Asa cum s-a aratat in videoconferinta Tranzit din 12 mai (
https://youtu.be/wRSgxJ0Uy_Y), motivul pentru care diurnele au fost dintotdeauna preferate de firmele de transport pentru a completa veniturile soferilor este faptul ca taxele pe care angajatorii romani trebuie sa le plateasca pentru angajatii lor sunt foarte mari comparativ cu alte state europene. Potrivit unei analize a TPA Romania asupra sistemului de salarizare si impozitare din mai multe tari europene, inclusiv Romania, la noi cota cea mai mare de impozitare este data de asigurarile sociale, in timp ce in tarile vestice ponderea cea mai mare este data de impozitul pe venit.
La ora actuala, salariul de baza minim brut pe tara, fara a include sporuri si alte adaosuri, este de 2.230 de lei, cu exceptia sectorului constructiilor, unde salariul minim brut este de 3.000 de lei, dar salariile din constructii sunt scutite de la plata CASS si a impozitului pe venit.
Cotele de contributii care se datoreaza si se retin din salariul de incadrare in Romania (25% CAS + 10% CASS) defavorizeaza firmele romanesti care se supun Directivei Detasarii Transnationale, care trebuie sa respecte salariile minime din alte state membre, este de parere Sorana Cernea, analist TPA Romania, chiar daca salariul net este mai mic; iar diferenta poate fi suplimentata prin diurna (teoretic, neimpozabila, dar foarte controversata). „Din pacate, discutia legata de diurna este mai veche, iar din punct de vedere al legislatiei fiscale si coroborat cu codul muncii, statutul diurnei nu este suficient de clar, astfel ca trebuie facut lobby pentru clarificarea problemei diurnei”, a subliniat Sorana Cernea.
Practic, la acelasi cost total al angajatorului pe luna, salariul net acordat in Romania, la actualele cote de impozitare, este mai mic cu pana la aproximativ 9% fata de Germania, de exemplu. Cu cat salariul brut este mai mare, diferentele la salariul net intre angajatii romani si cei occidentali se mai reduc, deoarece in vest este mai mare impozitul pe venit, dar, chiar si asa, romanii sunt dezavantajati. „Interesul Romaniei, in conditiile in care 5,17% din toti angajatii lucreaza in transporturi (potrivit evidentelor din 2017), este ca firmele de profil sa ramana din punct de vedere fiscal rezidente aici si sa plateasca taxele si impozitele in Romania”, a atras atentia specialistul TPA.
In revista Tranzit de iunie vom publica 4 simulari de salarii brute – de 1500, 1800, 2000 si 2200 de euro – cu toate impozitele si contributiile datorate de angajat si angajator pentru opt state: Romania, Bulgaria, Germania, Danemarca, Belgia, Luxemburg si Ungaria.
In toate situatiile, salariul net pentru acelasi brut este mai mic in tara noastra, care aplica cele mai mari impozite pe munca, dar salariul minim ca valoare este cel mai mic din Europa.
Anul trecut, 898.000 de vehicule grele au tranzitat prin Alpii Elvetieni, ca parte a transportului rutier international, cu 43.000 mai putin decat anul precedent (-4,6%). Raportul anual al Oficiului Federal al Transporturilor (UTF) arata ca, in comparatie cu 2000, anul in care Elvetia a introdus taxa pe vehiculele grele, numarul camioanelor a scazut cu 36%. Cu toate acestea, Elvetia este inca mult sub numarul maxim de 650.000 de tranzite pe an care fusesera stabilite in 2018. Scaderea numarului de vehicule grele a fost cauzata in principal de situatia macroeconomica si, mai ales, de slabirea economiei italiene. Pasajul cu cele mai multe treceri de camioane ramane San Gottardo, care absoarbe 71,6% din cursele de tranzit, si care a inregistrat o reducere de 5,1% in 2019. Urmeaza San Bernardino, care reprezinta 14,6% din tranzit (-5,1%), iar prin Brenner, au tranzitat 2,47 milioane de camioane (+ 1,9%).