Ad
Ad
Ad

Începând cu 1 ianuarie 2025, transportatorii care efectuează curse internaționale în interiorul Uniunii Europene trebuie să instaleze tahograful inteligent de a doua generație (G2V2). Totuși, această obligație nu se aplică în toate cazurile în care un vehicul comercial operează în afara UE.

Potrivit interpretării oferite de DG Move, divizia Comisiei Europene responsabilă de transport, vehiculele înmatriculate în UE, dar care sunt utilizate exclusiv pentru transporturi în cadrul Acordului European privind Transporturile Rutiere (AETR), nu intră sub incidența Regulamentului CE 561/2006 și, implicit, nici sub Regulamentul UE 165/2014, care reglementează utilizarea tahografelor.

Astfel, de exemplu, un camion care efectuează un transport bilateral între România și Turcia cu tranzit prin Bulgaria, sau între Polonia și Turcia cu tranzit prin Ungaria, România și Bulgaria, nu trebuie să fie echipat obligatoriu cu noul Smart Tacho 2. Relația de transport extra-comunitar reiese din CMR. Pe de altă parte, camioanele care efectuează operațiuni de comerț încrucișat sau cabotaj nu pot fi exceptate de la această obligativitate. Prin urmare, un camion care transportă marfă din România în Turcia nu poate descărca sau încărca marfă în Bulgaria în timpul tranzitului decât dacă are instalat SmartTacho2.

Pentru a clarifica diferența dintre transporturile reglementate de normele AETR și cele reglementate de legislația UE, DG Move oferă câteva exemple. O cursă între România și Turcia sau între Polonia și Rusia (tranzitând Belarus) este considerată AETR, iar tahograful inteligent de a doua generație nu este necesar. În schimb, o cursă între Italia și Franța intră sub incidența regulilor UE și impune utilizarea tahografului modernizat.

De asemenea, DG Move a subliniat că, în cazul în care un vehicul gol tranzitează un stat membru fără un tahograf actualizat, șoferul trebuie să poată dovedi că revine dintr-o cursă AETR sau că urmează să transporte mărfuri în cadrul unui astfel de transport. Această prevedere are scopul de a preveni posibile tentative de eludare a legislației europene, asigurând că toate vehiculele implicate în transporturi internaționale respectă regulamentele corespunzătoare. Comisia Europeană a mai precizat că, în cazul unor litigii, Curtea Europeană de Justiție are competența finală de a decide interpretarea corectă a legislației. Până atunci, transportatorii care operează atât în UE, cât și în afara acesteia trebuie să fie atenți la tipul de transport pe care îl desfășoară pentru a evita sancțiunile legate de utilizarea tahografului.

Într-o industrie bazată pe proprietari implicaţi în managementul operaţional, pentru creșterea și sustenabilitatea pe termen lung a companiei, acționarii Express Euroscan au decis numirea unui management operațional profesionist. Această mișcare strategică urmărește să crească agilitatea organizațională și să permită companiei să se concentreze mai eficient asupra proiectelor de expansiune planificate pentru perioada următoare.

Noua echipă de conducere executivă este formată din Mihai Ailisoaie (CEO), Emilian Nicolaiciuc (COO), Claudiu Bercea (CTO), Laura Tibu (CFO), Cristiaana Dochia (Internal Auditor) şi Alexandra Scutăreanu (CHRO). Aceasta are misiunea de a ghida compania aflată în expansiune, asigurând o dezvoltare solidă într-un mediu economic provocator. Deși 2023 a fost marcat de o reducere drastică a volumelor de transport, Express Euroscan a reușit să încheie anul cu o cifră de afaceri de 21 milioane de euro, cu 10% mai mult față de 2022.

Ovidiu Plăcintă, Președintele Euroscan Group, a explicat că această schimbare organizatorică este motivată de dorința de a avea o organizație mai suplă și mai rapidă în luarea deciziilor. În plus, schimbarea reflectă angajamentul companiei de a promova angajații loiali și cu vechime în funcții de conducere, recunoscând astfel contribuțiile acestora la succesul companiei.

„Suntem încrezători că această nouă structură de management ne va permite să răspundem mai rapid la provocările pieței și să ne concentrăm mai eficient pe oportunitățile de creștere și de noi investiții din zona noastră de interes”, a declarat Ovidiu Plăcintă.

În plus, compania se pregătește pentru noi investiții. Express Euroscan este pe cale de a semna contractul pentru achiziția a 50 de camioane dotate cu cea mai avansată tehnologie disponibilă pe piață. Aceste vehicule vor fi livrate cel mai probabil începând cu ianuarie 2025 și vor contribui la creșterea eficienței operaționale și la reducerea impactului asupra mediului.

Activitatea de service, atât pentru nevoile proprii cât și pentru terți, devine de asemenea o prioritate, Express Euroscan fiind activ în înlocuirea tahografelor digitale cu tahografe smart de generația a doua. „Am montat în cursul acestui an peste o sută de tahografe smart noi, însă cererile vor crește mai ales după august-septembrie, pe măsură ce ne apropiem de termenul limită de intrare în vigoare a obligației legale de a avea tahograf smart 2 pentru toate camioanele care vor să iasă din țară după 1 ianuarie 2025. Între timp, transportatorii așteaptă să vadă dacă se acordă vreo derogare și se amână termenul de intrare în vigoare sau dacă Guvernul va oferi vreo subvenție la achiziția de tahografe noi”, a spus Ovidiu Plăcintă.

De asemenea, actionarii Express Euroscan explorează oportunități și pe segmentul logistic. Planurile includ achiziționarea unui teren pentru construirea unui centru logistic, pregătit să valorifice oportunitățile generate de viitoarea integrare europeană a Republicii Moldova și Ucrainei. O altă activitate pe care acționarii Euroscan Group vor să o dezvolte și s-o extindă o reprezintă importul și comercializarea de lubrifianți auto YACCO, preluată de la o companie franceză încă din 2021. „Volumele de lubrifianți auto YACCO distribuite în România au crescut de când ne ocupăm de această activitate. Dacă în 2018-2020 volumele YACCO vândute în România se situau la un nivel de 100 de tone anual, în 2021, primul nostru an de activitate ca importator și distribuitor YACCO, am ridicat importurile la 200 de tone preponderent în județul Suceava, iar în acest an estimăm să atingem volume de peste 300 de tone. Începând cu 2025, vom intra pe piața din toată România printr-un parteneriat strategic cu un distribuitor național, cu care avem deja un acord”, a declarat Nelu Plăcintă, vicepreședintele Euroscan Group.