Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit ACEA, in primele unsprezece luni ale lui 2018, aproape 2,3 milioane de vehicule comerciale noi au fost inmatriculate in Uniunea Europeana, cu 3,8% mai mult decat in 2017. Cifrele au fost mai mici in Italia (-2,8%) si Marea Britanie (-1,3%), in vreme ce Spania (+6,5%), Germania (+5,5%) si Franta (+5,2%) au performat foarte bine pana in prezent.
 

Din ianuarie pana in noiembrie 2018, inmatricularile de vanuri (LCV) in UE au fost cu 3,7% mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut, totalizand aproape 1,9 milioane de unitati vandute. Spania (+ 7,6%), Germania (+ 6,2%) si Franta (+ 4,8%) au inregistrat rezultate pozitive, in vreme ce Anglia (-0,7%) si Italia (-5%) au experimentat scaderi. In Romania, pe acest segment, cresterea a fost de 11,3%.
Pe segmentul vehiculelor comerciale grele noi (HCV), de 16 t, in primele unsprezece luni cererea UE a primit un impuls de 4,7%, pana la 290.988 de vehicule noi. In aceasta perioada, Marea Britanie (-6,2%) si Spania (-2,5%) au inregistrat declinuri, in timp ce Franta (+ 9,9%), Italia (+ 6,1%), Germania (+ 4,3%), dar si Romania (+14,6%) au contribuit pozitiv la cresterea economica a UE.
Pe segmentul mediu/greu, de peste 3,5 t (MHCV), au fost inmatriculate 357.270 de unitati noi (+4,7% fata de primele unsprezece luni ale lui 2017. Franta (+ 8,8%), Italia (+ 8,1%) si Germania (+ 3,9%) au inregistrat o crestere puternica, iar Anglia (-4,1%) si Spania (-0,7%) s-au confruntat cu dificultati. In Romania, pe acest segment, cresterea a fost de 13,2%.

Transportul in Moldova are o dinamica aparte. Aceasta zona a tarii este cea mai departata de Uniunea Europeana, dar si cea mai slab dezvoltata din punct de vedere industrial, astfel ca exporturile sunt destul de reduse. Majoritatea operatorilor se orienteaza catre pietele extra-comunitare, iar aceia care aleg sa faca transport catre Comunitate se confrunta cu infrastructura rutiera invechita si supra-aglomerata. Pana la aprobarea unor proiecte majore de autostrada, ca in orice tara civilizata, in urmatorii ani se vor abilita 532 km de drumuri judetene, cu finantare prin POR 2014-2020. Iar ca alternativa la transportul rutier, CFR Marfa vine cu o oferta foarte atractiva pentru RO-LA.
 

Reteaua de autostrazi si drumuri expres din Europa se termina in tara noastra, care nu este doar granita a Uniunii Europene, ci si „capat de linie“ pentru toate proiectele de mobilitate spre est si sud-est. Pe langa reteaua TEN-T, anul trecut s-a lansat la nivel european ideea de culoare majore de transport. Dintre acestea, prin Romania trec doar doua: Orient Est Med (incepe din Germania si traverseaza Europa pana in Grecia, respectiv spre Turcia) si culoarul Rhin-Dunare (porneste din Germania, traverseaza Europa Centrala si Romania pe directia Arad-Timisoara-Sibiu, Pitesti-Bucuresti-Constanta, plus legatura din sud, din Oltenia). Jumatatea de nord a tarii si implicit zona Moldovei nu este traversata de niciun coridor major european si, din cauza faptului ca vecinii din nord si est nu fac parte din UE, nici schimburile nu sunt atat de usoare intre tarile membre si non-membre, a aratat Cosmin Ceuca, expert in cadrul Serviciului Dezvoltare Urbana din cadrul Directiei Planificare, Programare din Agentia pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est (ADR NE).