Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană a propus introducerea unui ecartament european standard al căii ferate de 1435 mm pentru toate statele membre. Acest lucru se datorează faptului că războiul din Ucraina a făcut Bruxelles-ul să realizeze că ecartamentele diferite ale căii ferate pot cauza multe restricții în sectorul transporturilor. Țările cu ecartament diferit în Uniunea Europeană sunt Irlanda, Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Portugalia și Spania.

UE dorește să modifice propunerea de modificare existentă pentru noul regulament TEN-T din decembrie anul trecut. Actuala propunere va face parte, de acum înainte, din negocierile în curs privind revizuirea regulamentelor TEN-T. Din cauza provocărilor provocate de războiul din Ucraina, UE și-a dat seama că, în prezent, „este nevoie mai mult ca niciodată” de conexiuni mai bune cu țările vecine ale UE. „Eforturile noastre de a facilita exporturile de cereale ale Ucrainei au arătat importanța interoperabilității în sistemul de transport”, a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi.

Prin urmare, Comisia a propus ca toate statele membre care au o conexiune feroviară terestră cu alte state membre să fie obligate să își construiască noile linii de cale ferată TEN-T cu ecartamentul european de 1.435 mm. De asemenea, aceste țări trebuie să elaboreze un plan de adaptare la standardul european a traseelor care fac parte din cele nouă coridoare existente ale rețelei transeuropene de transport. Acesta include o analiză costuri-beneficii. În cazul în care aceasta este negativă, statele membre pot alege să nu-și adapteze rețeaua.

Extinderea către Ucraina

Comisia Europeană a propus, de asemenea, extinderea a patru coridoare de transport TEN-T către principalele noduri de transport din Ucraina și Moldova. În plus, UE nu dorește să se concentreze deocamdată pe extinderea coridoarelor de transport către Rusia și Belarus.

Comisia Europeană a propus să extindă coridorul nord-mare al Mării Baltice până la orașul portuar Mariupol, prin Lviv și Kiev, în Ucraina, în loc de granița polono-ucraineană. Coridorul Marea Baltică-Marea Adriatică și Coridorul Rin-Dunăre trebuie să se extindă de la frontiera dintre Slovacia și Ucraina până la Lviv. Coridorul Marea Baltică-Marea Neagră / Coridorul Mării Egee trebuie să se întindă de la Bucureștiul românesc până la orașul-port Odesa, via Moldova.

Din cauza situației actuale, Comisia Europeană nu mai simte nevoia de a se concentra pe extinderea către Rusia și Belarus și, prin urmare, a eliminat aceste planuri din propunere. Cu toate acestea, Comisia a menționat că Belarusul poate fi reintrodus în regulament după o reformă democratică.

În propunerea revizuită, organismul UE dorește, de asemenea, să acorde mai puțină prioritate dezvoltării legăturilor de transport transfrontaliere existente între statele membre și Belarus sau Rusia. Este vorba despre ultimii kilometri din Finlanda, Letonia, Estonia, Lituania și Polonia până la granițele cu Rusia și Belarus. Legăturile care aparțin încă rețelei centrale TEN-T trebuie să fie relegate în „rețeaua globală”. Acest lucru înseamnă, printre altele, că aceste conexiuni trebuie să îndeplinească standardele TEN-T abia în 2050, în loc de 2030.