Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Mai multe federatii si organizatii ale transportatorilor din Europa de Est au trimis ieri, 4 iunie 2020, o noua scrisoare deschisa membrilor Comisiei TRAN din cadrul Parlamentului European, prin care le solicita modificarea Pachetului Mobilitate 1 inainte de a fi prea tarziu. Astfel, Federatia Opratorilor Romani de Transport (FORT), Federatia Angajatorilor si Industriasilor din Cipru (OEB), Federatia Nationala a Operatorilor Privati de Transport din Ungaria (NiT), Asociatia Nationala a Carausilor Rutieri din Lituania (LINAVA), Transport i Logistyka Polska, Uniunea Transportatorilor Internationali din Bulgaria si Camera de Comert si Industrie din Malta si-au unit glasul intr-o scrisoare comuna, care trage un semnal de alarma asupra discriminarilor pe care noua legislatie europeana, aflata in curs de adoptare, o va aduce unei parti importante a transportatorilor europeni.
Criza generata de pandemia Covid-19 a demonstrat inca o data importanta sectorului de transport, precum si necesitatea asigurarii liberei circulatii a bunurilor pe intreg continentul. Dupa ce soferii si companiile de transport au „luptat” in linia intai pentru a mentine populatia europeana aprovizionata cu alimente si medicamente, Parlamentul European are acum datoria de a se asigura ca nu se aduc niciun fel de distorsiunii pietei unice, ca nu vor fi impinse firme de transport in faliment si nici angajatii acestora in somaj, se arata in Scrisoarea deschisa.
Organizatiile semnatare subliniaza faptul ca sustin armonizarea conditiilor de lucru si a accesului la profesie la nivelul UE, insa forma actuala a Pachetului Mobilitate 1 este departe de aceste deziderate. Eurodeputatii din Comisia TRAN sunt rugati, asadar, sa respinga prevederea privind intoarcerea vehiculului la fiecare 8 saptamani in tara de inmatriculare, argumentul principal fiind poluarea excesiva inutila, dar si pe cea referitoare la intoarcerea soferului la dimiciliu sau la sediul companiei de transport pentru pauza de 45 de ore, deoarece se ingradeste libertatea conducatorului auto de a decide unde sa isi efectueze repaosul saptamanal. De asemenea, mai multe prevederi din Pachetul Mobilitate creeaza confuzie in interpretarea legii, ceea ce, in final, prejudiciaza desfasurarea optima a activitatii companiilor de transport.
Faptul ca unii eurodeputati au recunoscut deja ca forma actuala a Pachetului nu este cea mai fericita, insa reprezinta un compromis acceptabil, confirma existenta discriminarilor pe care actul normativ le va legifera. La fel si disponibilitatea declarata de a aduce modificari ulterioare, care, oricum, ar putea sa vina prea tarziu pentru o parte dintre carausii est-europeni.
Organizatiile semnatare au atras atentia ca un act normativ respins de o treime din statele membre UE nu poate fi considerat un compromis acceptabil si acum, mai mult ca oricand, avem nevoie de o legislatie care sa protejeze interesele tuturor cetatenilor europeni. „Este momentul unitatii, nu al diviziunii. Haideti sa lucram impreuna pentru a avea o Uniune Europeana puternica si o piata unica solida. Aceasta este ultima posibilitate pentru a bloca Pachetul Mobilitate. Va rugam sa o folositi”, se arata in finalul scrisorii deschise adresata eurodeputatilor Comisiei TRAN.
 
Pentru a vedea daca Romania este singurul caz din Europa care vorbeste de izolarea sau carantina soferilor intrati in tara dupa o cursa internationala, am facut o scurta anchea de opinie in randul jurnalistilor de la revistele din Uniunea Europeana, membre ale juriului International Truck of the Year.
Astfel, am aflat ca autoritatile din Austria, Belgia si Elvetia au decis sa nu carantineze/izoleze soferii de camion. In Franta, una dintre tarile vestice puternic afectate de pandemia de COVID-19, autoritatile au decis sa lase libere culoarele pentru soferii profesionisti. 
In Grecia, o tara care a anuntat recent ca economia se va contracta si va intra in recesiune ca urmare a pandemiei, soferii continua sa faca curse atat in interiorul, cat si in exteriorul tarii. Nici in Irlanda nu sunt restrictii momentan, insa specialistii ii sfatuiesc pe soferii care vin pe feribot din Marea Britanie sa se autoizoleze. 
In tarile nordice, unde au fost luate masuri impotriva reducerii raspandirii coronavirusului considerate a fi destul de permisive, situatia nu este foarte diferita. Spre exemplu, in Suedia traficul de marfuri se desfasoara normal la nivel de granite, cu marfuri care vin si pleaca din Finlanda, Danemarca, Norvegia, Germania si Polonia. 
Olanda, o alta tara intens circulata de camioane romanesti, permite pentru moment accesul soferilor profesionisti fara restrictii de izolare/carantinare. Autoritatile recomanda insa ca la intoarcerea acasa, soferii sa isi petreaca timpul ramas pana la urmatoarea cursa in locuinta pentru a evita contactul cu alte persoane in afara familiei. Transportul este un domeniu esential pentru Olanda in vederea mentinerii lantului de aprovizionare si a economiei.
In Spania, a doua tara europeana puternic afectata de COVID-19 dupa Italia, soferii sunt exceptati de la masurile carantinarii/izolarii, transportul fiind considerat o activitate esentiala. Recent, in Spania a intrat in vigoare un decret care suspenda orice activitate economica si de productie care nu este considerata esentiala. 

In Polonia, Jan Buczek, presedintele asociatiei transportatorilor polonezi ZMPD, a declarat ca, “intrucat soferii profesionisti nu sunt supusi carantinei obligatorii, operatorii de transport pot beneficia de munca angajatilor lor fara sa ca acestia din urma sa fie obligati sa faca pauza doua saptamani (sa stea in izolare).” Astfel, soferilor ar trebui sa li se acorde o protectie speciala, pentru ca este inacceptabil ca acestia sa aiba contact cu alti participanti la trafic in punctele de trecere a frontierei si sa fie expusi la diverse tipuri de amenintari epidemiologice, a mai spus presedintele Asociatiei.
 
Prin decret guvernamental, Italia, cea mai afectata tara din Europa de criza coronavirusului, obliga toti cetatenii la autoizolare (https://www.fedespedi.it/wp-content/uploads/2020/03/DM_120_2020.pdf), chiar daca nu au simptome asociate COVID-19. Totusi, masura nu este necesara pentru persoanele aflate in tranzit si nici pentru soferii profesionisti, insa aceste persoane sunt obligate sa paraseasca teritoriul italian in termen de 3 zile (72 de ore), cu o prelungire de pana la 48 de ore in cazuri exceptionale. La intrarea in tara, soferii completeaza o declaratie in care mentioneaza motivul intrarii si traseul pe care il parcurge si prin care se obliga sa intre in izolare daca apar simptome asociate COVID-19. 
 
Bulgaria si Norvegia, mai restrictive
Spre deosebire de Suedia, in Norvegia situatia este putin diferita, in sensul in care autoritatile au decis sa aiba o trasabilitate mai mare asupra soferilor profesionisti. Cei care fac transport intern pot calatori in interes de serviciu, insa pe timpul in care se afla intre curse sunt obligati sa stea in izolare. Cu alte cuvinte, ziua muncesc si seara se izoleaza, ca toti ceilalti cetateni.
Bulgaria inregistreaza o situatie similara cu a Romaniei. Daca soferul doar incarca si/sau descarca pe teritoriul Bulgariei in 24 de ore, atunci nu este necesara carantina/izolarea. In cazul in care timpul pana la urmatoarea cursa este mai mare de 24 de ore, soferul intra in izolare sau carantina. Insa, precizeaza sursele Tranzit, nu se precizeaza nimic de separare fata de familie. In acest caz, soferul, dar si compania, sunt responsabili de respectarea masurilor impuse de autoritati, iar amenzile sunt foarte mari, mergand pana la pedeaspsa cu inchisoarea.