Pentru a vedea daca Romania este singurul caz din Europa care vorbeste de izolarea sau carantina soferilor intrati in tara dupa o cursa internationala, am facut o scurta anchea de opinie in randul jurnalistilor de la revistele din Uniunea Europeana, membre ale juriului International Truck of the Year.
Astfel, am aflat ca autoritatile din Austria, Belgia si Elvetia au decis sa nu carantineze/izoleze soferii de camion. In Franta, una dintre tarile vestice puternic afectate de pandemia de COVID-19, autoritatile au decis sa lase libere culoarele pentru soferii profesionisti.
In Grecia, o tara care a anuntat recent ca economia se va contracta si va intra in recesiune ca urmare a pandemiei, soferii continua sa faca curse atat in interiorul, cat si in exteriorul tarii. Nici in Irlanda nu sunt restrictii momentan, insa specialistii ii sfatuiesc pe soferii care vin pe feribot din Marea Britanie sa se autoizoleze.
In tarile nordice, unde au fost luate masuri impotriva reducerii raspandirii coronavirusului considerate a fi destul de permisive, situatia nu este foarte diferita. Spre exemplu, in Suedia traficul de marfuri se desfasoara normal la nivel de granite, cu marfuri care vin si pleaca din Finlanda, Danemarca, Norvegia, Germania si Polonia.
Olanda, o alta tara intens circulata de camioane romanesti, permite pentru moment accesul soferilor profesionisti fara restrictii de izolare/carantinare. Autoritatile recomanda insa ca la intoarcerea acasa, soferii sa isi petreaca timpul ramas pana la urmatoarea cursa in locuinta pentru a evita contactul cu alte persoane in afara familiei. Transportul este un domeniu esential pentru Olanda in vederea mentinerii lantului de aprovizionare si a economiei.
In Spania, a doua tara europeana puternic afectata de COVID-19 dupa Italia, soferii sunt exceptati de la masurile carantinarii/izolarii, transportul fiind considerat o activitate esentiala. Recent, in Spania a intrat in vigoare un decret care suspenda orice activitate economica si de productie care nu este considerata esentiala.
In Polonia, Jan Buczek, presedintele asociatiei transportatorilor polonezi ZMPD, a declarat ca, “intrucat soferii profesionisti nu sunt supusi carantinei obligatorii, operatorii de transport pot beneficia de munca angajatilor lor fara sa ca acestia din urma sa fie obligati sa faca pauza doua saptamani (sa stea in izolare).” Astfel, soferilor ar trebui sa li se acorde o protectie speciala, pentru ca este inacceptabil ca acestia sa aiba contact cu alti participanti la trafic in punctele de trecere a frontierei si sa fie expusi la diverse tipuri de amenintari epidemiologice, a mai spus presedintele Asociatiei.
Prin decret guvernamental, Italia, cea mai afectata tara din Europa de criza coronavirusului, obliga toti cetatenii la autoizolare (
https://www.fedespedi.it/wp-content/uploads/2020/03/DM_120_2020.pdf), chiar daca nu au simptome asociate COVID-19. Totusi, masura nu este necesara pentru persoanele aflate in tranzit si nici pentru soferii profesionisti, insa aceste persoane sunt obligate sa paraseasca teritoriul italian in termen de 3 zile (72 de ore), cu o prelungire de pana la 48 de ore in cazuri exceptionale. La intrarea in tara, soferii completeaza o declaratie in care mentioneaza motivul intrarii si traseul pe care il parcurge si prin care se obliga sa intre in izolare daca apar simptome asociate COVID-19.
Bulgaria si Norvegia, mai restrictive
Spre deosebire de Suedia, in Norvegia situatia este putin diferita, in sensul in care autoritatile au decis sa aiba o trasabilitate mai mare asupra soferilor profesionisti. Cei care fac transport intern pot calatori in interes de serviciu, insa pe timpul in care se afla intre curse sunt obligati sa stea in izolare. Cu alte cuvinte, ziua muncesc si seara se izoleaza, ca toti ceilalti cetateni.
Bulgaria inregistreaza o situatie similara cu a Romaniei. Daca soferul doar incarca si/sau descarca pe teritoriul Bulgariei in 24 de ore, atunci nu este necesara carantina/izolarea. In cazul in care timpul pana la urmatoarea cursa este mai mare de 24 de ore, soferul intra in izolare sau carantina. Insa, precizeaza sursele Tranzit, nu se precizeaza nimic de separare fata de familie. In acest caz, soferul, dar si compania, sunt responsabili de respectarea masurilor impuse de autoritati, iar amenzile sunt foarte mari, mergand pana la pedeaspsa cu inchisoarea.
Impactul pandemiei de COVID-19 nu poate fi inca evaluat, iar prejudiciul adus industriei este urias. Dintre toate, turismul este printre cele mai afectate domenii, se arata intr-o scrisoare oficiala trimisa Comisiei Europene de catre Eric Drésin, secretar general al Asociatiei Agentiilor de Turism si Tour-Operatorilor din Europa (ECTAA).
Pe langa masurile fiscale pregatite si/sau adoptate de statele membre pentru sustinerea economiilor nationale, Uniunea Europeana a anuntat o „infuzie” de 7,5 miliarde de euro in sprijinirea sistemului sanitar, a afacerilor de familie si a celor mai grav afectate sectoare de activitate. Astfel, ECTAA solicita Comisiei Europene sa ofere sustinere intregului lant de furnizori din turism. „Agentiile si tour-operatorii sunt sub presiune din toate partile: au contractat deja pachete turistice pentru clientii lor si au efectuat plata totala sau partiala a acestora. Beneficiarii insa isi anuleaza vacantele si solicita restituirea banilor, iar firmele de intermediere nu au cum sa isi recupereze banii de la furnizorii de servicii hoteliere etc. In acelasi timp, nici nu se fac rezervari noi, astfel ca intervine problema lichiditatilor”, se arata in scrisoarea ECTAA.
In aceste conditii, Comisia Europeana ar trebui sa permita o aplicare flexibila a directivei 2302/2015 privind vacantele si pachetele de calatorie. De asemenea, statele membre ar trebui sa poata utiliza prevederile art 107 (3)b) in caz de urgenta, pentru a sustine financiar tour-operatorii, agentiile de turism, furnizorii de servicii de transport, de cazare etc., pentru a asigura supravietuirea acestora si pentru a permite restituirea banilor catre clientii finali.
Rolul turismului in economia Uniunii Europene este esential, avand in vedere numarul mare de oameni care lucreaza in domeniu – aproximativ 12 milioane de persoane sunt angajate in firme mici si mijlocii din toate statele UE, iar contributia acestui sector la produsul intern brut al UE este de peste 10%. Fara un sprijin concret in perioada urmatoare, primele falimente ar putea deja aparea, iar, in aceste conditii, cei afectati nu vor putea primi reducerile de tarife sau restituirile la care ar avea dreptul din partea furnizorilor de servicii turistice, in conformitate cu directiva 2302/2015, se mai arata in scrisoarea ECTAA. Prin urmare, o forma temporara de compensare ar trebui stabilita la nivelul statelor membre sau al UE, pe care beneficiarii finali (calatorii) sa o poata accesa in vederea restituirii complete sau partiale a sumelor platite anterior.
Directiva 2302/2015 ofera multe avantaje clientilor de servicii turistice si de transport, ale caror drepturi sunt protejate inclusiv in situatii exceptionale, cum sunt cele de pandemie, in care toate calatoriile sunt anulate, iar statele isi inchid granitele, aeroporturile etc.
In aceste conditii, masurile recomandate de ECTAA sunt urmatoarele:
• Flexibilitate in restituirea banilor catre clienti in termen de 14 zile (art. 11.5, 12.4 si 12.5), cu conditia ca sumele datorate sa fie incasate de catre agentii/tour-operatori de la furnizorii de servicii turistice;
• Posibilitatea agentiilor/tour-operatorilor de a returna banii sau de a oferi reduceri sub forma de vouchere sau note de credit;
• Furnizorii de servicii turistice nu vor putea face plati cash fara a primi sprijin financiar din partea statelor membre, in baza art 107 (3)b) – altfel vor falimenta;
• Costurile de calatorie determinate de blocarea unei persoane in carantina ar trebui compensate de catre autoritatile care impun carantina respectiva. Calatorii care nu mai pot sa se intoarca acasa din cauza carantinei trebuie sa primeasca sprijin financiar de la autoritati pentru efectuarea deplasarii, atunci cand acest lucru va fi permis;
• Daunele non-materiale nu ar trebui luate in considerare, intrucat COVID-19 reprezinta o situatie de forta majora;
• Protectie financiara pentru vouchere si note de creditare, prin scheme existente, polite de asigurare dedicate sau un fond dedicat de garantare;
• Prevederile privind restituirea banilor, in conformitate cu articolul 10 din directiva, ar trebui suspendate, in lumina volatilitatii costurilor, a actiunilor guvernamentale si a ratei de schimb valutar.