Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La finalul lui aprilie a intrat in vigoare HG 432, act normativ care vizeaza furnizorii ale caror bunuri divizibile sunt distribuite prin utilizarea retelei de drumuri publice din Romania si care au obligatia sa aiba in dotare, in punctele de incarcare, la iesirea din punctul de lucru al furnizorului, instalatii de cantarire a vehiculelor rutiere. Pentru
nerespectarea prevederilor, furnizorul poate fi sanctionat cu amenzi cuprinse intre 5.000 si 40.000 de lei, utilizatorul, cu amenzi intre 1.000 si 10.000 de lei, iar conducatorul vehiculului, cu 500-4.000 de lei. Chiar daca este o masura in plus care ar putea sa creeze probleme transportatorilor, pana la urma se realizeaza un transfer de responsabilitate catre furnizorii marfurilor si beneficiarii acestora. Astfel, nu mai plateste doar transportatorul pentru oalele sparte.

 
Chiar daca masura are drept scop descurajarea evaziunii fiscale, in special pentru produsele agricole, practic prevederile sunt imposibil de pus in practica. In cazul produselor agricole, desi se doreste eliminarea intermediarilor, exista posibilitatea ca rezultatele sa fie fix pe dos. Putini agricultori isi permit sa investeasca in astfel de instalatii, uneori fiind necesare chiar mai multe, asa cum este stipulat in HG 432, „in punctele de incarcare, la iesirea din punctul de lucru al furnizorului“, pentru ca cele mai multe terenuri nu se afla in aceeasi sola.
Tocmai de aceea, Ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Valeriu Tabara, a inaintat catre Guvern o cerere pentru suspendarea, pana la 30 noiembrie, a obligatiei privind detinerea tichetului de cantar electronic pentru transporturile care vizeaza activitati agricole. Insa campania de recoltare a trecut deja de jumatate, astfel ca masura, desi benefica, ar putea fi tardiva.
Investitia ar fi enorma pentru agricultori, avand in vedere faptul ca un asemenea aparat ajunge la 50.000 de euro. In plus, nu sunt firme care sa faca astfel de stocuri. Acestei sume i se adauga si costurile de omologare si verificare metrologica. „O solutie tranzitorie, pana la punerea la punct a instalatiilor de cantarire, ar putea fi avizul de incarcare“, sunt de parere transportatorii. Echipamentele agricole de recoltare sunt dotate cu buncare, iar, in functie de volumul ocupat de cereale, se poate aprecia greutatea incarcata in bena. Aceasta este solutia propusa de carausi care sa se substituie, pentru o perioada, tichetului de cantar.

O masura buna, dar luata in pripa
„HG 432 este un act facut in pripa si fara cap care pe noi, transportatorii de cereale, ne afecteaza foarte mult. Asta nu pentru ca se depaseste greutatea si se risca amenzi, ci din cauza timpului pierdut la cantar“, a spus Petru Moldan, directorul general Agrotransport Alba. „Legea este in vigoare, dar nu avem normele de aplicare si metodologia“, a completat reprezentantul Barter Media Trading.
Fie ca transportul se realizeaza fara tichet de cantar, fie ca se depaseste greutatea admisa deoarece amenda se aplica tuturor actorilor participanti la transportul de marfuri divizibile, furnizorii nu dau voie camioanelor sa plece cu depasire de sarcina, iar, pe de alta parte, nici transportatorilor nu le convine sa plece cu o masa mult mai mica decat maximum admis de lege, pentru ca in cele mai multe cazuri acea diferenta este profitul.
„In incercarea de a respecta legea, producatorii ne plimba si 50 km pana la cel mai apropiat cantar. Poti sa faci si mai multe drumuri, pentru ca ai incarcat fie mai putin, fie mai mult si se pierde foarte mult timp. 5-10% la incarcare poate face diferenta intre profit si pierdere“, a mai adaugat Petru Moldan. Mai mult, pentru transportatori au devenit frecvente cazurile de curse refuzate pentru ca nu se poate incarca din cauza lipsei cantarului.
Chiar si incercarea de a ajunge la cel mai apropiat cantar poate deveni periculoasa pentru ca necesita traversarea unui drum national, judetean sau comunal, in conditiile in care autoritatile au intensificat controalele. Mai mult, fiecare kilometru in plus inseamna un consum mai mare de carburant, timp pierdut pentru sofer si, implicit, productivitate scazuta. Ceva mai norocosi au fost transportatorii care nu incarca cerealele direct din camp, silozurile fiind in general echipate cu instalatii de cantarire. „Nu am avut probleme din cauza hotararii emise de Guvern, pentru ca 90% dintre clienti sunt companii multinationale, care dispun de instalatii de cantarire, iar furnizorii mai mici cantaresc in alte unitati pe baza unui contract de prestari servicii“, a spus Catalin Iamandii, director general Levimob Inter.
Pentru a tine sub control eventualele erori la cantarire exista posibilitatea de a echipa semiremorcile cu manometru, astfel ca fiecare sofer poate verifica presiunea din pneuri, estimand cu +/-500 kg greutatea incarcaturii.

80% din timpul de condus se aloca incarcarii
Pentru a se ajunge la greutatea optima, care sa te fereasca de amenzi, dar care sa asigure si o bruma de profit, un camion ajunge sa fie cantarit si de cateva ori, iar asta duce la un dezechilibru in programul de condus si odihna.
„Respectam greutatea, dar ne incadram cu greu in timpii de condus si odihna. 80% din timpul de lucru al soferului este reprezentat de incarcare, verificarea greutatii, analizele produselor si intocmirea actelor pentru transport“, a spus Moldan. In aceste conditii, rata de profit a unui transport este foarte mica, de 3-7%, extrem de rar 10%, iar in cazul unei amenzi, doua luni se munceste gratis, in conditiile in care se lucreaza cinci luni pe an, sub restrictii.
Din cauza timpilor foarte mari la incarcare se ajunge la alta problema mai veche si arzatoare pentru carausi: lipsa parcarilor pazite.

Suprasarcina, culpa comuna
Conform HG 432, in cazul depasirii de greutate, responsabilitatea nu mai este doar a transportatorului, ci si a furnizorului si a beneficiarului, daca permit plecarea sau descarcarea vehiculelor care transporta mai mult decat este permis, mai ales ca aceste doua componente ale procesului risca cele mai mari amenzi.
Primul sanctionat este soferul, dar primeste cea mai mica amenda, fiind astfel considerat cel mai putin vinovat.
Astfel, atat furnizorii, cat si beneficiarii au devenit mult mai responsabili. In zona portului Constanta operatiunile de descarcare sunt foarte stricte. „Am avut un autotractor defect, pe care am fost nevoiti sa-l schimbam, iar la descarcare diferenta la cantar a fost de 360 kg. Am fost nevoiti sa descarcam din marfa in alta masina, sa o expediem furnizorului si abia dupa aceea am avut voie sa intram la descarcare“, a spus reprezentantul Levimob.

Proiectul de ordonanta de urgenta prin care se impune echiparea autovehiculelor cu aparate de taxat fiscale si cititoare de carduri a fost propus de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) in scopul diminuarii fraudelor comise prin decontarea abuziva a cupoanelor de transport ale categoriilor sociale subventionate de catre stat (veterani de razboi sau pensionari). Mai exact, reprezentantii ARR au atras atentia asupra situatiilor cand s-au depus spre decontare atatea cupoane cate locuri are vehiculul sau a altor cazuri greu de crezut ca se intalnesc efectiv in realitate. Chiar daca la baza proiectul are o cauza obiectiva, multi operatori reclama valoarea mare a investitiei pe care o au de facut, in conditiile actuale ale pietei.

 
Pentru a avea o evidenta mai clara asupra calatorilor transportati si a descuraja practicile ilegale, dotarea tuturor vehiculelor de transport cu aparate de taxat fiscale si cititoare de carduri trebuie facuta intr-un timp cat mai scurt, respectiv pana la 31 decembrie 2011. Sunt vizate aici firmele care fac transport prin servicii regulate si care sunt obligate prin lege sa transporte pasageri pentru care statul acorda subventii. Dezbaterea pe marginea banilor care trebuie incasati de operatori pentru aceste servicii este lunga, in conditiile in care de aproape doi ani se inregistreaza intarzieri permanente la plata datoriilor catre operatori. Acum, insa, autoritatile atrag atentia asupra sumelor mari de bani pe care unii carausi le solicita si asupra necesitatii verificarii corectitudinii acestora.
Emiterea cardurilor de calatorie pentru categoriile sociale subventionate se va face de catre Ministerul Transporturilor. Cardurile vor avea elemente de siguranta si vor fi „incarcate“ cu un numar de calatorii gratuite. Ele vor fi validate si la urcare si la coborare, astfel incat sa se cuantifice exact distanta parcursa de persoana in cauza si sa nu mai existe situatiile din prezent, cand unii operatori inregistreaza fals cupoanele de calatorie intre capetele de traseu, pentru a mai „castiga“ kilometri in plus.

Verificare multipla
In sistemul informatic al ARR vor exista si filtre care sa arate daca transportatorul este licentiat, daca masina are licenta de traseu, copie conforma, ITP etc. sau daca operatorul a oprit pentru a lua calatori intr-o statie autorizata. Daca nu se trece de aceste filtre, atunci calatoria nu este validata si nu va fi decontata, a explicat directorul general ARR, Florian Coman. „Operatorii vor trebui sa se doteze cu case de marcat fiscale pentru ca vor trebui sa emita bonuri fiscale pe jumatate din suma pe care o incaseaza si cu cititoare de carduri care transmit informatiile de la card la serverele de informatii. Transportatorii se plang ca aceste lucruri au costuri foarte mari, dar la comisia de dialog social i-am rugat sa dea o fundamentare a sumelor pe care le vehiculeaza si nu au putut face asta. In sistemul nostru informatic, pe langa baza de date care acopera peste 80% din informatiile necesare, va trebui sa configuram un soft cu specialistii nostri care sa asigure complementaritatea bazei de date, dar si existenta filtrelor amintite. Se transmit datele, saptamanal se verifica si se trimit catre directia de buget pentru decontare. Atunci cand operatorii vor depune deconturile si vor exista diferente, vom verifica de unde provin acestea. Pentru ca am avut exemple clare de frauda, acum in curs de cercetare penala, de genul ca au circulat plin-plin numai cu pensionari. Cand vom avea in sistem, de exemplu, informatia ca o masina de 45 de locuri are tot atatia pensionari vom sti traseul si vom trimite echipajul in control pentru a vedea daca cei transportati sunt sau nu pensionari“, a mai explicat directorul ARR.
Din 2.800 de operatori, 487 au depus cereri de decontare a biletelor subventionate anul trecut, facandu-se decontare doar pentru 473. Pentru ceilalti se fac inca investigatii.

Piata este libera, dar nu exista decat un singur furnizor!
Indiferent daca au sau nu aparate de taxat si/sau cititor de carduri, toti operatorii au fost rezervati privind costurile de achizitie si respectiv de updatare a sistemelor deja folosite, acolo unde este cazul. Directorul general ARR ne-a asigurat ca, in ceea ce priveste achizitia si montarea echipamentelor necesare, piata este libera. Singura conditie este ca sistemele utilizate sa fie compatibile cu cele din autogari si cele ale Autoritatii Rutiere, pentru a se putea face verificarea cardurilor in timp real.
Cu toate acestea, confederatia patronala COTAR reclama ca pe piata exista un singur furnizor de sisteme compatibile cu cel utilizat de ARR, astfel ca aceasta ordonanta nu face decat sa deserveasca anumite interese.

Subventia incarcata pe card bancar
COTAR a propus conducerii ARR acordarea subventiilor pe carduri bancare pentru cei sase milioane de pensionari si 200.000 de veterani de razboi. „Se poate alege o banca cu care sa se colaboreze pentru emiterea cardurilor, iar transportatorii nu vor trebui sa isi monteze decat aparatele POS, care sunt gratuite. In felul acesta, se controleaza faptul ca beneficiarii nu se folosesc de banii respectivi decat la plata calatoriei, iar operatorii isi vor incasa si mai repede banii. Acest lucru nu numai ca reduce la zero investitiile din partea noastra, dar rezolva si plata subventiilor, care in prezent a ajuns la un an intarziere“, a explicat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR. El a mai semnalat faptul ca, pe fondul acestor intarzieri nepermis de mari, carausii au ajuns sa fie, practic, cei care-i subventioneaza pe pensionari si veterani de razboi, nu autoritatile.
Propunerea COTAR a fost respinsa cu vehementa de conducerea ARR, fapt care ii determina pe reprezentantii confederatiei sa atace ordonanta in instanta si sa depuna memorii la Parlament si Guvern, iar daca nici asa nu se vor rezolva lucrurile, sunt decisi sa recurga si la alte forme de protest.
Nu trebuie omis faptul ca aceasta regula va afecta toti transportatorii de persoane, in conditiile in care numai o parte dintre ei depune spre decontare cupoane subventionate. Prin urmare, nu ar trebui fortati cu totii la investitii in aparate de taxat si cititoare de carduri. Si, chiar si cu aceasta investitie, nimeni nu garanteaza ca plata datoriilor statului catre operatori se va face la timp.

Alte amendamente ale asociatiilor profesionale
Reprezentantii asociatiilor profesionale sunt de parere insa ca data limita de 31 decembrie 2011 este prea curand pentru ca operatorii sa poata face o asemenea investitie pentru tot parcul auto. In plus, este vorba de aproximativ sapte milioane de persoane pentru care trebuie sa se faca emiterea de carduri. „In anii ’85-86 s-a mai incercat implementarea unui sistem de autotaxare, valabil la nivel national, dar s-a renuntat pentru ca nu s-a dovedit a fi eficient. Chiar daca acum se doreste eliminarea fraudelor, oricum se vor gasi solutii de pacalire a sistemului. Iar soferii vor gasi variante de defectare a aparatelor“, este de parere Laszlo Orban, director Open World si vicepresedinte al Federatiei Operatorilor Rutieri de Transport (FORT).
In acelasi timp, aparatele de taxat fiscale nu au legatura cu transportul veteranilor sau pensionarilor, sunt de parere si reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), care sustin ca ar fi fost potrivita acordarea unor deduceri fiscale sau de alt tip pentru cei care isi monteaza astfel de aparate. In acelasi timp, se introduce o noua discriminare intre transportul rutier si cel feroviar, in cazul celui din urma nefiind impusa utilizarea acestor echipamente.

Unii carausi au deja aparate de taxat
Sunt si companii care si-au montat deja aparate de taxat. Este cazul BV Dasler, care are case de marcat pe toate cele 80 de masini din flota. Toate rutele sunt inscrise cu coduri de bare, in functie de care se face taxarea. Vasile Burla, directorul general al companiei, nu este insa de acord cu impunerea cumpararii de cititoare de carduri, pentru ca reprezinta o investitie suplimentara, care nu este neaparat necesara. Iar daca se doreste subventionarea unor categorii sociale, atunci acest lucru sa se faca din bani platiti direct de la stat catre calatorii in cauza, pentru a nu mai fi afectati carausii de intarzierile de plata. In acelasi timp, transportatorii acuza autoritatile ca nu fac nimic pentru a rezolva alte probleme importante cu care acestia se confrunta, cum ar fi pirateria.
Si Antares si-a montat deja un sistem cu case de marcat si, in plus, are cititoare de carduri si camere video pe toate cele 80 de vehicule din parc, investitia ridicandu-se la 500.000 de euro. Nistor Caramida, reprezentantul Antares, a precizat ca sistemul este foarte eficient: monitorizeaza incasarile si fluxul de calatori, iar abonatii au carduri. Separat, sunt contabilizate si persoanele care se incadreaza in categoriile sociale subventionate de stat. Nu toate experientele cu casele de marcat sunt pozitive. Olimpia Travel si-a montat pe autovehicule aparate de taxat in urma cu trei ani, contra sumei de 700 de lei per bucata, dar apoi le-a scos.
„Imbarcarea mergea greu, mai ales atunci cand erau multi calatori. Cum avem si situatii cand urca cate 60 de persoane odata, timpul pierdut cu taxatul biletului era prea mare. In plus, soferii le-au stricat pe multe dintre ele, iar, odata montate, aparatele trebuie duse anual la verificare“, a aratat Olimpia Huzau, director general al companiei.
Chiar daca nu face transport prin servicii regulate, Euromaidec Touring si-a achizitionat POS-uri pentru a facilita plata cu cardul.
„Avem trei aparate, pe care le montam la cererea clientilor. Acestea functioneaza cu Visa si MasterCard si sunt solicitate mai ales pe cursele business sau turistice, cu grupuri care au o planificare clara a programului. Avantajul este ca banii se incaseaza repede, iar comisionul perceput de banca este infim“, a explicat administratorul companiei, Calin Pacurar. Acesta a mai aratat ca pe transportul intern de linie implementarea unui sistem de taxare si/sau cu carduri de calatorie va fi destul de dificila, in conditiile in care se cunosc multe cazuri in care managerii se inteleg cu soferii, iar acestia din urma isi scot bani „la negru“.