Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In perioada 21 septembrie-12 octombrie, Mercedes-Romania a organizat un turneu de promovare a noii generatii de camioane Actros si Arocs, care au cel mai inalt nivel de digitalizare din lume. Caravana a ajuns in Arad, Sebes, Bucuresti si Suceava si le-a oferit invitatilor ocazia de a testa vehiculele in prezenta instructorilor TruckTraining si de a se informa in legatura cu inovatiile aduse de acestea si cu serviciile de telematica, post-vanzare si financiare ce le insotesc. In opinia organizatorilor, cei circa 1.500 de participanti au fost incantati de noile modele, de camerele ce inlocuiesc oglinzile sau de cat de bine se pot orienta in spatiu cu ajutorul lor si de numeroasele functii noi.


Caravana este al treilea tip de eveniment organizat in Romania dupa lansarea noului Actros, fiind precedata de prezentarea statica din toamna anului trecut si de testul organizat de Daimler in primavara lui 2019 la Barcelona, pe circuit inchis si pe sosea, la care au participat si 54 de clienti de la noi. Si, asa cum declara Valeriu Zaharia, director general Trucks & Buses in cadrul Mercedes-Benz Romania, principalul motiv pentru care s-a organizat caravana este acela ca vorbim de un camion complet nou, modificat radical din punct de vedere al interactiunii cu soferul, „deci trebuie inteles si trebuie adus langa cat mai multi oameni. Iar noua acest turneu ne ofera oportunitatea de a le demonstra clientilor din Romania ca noile modele reprezinta viitorul autovehiculelor comerciale de transport pe distante lungi si de constructii.“

Cel mai inalt nivel de digitalizare din lume
Noul Actros propune numeroase sisteme de asistenta, printre care se numara Active Drive Assist (ce ofera posibilitatea conducerii semi-autonome la orice viteza), Active Brake Assist 5 (cel mai avansat sistem de asistenta la franare din lume, ce recunoaste vehiculele, obstacolele, dar si pietonii aflati in miscare sau stationari in fata camionului si franeaza pana la oprire completa, evitand impactul), Multimedia Cockpit (pentru usurinta in utilizare si confort la citirea afisajelor), Traffic Sign Assist (asista soferul in respectarea regulilor rutiere), Stability Control Assist (pentru semiremorci si remorci) si Highbeam Assist.
Dar piesa de rezistenta a noii generatii Actros este MirrorCam, care imbunatateste semnificativ vizibilitatea in oglinzi – inlocuite cu camere video si display-uri interioare – dar si aerodinamica, siguranta si manevrarea autovehiculului. In plus, permite setari in functie de statura soferilor si pozitia lor la volan si ii asista pentru a efectua in siguranta manevrele de depasire, virajele, parcarile sau andocarile, deoarece ei vad permanent capatul semiremorcii, nu doar jumatate din ea, ca la oglinzi.
Toate aceste tehnologii noi reduc consumul de carburant cu pana la 5% pe drumurile nationale si cu pana la 3% pe autostrazi, fata de generatia anterioara, asa cum promit reprezentatii Mercedes-Benz. Iar diferenta de pret comparativ cu Actros 4 nu este mare, in configuratia standard, desi, asa cum declara Valeriu Zaharia, in Romania se vand in general camioane mai bine echipate.
Unele dintre noile sisteme (cum ar fi Predictive Powertrain Control) sunt prezente si in echiparea standard a Arocs, pentru a-i spori eficienta, mai ales in cazul traficului cu opriri dese si scurte.
In ceea ce priveste Multimedia Cockpit, acesta a fost vandut in Romania in toate versiunile sale, inclusiv cea mai dezvoltata, Interactive Multimedia Cockpit, cu ecran de 12”, care nu necesita decat 1-2 ore de acomodare pentru sofer, in vederea folosirii.

Piata de camioane inainte si dupa tahograful inteligent
Mercedes-Benz a livrat din iunie pana acum in Romania peste 100 de noi Actros si are in derulare mai multe comenzi, inclusiv de flote.
In septembrie s-a incheiat productia Actros 4 si importatorul mai are cateva unitati pe stoc, dar ele urmeaza sa fie livrate in 1-2 luni, iar in prezent nu mai poate fi comandat decat modelul nou.
In ceea ce priveste estimarile legate de vanzarile totale ale companiei pe 2019, Valeriu Zaharia este de parere ca, desi piata romaneasca de camioane va inregistra o scadere de 5-10% fata de 2018, „noi vom termina anul in varful clasamentului, si sigur ca noul Actros ne e de mare ajutor in acest sens“. In prezent termenul de livrare este destul de scurt, un autotractor comandat se livreaza intr-un interval de 6-8 saptamani.
Piata autohtona a vehiculelor grele s-a contractat in ultimele trei luni, dupa intrarea in vigoare a obligativitatii de a echipa cu tahografe inteligente toate camioanele inmatriculate incepand din iunie, astfel ca avansul de circa 14% fata de 2018 din prima jumatate a anului s-a pierdut in urmatoarele trei luni.

Cu aproape 50% mai multe camioane de constructii
Compania se lauda nu numai cu vanzari totale foarte bune comparativ cu piata romaneasca per ansamblu, ci si cu rezultate frumoase pe segmentul constructiilor, domeniu care a cunoscut o crestere importanta in tara noastra in 2019. „Si aici am anticipat ca va fi asa si ne-am pregatit cu stocuri, astfel ca aproape ne-am dublat vanzarile fata de anul trecut.“
Din cele circa 300 de camioane MB de acest fel inmatriculate, cele mai multe sunt basculante, dar lor li s-au alaturat si autobetoniere si pompe de beton.

Creste perioada de utilizare a camioanelor
In ceea ce priveste viitorul pe termen mediu si scurt al industriei de transport, si mai ales al pietei de camioane, Valeriu Zaharia este de parere ca una dintre modificarile esentiale ce vor aparea va fi cresterea duratei de utilizare a vehiculelor, pana la 4-5 ani, deoarece piata second-hand este usor suprasaturata, cu preturi in scadere, „deci un camion pe care vreau sa-l exploatez trei ani si sa-l dau inapoi incepe sa fie costisitor din punct de vedere al ratei lunare, deoarece valoarea de buy back pe care o putem garanta este mai mica decat acum 2-3 ani“.
Mercedes-Benz Romania s-a pregatit pentru aceasta schimbare de comportament al pietei prin lansarea TruckStore Romania, in iunie 2019, departament cu activitate de vanzari de camioane rulate foarte bine structurata si cu preturi competitive, datorate faptului ca autovehiculele sunt in stare tehnica buna si pot beneficia de garantie de 6, 12 sau 24 de luni.
In plus, pentru camioanele exploatate pe durata mai mare, MB ofera piese TruckParts, al doilea sau brand de piese, de la Daimler, avand calitate inalta si garantie, similar cu piesele de origine, dar preturi mai mici. Aceste piese sunt disponibile pentru generatiile mai vechi, pana la Actros MP3 inclusiv.
O alta varianta economica pentru clientii de camioane MB o reprezinta accesarea programului Reman, ce ofera subansamblele mari la preturi avantajoase, prin reconditionarea elementelor mari si costisitoare, precum carcasele din aluminiu.

Se cauta variante avantajoase in locul leasingului operational
MB Romania ofera, asa cum declara Valeriu Zaharia, finantare flexibila, cu dobanda usor descrescatoare fata de anii precedenti, dar nu mai este foarte deschis spre leasing operational, din cauza riscului mai mare si al costurilor mai ridicate pentru client. „Incercam sa gasim solutii avantajoase pentru clientii nostri in ceea ce priveste valoarea ratei lunare, prin leasing financiar extins la cinci ani sau credit, astfel incat rata sa ramana la nivel competitiv. Iar pentru contractele de operational aflate deja in derulare se pastreaza termenii agreati sau se poate trece la leasing financiar pe alti 3-5 ani, cu rata mai mica, in functie de nevoia clientului.“

MB Romania cauta sa-si pastreze clientii care se vor indrepta spre Europa de Vest
Deoarece unii dintre clientii MB intentioneaza sa deschida filiale in tari din Europa de Vest, mai ales Germania, importatorul cauta sa-i pastreze in portofoliul sau si sa continue sa colaboreze cu sediul central, care va ramane in Romania, de unde sa se faca achizitiile si sa fie apoi repartizate camioanele la alte sucursale – adica invers fata de ce se intampla pana acum, cand multinationalele faceau achizitii centralizat si directionau o parte din flota in tari din est.
Deocamdata niciun client MB nu a facut insa acest pas, ci doar au deschis puncte de lucru si cauta sa se puna la punct cu partea legislativ si administrativa, „deci nu am facut nicio astfel de tranzactie“.