Contextul noilor reguli europene
Uniunea Europeană a introdus, prin Pachetul de Mobilitate aprobat în 2020, o serie de măsuri care au ca scop modernizarea și digitalizarea transportului rutier. Printre cele mai importante prevederi se află și obligativitatea montării tahografului inteligent de a doua generație în toate vehiculele care efectuează transporturi internaționale. Această cerință se aplică atât vehiculelor noi, cât și celor deja în circulație, inclusiv second-hand, și are ca obiectiv creșterea siguranței rutiere, monitorizarea mai precisă a timpilor de condus și odihnă, dar și prevenirea fraudelor.
Procesul de implementare a noilor dispozitive a fost împărțit în mai multe etape:
Ce riscă transportatorii care nu respectă regulile
Sancțiunile diferă de la un stat la altul, însă toate sunt considerabile și pot afecta grav activitatea unei companii de transport. De exemplu:
Aceste cifre arată cât de severă este legislația europeană în materie de control al transporturilor și cât de important este ca firmele să respecte termenele de conformare.
Excepții și precizări importante
Nu toate vehiculele sunt vizate de această obligație. Autovehiculele de transport care operează exclusiv pe plan local sau național și care sunt dotate cu tahografe analogice sau digitale vechi nu trebuie să le înlocuiască. Singura situație în care acest lucru devine obligatoriu este atunci când dispozitivul se defectează și nu mai poate fi reparat.
Implementarea tahografului inteligent de a doua generație reprezintă o schimbare majoră pentru sectorul transporturilor rutiere internaționale. Deși presupune costuri și timp investit în adaptarea vehiculelor, această măsură contribuie la uniformizarea regulilor la nivel european, la monitorizarea corectă a activității șoferilor și la creșterea siguranței pe șosele. Transportatorii care vor să își continue activitatea fără riscuri trebuie să respecte termenele de înlocuire, pentru a evita sancțiuni extrem de dure.
IRU salută comunicarea Uniunii Competențelor a Comisiei Europene și recunoașterea clară a crizei de forță de muncă din sectorul transportului rutier, întrucât se pun astfel bazele pentru acțiuni ulterioare în rezolvarea acestei probleme.
Strategia Comisiei abordează deficitul de forță de muncă și deficitul de competențe în mai multe industrii, concentrându-se pe educația și formarea profesională, îmbunătățirea calificărilor, mobilitatea lucrătorilor profesioniști și recunoașterea calificărilor, inclusiv din țări terțe.
În timp ce acordă prioritate STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și mediul academic, Comisia subliniază, de asemenea, nevoia de formare profesională mai puternică și de perfecționare continuă, care sunt, de asemenea, esențiale pentru transportul rutier.
Reprezentantul Uniunii Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU), Raluca Marian, a declarat: „Este încurajator să vedem Comisia Europeană recunoscând lipsa acută de forță de muncă în transportul rutier. Această strategie este un pas vital către construirea unei forțe de muncă din UE mai puternice, pregătite pentru viitor. IRU se angajează să colaboreze cu factorii de decizie pentru a transforma această recunoaștere în soluții concrete care să atragă, să formeze și să rețină profesioniști calificați, asigurându-se că mobilitatea și economia Europei continuă să prospere”.
Pentru a se asigura că strategia are un impact real asupra transportului rutier, IRU solicită Comisiei să o consolideze cu măsuri specifice, inclusiv:
Inițiativele conduse de IRU, cum ar fi STEER2EU și SDM4EU, oferă deja soluții structurate, transfrontaliere pentru forța de muncă. Alinierea acestor eforturi la strategia Uniunii Competențelor va contribui la construirea unei forțe de muncă rezistente și calificate în domeniul transporturilor.
IRU așteaptă să colaboreze îndeaproape cu instituțiile UE și cu părțile interesate pentru a transforma această recunoaștere în acțiuni concrete care să asigure viitorul sistemului de transport al Europei.
Sursa foto: IRU
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit