu va înlocui șoferii, dar va permite optimizarea transportului.
Raportul mai arată că transportul joacă un rol foarte important în dezvoltarea multor sectoare economice din Polonia și Europa, mai ales a comerțului (en-gros și retail), care în ultimii ani a cunoscut schimbări majore spre comerț electronic, cu impact asupra cererii de transport și logistică. Un sfert din cererea de transport vine din acest domeniu, urmat de industriile procesatoare – inclusiv cea alimentară, a materialelor de construcții, auto, metalurgică, a hârtiei sau chimică – și de construcții – care se dezvoltă tot mai mult deoarece este nevoie de investiții atât publice (drumuri și căi ferate), cât și private (centre comerciale și locuințe).
De aceea, concluzionează raportul, se poate spune că transportatorii polonezi contribuie la succesul economic al acestei țări, creșterea PIB din ultimii 20 de ani bazându-se în mare parte pe creșterea exporturilor, fie direct prin companii care vând în străinătate, fie indirect prin dezvoltarea internă a lanțurilor de aprovizionare. Firmele de transport joacă un rol important în această creștere nu numai pentru că transportă bunurile altor companii, ci și pentru că își vând serviciile clienților străini ca parte a cabotajului și cross trade-ului, și contribuie la dezvoltarea retailului modern și a comerțului electronic.
Protestul din Koroszczyn, care a împiedicat trecerea camioanelor peste graniță, a scăpat de sub control. Din cauza escaladării protestului, președintele ZMPD, Jan Buczek, a decis să apeleze la Mariusz Kamiński, ministrul Afacerilor Interne și Administrației, pentru a lua măsuri care să asigure respectarea legii.
„În legătură cu tensiunile care apar la punctul de trecere a frontierei din Koroszczyn între șoferi și persoane care blochează trecerea camioanelor în legătură cu agresiunea rusă împotriva Ucrainei, fac apel la acțiuni imediate și decisive pentru a asigura respectarea legii. Protestul public este o modalitate firească de exprimare a dezacordului civic, dar nu trebuie să conducă la acțiuni ilegale care pun în pericol alte persoane, le privează de dreptul la muncă și le subminează sentimentul de demnitate și securitate” scrie Jan Buczek, președintele ZMPD, într-o scrisoare trimisă către ministrul de afaceri interne. De asemenea, el a subliniat că, atâta timp cât frontierele nu sunt închise, transportatorii vor efectua transporturi.
Timp de mai multe zile a fost practic imposibil să treci frontiera de stat dintre Polonia și Belarus. Șoferii care efectuează transporturi legale sunt atacați, supuși la presiuni și blocați. Protestul care are loc acolo s-a transformat într-un eveniment mediatic. Tensiunea crește de la o oră la alta. ZMPD este „inundat” de plângeri din partea transportatorilor care sunt îngroziți de situație și sunt din ce în ce mai înclinați să ia măsuri radicale pentru a-și apăra drepturile. Există o escaladare a emoțiilor care ar putea duce la consecințe grave, deoarece această situație extrem de periculoasă nu mai poate fi tolerată.
Transportatorii rutieri, ca și nenumărați polonezi, au reacționat condamnând fără echivoc agresiunea rusă în Ucraina. Am lansat un ajutor umanitar, care nu ar fi fost posibil fără camioanele și autocarele noastre. Transportatorii respectă, de asemenea, toate restricțiile care rezultă din sancțiunile împotriva Rusiei.
Eurodeputatul Bogusław Liberadzki și-a prezentat opinia cu privire la situația actuală a transportatorilor rutieri internaționali și a subliniat că “o guvernare responsabilă înseamnă să acționăm în conformitate cu deciziile luate de structurile internaționale din care facem parte, adică în concordanță cu poziția Uniunii Europene pe probleme economice și cu poziția NATO pe probleme militare”.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit