Landul german Saxonia dorește să se concentreze pe producția de semiconductori. Războiul din Ucraina a demonstrat în mod drastic că este nevoie de mai multă suveranitate europeană, a declarat în avans ministrul economiei Martin Dulig (SPD).
„Acest lucru este clar și când vine vorba de microelectronică. Fără semiconductori nu va exista tranziție energetică, nu va exista suveranitate energetică și nu va exista tranziție în materie de mobilitate”. Dacă ne uităm la capacitățile necesare, Europa trebuie să consolideze industria semiconductorilor în noi ordine de mărime, a spus el. „Saxonia dorește să devină cea mai mare locație de microcipuri din Europa – Silicon Saxonia. Acesta este motivul pentru care multe discuții au loc aici, la Bruxelles”, a spus Dulig. Anterior, ministrul-președinte Michael Kretschmer (CDU) solicitase deja o punere în aplicare rapidă a planurilor europene privind semiconductorii. Prin așa-numita Chips Act, UE dorește să împiedice ca Europa să fie lăsată în urmă de Asia și America în ceea ce privește producția de microcipuri.
Dulig a subliniat faptul că se bucură pentru Saxonia-Anhalt, unde a fost înființată o colonie Intel. Este vorba de extinderea avantajului locativ al Estului – Saxonia va profita și ea de acest lucru. Cu toate acestea, procesul arată, de asemenea, unde se află provocările viitorului: „Vorbim despre o ofertă suficientă de forță de muncă și de lucrători calificați și, în al doilea rând, despre terenurile necesare. O mică zonă industrială nu este suficientă aici”, a spus Dulig.
Ministrul Dezvoltării Regionale, Thomas Schmidt (CDU), a elaborat împreună cu acesta un concept pentru achiziționarea strategică de terenuri de către statul liber în numele guvernului.
Războiul din Ucraina exacerbează creșterea prețurilor la energie și perturbă lanțurile de aprovizionare afectate deja de pandemie. Ambii factori au deja un impact asupra prețurilor de transport și, potrivit celei mai recente analize realizate de platforma Upply, vor duce la o restructurare a lanțurilor de aprovizionare, pentru toate tipurile de transport.
Pentru operatori este vital să transfere creșterile de costuri către clienți, dar expeditorii vor avea probabil o problemă. Pe lângă eforturile financiare pe care le implică tranziția energetică, atât pentru transportatori, cât și pentru expeditori, războiul din Ucraina crește considerabil bugetul de transport al acestora din urmă, care, la fel ca transportatorii, sunt deja puternic afectați de creșterea costurilor de producție (energie, materii prime etc.).
Transportul rutier de marfă european este cel mai expus (în comparație cu cel maritim și aerian), deoarece este un sector cu o marjă foarte mică de profit, în care situația este foarte clar tensionată. Prețurile la energie sunt în creștere, fie că este vorba de petrol sau de gaze pentru cei care au ales această cale a tranziției energetice. La acestea se adaugă lipsa de șoferi și prețul echipamentelor de transport (materii prime și componente în creștere).
Acest lucru o determină pe Florence Berthelot, delegată generală a FNTR (Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța), să spună că majorarea globală a costurilor pentru transportatorii francezi în 2022 ar putea ajunge la 12% față de 2021. Pare puțin probabil ca ajutorul de urgență de 400 de milioane de euro oferit în Franța să fie suficient pentru a le da un impuls. Pe scurt, este probabil ca acele costuri pe care nimeni altcineva nu le poate sau nu le va plăti să fie transferate către consumatorul final.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit