Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Două mari asociații de transportatori și logistică din Spania, Confederatia spaniolă a transportatorilor de marfuri (CETM) și Asociația multisectorială a tuturor actorilor din lanțul de producție și distribuție (AECOC), își pasează responsabilitatea pentru creșterea prețului produselor din cosul zilnic.

Președintele CETM, Ovidio de la Roza, consideră că ˝nu se poate atribui transportatorilor de bunuri responsabilitatea pentru creșterea prețului coșului de cumpărături, cu atât mai mult cu cât studiile indică faptul că, în Spania, transportul reprezintă abia 4% din prețul total al produselor alimentare și de consum”.

De la Roza precizează că Legea privind lanțul de transport, invocată drept cauză pentru creşterea preţurilor, a fost aprobată în urma negocierilor dintre Comitetul Național de Transport Rutier (din care face parte CETM) și Ministerul Transporturilor, Mobilității și Agendei Urbane, tocmai pentru a preveni abuzurile expeditorilor și pentru a se asigura că întreprinderile și lucrătorii independenți din sectorul transportului rutier de mărfuri nu lucrează sub costurile lor.

Însă, potrivit lui De la Roza, acest lucru “nu se întâmplă întotdeauna, deoarece expeditorii independenți profită de poziția lor dominantă și încearcă să își impună prețurile sub amenințarea că, dacă firma ta nu furnizează serviciul, orice altă firmă o va face”.

Pe de altă parte, Josep Măría Bonmatí, directorul general al AECOC Spania, unica asociație ce reunește actorii din lanțul de producție și distribuție, de la producători și fabricanți, la operatori logistici și distribuitori din sectoarele FMCG, HORECA, Sănătate, Feronerie și bricolaj și Electronică de consum, a pus creșterea prețurilor din supermarketuri pe seama majorării costurilor de transport, făcând aluzie la Legea deșeurilor sau la Legea privind lanțul de transport.

Reprezentantul CETM afirmă că expeditorii independenți, cu AECOC în frunte, au negat întotdeauna diversele practici abuzive în impunerea tarifelor de transport, motiv pentru care nu înțelege cum Legea lanțului de transport, care împiedică transportatorii să factureze sub costuri, înseamnă o creștere a costurilor clienţilor de transport, dacă, așa cum spun cei de la AECOC, aceștia plăteau deja în mod corect pentru serviciile firmelor de transport și ale liber-profesioniștilor.

Directorul AECOC a mai precizat că activitățile de manipulare a mărfii precum încărcarea și descărcarea, au costat companiile pe care le reprezintă peste 300 de milioane de euro de când şoferilor li s-a interzis prin lege să mai facă astfel de activităţi. Reprezentantul asociaţiei transportatorilor (CETM) afirmă că activitatea șoferilor, din motive de siguranță, nu trebuie să fie alta decât cea de a conduce și, în plus, “nu se poate permite nici tratamentul pe care acestia îl primesc în multe ocazii”.

În concluzie, cele mai mari asociații de profil din Spania se autodisculpa în privința creșterii costurilor consumatorilor.

Transportatorii independenți din Spania sunt nevoiți să își oprească activitatea până la sfârșitul anului pentru a nu depăși pragul impozitului fiscal și pentru a rămâne eligibili în următorul an.

Impozitul pe venit al lucrătorilor independenți, cunoscut sub numele de „Module” prevede o anumită limită a cifrei de afaceri anuală care se calculează în funcție de venit și cheltuieli. Astfel, cifra de afaceri rezultată cu un an anterior nu trebuie să depășească echivalentul a 125.000 de euro, dacă beneficiarul operațiunilor desfășurate este o persoană care desfășoară activități independente.

Impozitul a fost prelungit în 2017 cu încă cinci ani, iar în acest an urma să fie extins sau modificat. Până acum, peste 30.000 de transportatori independenți s-au încadrat în acest sistem. Însă, costurile de operare erau mai mici, ceea ce le-a permis să-și desfășoare activitatea în mod confortabil, fără a depăși acest prag fiscal.

Potrivit rapoartelor publicate de Ministerul Transporturilor pe trimestre, la 31 iulie 2022 costurile de operare ale unui vehicul greu de transport marfă au ajuns la 163.642 de euro, o creștere de 21% față de cifra de afaceri cu un an în urmă. Principalul motiv este creșterea prețului la motorină care a fost majorat cu 59,6% în ultimele 12 luni.

Federația transportatorilor spanioli, FENADISMER transmit autorităților că trebuie luate măsuri urgente, astfel transportul rutier va fi afectat.