Legislatorii Uniunii Europene au ajuns la un acord care stabilește cele mai ambițioase obiective de reducere a CO2 pentru camioane și autobuze la nivel global.
Producătorii de camioane și autobuze susțin pe deplin o agendă ambițioasă de decarbonizare, însă calendarul de implementare convenit rămâne extrem de strâns în absența unor condiții de piață favorabile, se arată într-un comunicat al Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA).
„Infrastructura de alimentare cu energie electrică și cu hidrogen, scheme cuprinzătoare de tarifare a carbonului și măsuri de sprijin semnificative pentru ca operatorii de transport să investească rapid: toate acestea sunt ingredientele cheie pentru decarbonizarea rapidă a sectorului transporturilor grele, pe lângă disponibilitatea tehnologică a vehiculelor cu zero emisii”, a subliniat Sigrid de Vries, director general ACEA.
„Nu putem stabili în continuare obiective ambițioase pentru producătorii de autovehicule și să așteptăm o implementare rapidă și fără probleme.
Fără un cadru care să susțină cererea pentru modelele cu emisii zero, atingerea obiectivelor va fi imposibilă, în special cu calendarul prevăzut”, a mai precizat de Vries.
Pentru a atinge obiectivele ecologice până în 2030, mai mult de 400.000 de vehicule electrice și/sau alimentate cu hidrogen vor trebui să intre în operare, iar cel puțin o treime din toate înmatriculările de modele noi trebuie să fie cu emisii zero. Europa are nevoie de cel puțin 50.000 de stații de încărcare adecvate (majoritatea fiind sisteme de încărcare Megawatt) și cel puțin 700 de stații de alimentare cu hidrogen pentru ca ecuația să funcționeze.
Decarbonizarea transporturilor grele necesită un efort colectiv. „Ne jucăm rolul investind și intensificând producția de serie a camioanelor și autobuzelor cu emisii zero, dar ne bazăm pe capacitatea clienților noștri de a investi și de a opera vehicule noi, pentru a le înlocui pe cele mai vechi aflate în prezent pe drumurile europene”, a adăugat de Vries.
Industria auto europeană este încurajată de acordul privind anunțarea unei date mai recente de revizuire a legislației decât cea propusă inițial de Comisie (adică în 2027) și de a continua stimulentele pentru vehicule cu emisii reduse și zero (ZLEV) până în 2029.
În continuare, industria auto europeană va continua să monitorizeze îndeaproape adoptarea condițiilor esențiale favorabile pentru a se asigura că obiectivele sunt îndeplinite. Comisia Europeană și statele membre trebuie să se angajeze în egală măsură să monitorizeze progresele realizate, pentru a se asigura că deficiențele preconizate sunt abordate din timp, în vederea atingerii obiectivul comun de decarbonizare.
Banca Europeană de Investiții (BEI) a publicat rezultatele sondajului privind municipalitățile din 2022. Studiul acoperind 744 de municipalități din Uniunea Europeană oferind perspective unice asupra investițiilor anterioare și planificate a provocărilor cu care se confruntă municipiile în tranzițiile lor digitale și ecologice, precum și progrese realizate în aceste domenii.
Având în vedere că municipiile reprezintă aproape jumătate din investițiile publice din UE, aceste constatări sunt de cea mai mare importanță.
Potrivit sondajului, privind municipalitățile din 2022, s-au constatat următoarele:

„După cum arată sondajul BEI privind municipalitățile, municipalitățile din Europa se confruntă cu un deficit semnificativ de investiții, în special în infrastructura de atenuare și adaptare la schimbările climatice. Este esențial pentru factorii de decizie și părțile interesate să abordeze aceste deficite și să acorde prioritate investițiilor durabile și rezistente pentru un viitor mai ecologic și mai digital. Lipsa persistentă de personal calificat, inclusiv la nivelul municipalităților, trebuie abordată în întreaga Europă pentru a permite o implementare adecvată a programelor de investiții regionale și paneuropene.”,
a precizat Debora Revoltella, economistă-șefă a BEI.
„Investițiile municipale sunt fundamentale în oferirea de sprijin consistent oamenilor și întreprinderilor. Având în vedere proporția semnificativă a investițiilor publice făcute de municipalități, este imperativ ca acestea să fie dotate cu resursele necesare, cunoștințe de specialitate și rețele de cooperare puternice pentru o implementare eficientă. Pe măsură ce lumea evoluează rapid, rolurile municipalităților în tranzițiile ecologice și digitale devin tot mai importante. Pentru a promova practicile durabile în domenii precum planificarea urbană, eficiența energetică, gestionarea deșeurilor și transportul, este necesară îmbunătățirea know-how-lui în întreaga Europă. Sondajul nostru BEI privind municipalitățile oferă perspective asupra strategiilor de adaptare ale municipalităților și subliniază nevoile semnificative care trebuie abordate în viitor.”,
a declarat Ricardo Mourinho Felix, Vicepreședintele BEI.
De asemenea, BEI a lansat și un nou raport care analizează activitățile Grupului BEI în regiunile de coeziune ale Europei în 2022. Raportul s-a concentrat pe contribuția Grupului BEI la inovare în promovarea unei tranziții ecologice și digitale inclusivă, împreună cu impactul său macroeconomic. În 2022, Grupul BEI a acordat 28,4 miliarde de euro pentru proiecte în regiunile de coeziune. Sprijinul pentru inovare a reprezentat 25% din totalul creditelor acordate de BEI în 2022, din care 4,6 miliarde de euro (34%) au fost oferite în regiunile de coeziune.
Investițiile verzi sunt în creștere, ca și în 2021, ponderea investițiilor verzi finanțate de BEI fiind mai mare în cadrul împrumuturilor acordate regiunilor de coeziune față de totalul împrumuturilor acordate în UE. Aceasta este în concordanță cu Orientarea BEI privind coeziunea, care s-a angajat să crească semnificativ cota împrumuturilor pentru acțiuni climatice și de mediu în regiunile de tranziție și în cele mai puțin dezvoltate.
„Întrucât coeziunea regională va suferi probabil din cauza incertitudinii geopolitice, a sosirii refugiaților și a șocului energetic, orașele și regiunile trebuie încă să se transforme pentru a îndeplini obiectivele climatice ale Uniunii Europene și pentru a reduce decalajul digital. Inovația este vitală pentru a face față acestor provocări. Grupul BEI oferă o gamă largă de instrumente financiare și de consultanță în sprijinul acestor obiective politice care au demonstrat un impact palpabil.”,
a adăugat Lilyana Pavlova, Vicepreședinta BEI.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit