Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Reducerea incalzirii globale pana in 2050, asa cum se prevede in actele normative recent adoptate de Uniunea Europeana, este o provocare. Vestea buna, daca se poate spune, este ca pana in 2030 nu se preconizeaza alte modificari majore in legislatie, dar obligatiile impuse deja sunt greu de atins.
Industria transporturilor este determinata sa contribuie la decarbonizare, insa trebuie mentinut un echilibru intre solutiile de propulsie alternativa promovate si costurile implicate, este mesajul transmis de Raluca Marian, Senior Manager Transport Persoane in cadrul Uniunii Internationale a Transporturilor Rutiere (IRU), cu prilejul conferintei IRU-UNTRR. „Nu exista o solutie miraculoasa, un combustibil care sa rezolve toate problemele legate de poluare, asa ca este necesara dezvoltarea tuturor in paralel. Pe de alta parte, nu doar companiile de transport trebuie sa suporte costul schimbarii intregii societati. Si pentru a reduce poluarea este importanta incurajarea dezvoltarii transportului in comun de pasageri.”

Din pacate, in goana reducerii poluarii, se pierde contactul cu realitatea si, in final, nu se vor atinge obiectivele, a aratat si Thomas Fabian, Director Vehicule Comerciale la Asociatia Europeana a Producatorilor de Autovehicule (ACEA). Productorii de camioane sunt presati de termenele stricte de reducere a emisiilor de CO2. Pozitia industriei este ca, desi pana acum nu a existat o reglementare privind emisiile de dioxid de carbon, totusi, Europa are cele mai ecologice vehicule din lume. Pentru a nu strica echilibrul pietei unice, reglementarile trebuie sa fie realiste. „O diminuare a emisiilor de dioxid de carbon cu 15% pana in 2025 si respectiv cu 30% pana in 2030 reprezinta praguri foarte stricte si lucrurile nu depind exclusiv de industria de transport. Pana la urma, la nivelul total de poluare contribuie si alte industrii. In acelasi timp, tranzitia spre implementarea masiva a tehnologilor de propulsie alternativa nu poate fi facuta fara organizarea retelelor de alimentare, care trebuie extinse considerabil. Iar acest ultim aspect nu mai tine de industria producatoare de vehicule. Disponibilitatea carburantului este un argument esential in momentul in care se planifica achizitii si, prin urmare, furnizorii trebuie sa fie pregatiti. 2025 este un termen mult prea apropiat din acest punct de vedere, este de parere Thomas Fabian.
Ritmul de innoire a flotelor este un alt factor decisiv in reducerea emisiilor poluante si, de aceea, achizitia de vehicule noi si nepoluante trebuie incurajata.

Dorinta de supra-reglementare a transportului rutier de marfa la nivelul Uniunii Europene vine in contradictie cu politica pro-liberalizare a pietelor nationale de transport de calatori, atrage atentia Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), cu prilejul conferintei IRU/UNTRR, ce a avut ca tema „Pachetul Mobilitate si viziunea UE de decarbonizare a transportului rutier”. Desi Carta Alba a UE vorbeste de unitate si egalitate deplina dupa 2020, reglementarile propuse prin Pachetul Mobilitate reflecta in mod clar dorinta statelor vestice de a restrictiona accestul operatorilor estici la piata unica. Pentru ca desi regulile propuse par ar fi aceleasi pentru toti, impactul acestora asupra diferitelor state membre este diferit si dezavantajeaza net carausii estici.

Sub apanajul necesitatii imbunatatirii conditiilor sociale pentru soferi se incearca promovarea unor politici restrictive pentru operatorii de transport din statele de la periferia Uniunii Europene. Mai mult, veniturile presupus mai mici ale soferilor din Est ar reprezenta un avantaj pentru operatorii din aceasta parte a UE, fiind create astfel premisele concurentei neloiale intre carausii statelor membre. Pozitia Comisiei Europene este insa contradictorie daca analizam toata argumentatia construita pe marginea Pachetului Mobilitate in raport cu propunerile de modificare ale regulamentului 1073/2009, care au si primit, de altfel, vot favorabil din partea Comisiei de Transport si Turism din Parlamentul European. „De ce Comisia Europeana vorbeste de limitarea accesului la piata de transport marfa, insa la transport de persoane se propune liberalizarea completa a industriei? Si asta in conditiile in care CE recunoaste ca volumul de marfa transportat la nivelul Uniunii se va dubla in urmatorii 30 de ani. Din acest punct de vedere, nu se explica dorinta de supra-reglementare a acestui sector“, a declarat Radu Dinescu.
TRAN decide pe 20 februarie a.c. soarta dosarelor legislative din Pachetul Mobilitate – daca vor fi trimise mai departe catre plen pentru a fi votate unul cate unul sau ca pachet. In cadrul dezbaterii se va trage insa semnalul de alarma ca dosarele nu au avut un parcurs corect din punct de vedere procedural, a aratat euro-parlamentarul Maria Grapini in cadrul conferintei IRU/UNTRR.