47% dintre cei peste 500 de transportatori polonezi chestionati telefonic de Inelo au o parere proasta despre Pachetul Mobilitate, fiind ingrijorati mai ales de volumul mai mare de munca administrativa (62% dintre respondenti), de restrictiile pentru cabotaj (33% dintre ei estimeaza ca operatiunile de cabotaj vor scadea semnificativ) si de cresterea costurilor cu soferii (28%). Iar 25% dintre managerii chestionati sunt ingrijorati in legatura cu dificultatea de a activa pe piata internationala de transport.
In prezent, asa cum arata si reprezentantii Inelo, si cum se stie foarte bine la nivel european, operatorii polonezi fac cele mai multe curse de cabotaj, transportand in 2018, conform Eurostat, 16,637 de milioane de tone-kilometru, cu 12,752 de milioane de tone-kilometru mai mult decat Lituania, urmatoarea clasata.
91% dintre respondenti cred ca in urmatorii doi ani principala provocare pentru industria de transport va fi incetinirea economica din Europa. Dar autorii studiului isi exprima rezerva ca in urmatoarele luni aceasta opinie s-ar putea modifica, in functie de situatia economiilor din diverse state si de situatia de pe piata de transport, care se schimba de la o saptamana la alta, ca raspuns la realitatea de dupa aparitia Covid-19. In ciuda intoarcerii la o asa-numita noua normalitate, transporturile au nevoie de sustinere si de aceea IRU a aplicat pentru transferul a 75 de miliarde de euro, astfel incat firmele de profil sa isi poata continua dezvoltarea.
Una dintre consecintele crizei provocate de Covid-19 este reducerea semnificativa a schimburilor de bucuri, care a dus la scaderea cererii de servicii de transport, astfel ca in prezent mii de camioane sunt trase pe dreapta sau lucreaza la tarife mai mici decat costurile.
Si, asa cum considera specialistii din cadrul Asociatiei Poloneze de Transport si Logistica TLP, totul indica faptul ca efectele crizei se vor simti cativa ani de acum inainte. Daca schimburile comerciale nu se intensifica in cat mai scurt timp se va ajunge la haos pe piata europeana de transport, deoarece multi administratori, pentru a-si pastra lichiditatile, vor accepta preturi la nivelul costurilor sau chiar mai mici, ceea ce va duce la tarife mai mici pentru toti operatorii. Deci industria de transport se poate distruge singura, se tem reprezentantii TLP, si chiar si pentru cele mai puternice firme va fi dificil sa supravietuiasca in aceste conditii.
De aceea Truck Focus si TLP au pregatit un sondaj din care sa reiasa ce idei au managerii de transport din Polonia pentru a preveni dezastrul provocat de capacitatea prea mare disponibila pe piata. Iar aceste posibile cai de urmat ar merita sa fie luate in considerare de guverne si de institutiile Uniunii Europene.
Una dintre ideile oamenilor de stiinta care au creat reteaua de competente TSL a fost achizitia de vehicule vechi, neecologice, de care Agentia Rezervelor de Materiale. Iar sondajul include si aceasta propunere, pentru a se vedea in ce masura firmele de transport o considera oportuna.
Aproape jumatate dintre respondenti au declarat ca din cauza crizei actuale vor fi dispusi sa isi vanda companiile sau parti din ele, iar peste 40% sunt interesati sa vanda o parte din activele circulante.
Proprietarii de firme de transport sunt de acord cu ideea TSL referitoare la potentialele dificultati pe care le-ar avea in vinderea pe piata libera a companiilor sau a activelor circulante, deoarece si in prezent cei care vor sa faca asta trebuie sa caute mult timp cumparatori sau sa scada semnificativ pretul. Deci propunerea de a vinde statului vehiculele li s-a parut interesanta participantilor la sondaj: dintre cei care si-au declarat dorinta de a vinde o parte din activele circulante, 96% ar fi interesati ca achizitia sa se faca de catre o organizatie de stat.
Desigur, asta ar trebui sa tina cont de niste reguli specifice, pentru a impiedica firmele pe care criza nu le-a afectat sa primeasca ajutor de stat. De exemplu, nu ar fi normal ca societatile care vand vehicule statului sa foloseasca banii pentru a finanta partial o noua flota, de aceea managerii au fost intrebati daca, in cazul in care si-ar vinde masinile la stat, ar fi de acord cu o perioada de gratie de cinci ani in care sa le fie interzisa extinderea flotei. Si cei mai multi, 84,7%, s-au declarat de acord.
Rezultatele sondajului vor fi folosite de TLP pentru a redacta propuneri de sprijin pentru industria de transport in conditiile crizei actuale.