Ad
Ad
Ad
Ad

Nu este prima dată când actualele partide care susțin guvernul au încercat să aprobe o creștere a impozitării motorinei pentru a o alinia la cea a benzinei. Astfel, în legislatura precedentă, în proiecte de lege succesive în 2019 și 2020, a fost propusă o astfel de creștere, care însă nu a prosperat, fiind respinsă în procesul parlamentar,

Trebuie reamintit că, în 2018, carburanții au suferit deja o creștere semnificativă a taxei de până la 4,8 cenți, în funcție de comunitățile autonome, pentru a egaliza pe întreg teritoriul național tranșa autonomă care fusese aplicată până atunci și care stabilise sume diferite.

Cu această ocazie, propunerea introdusă de Grupul parlamentar socialist, prin intermediul unui amendament la proiectul de lege de prelungire a taxei extraordinare pe activitatea bancară, propune o creștere de nu mai puțin de 10 cenți a taxei pe motorină auto. În opinia FENADISMER, acest lucru ar avea un efect negativ asupra viabilității unei părți semnificative a sectorului transportului rutier, în special asupra micilor transportatori, care nu ar avea nicio șansă să „digere” această creștere a taxei.

Contrar a ceea ce se afirmă în amendamentul depus, această creștere ar afecta toți transportatorii care dețin vehicule mai mici de 7,5 tone, majoritatea fiind transportatori independenți, care reprezintă aproape o treime din flota totală de transport din Spania, în special aproximativ 130.000 de vehicule de transport de mărfuri, care ar suporta costul integral al acestei taxe, deoarece regulamentul actual privind motorina profesională pentru sectorul transportului rutier împiedică acești transportatori să poată obține această creștere. 130.000 de vehicule de transport de mărfuri, care ar suporta întregul cost al creșterii acestei taxe, deoarece regulamentul actual privind motorina profesională pentru sectorul transportului rutier împiedică acești transportatori să poată obține o rambursare de la Agenția Fiscală a oricărei creșteri fiscale aplicate carburanților.

Pe parcursul întregii luni februarie, transportatorii spanioli au suferit virulent din cauza mobilizărilor din sectorul agricol, acum din partea agricultorilor spanioli, care au menținut blocaje aproape zilnice pe principalele drumuri din centrul peninsulei, precum și de-a lungul benzii mediteraneene și a coastei Cantabrice. Aceștia au împiedicat tranzitul normal al mărfurilor prin Spania, ceea ce, conform estimărilor interne, a afectat peste 80.000 de transportatori, care, în unele cazuri, au fost ținuți în camioane mai mult de 24 de ore la rând în condiții subumane, devenind adevărați „ostatici” ai grupurilor minoritare radicale din sectorul agricol.

Acest atac asupra dreptului fundamental la libera circulație a mărfurilor, care în multe cazuri a beneficiat de pasivitatea și complicitatea forțelor de securitate, a provocat, de asemenea, daune economice semnificative, nu numai companiilor de transport în sine, ci și restului activităților economice productive din Spania. Astfel, conform datelor extrase din Observatorul Permanent al Activității de Transport Rutier de Mărfuri, cele mai semnificative date arată că în primele trei săptămâni ale lunii februarie s-a înregistrat o reducere foarte semnificativă a volumului de mărfuri transportate la nivel național, mai precis peste 5 milioane de tone pe săptămână față de cei doi ani anteriori.

Prin urmare, în vederea unor posibile viitoare apeluri la demonstrații din partea grupurilor agricole, FENADISMER va solicita ca responsabilii forțelor de securitate să garanteze dreptul transportatorilor de a-și putea desfășura activitatea cu un anumit grad de normalitate, evitând repetarea acțiunilor violente suferite în iarna trecută.