În Belgia au fost introduse noi reglementări privind taxele de drum. Potrivit operatorului belgian de taxare Viapass, începând cu 1 ianuarie rețeaua de drumuri cu taxă va fi extinsă cu o lungime totală de 686 km în Flandra. Noile drumuri cu taxă sunt, în general, drumuri naționale.
Camioanele cu emisii zero vor fi scutite de taxa de drum în Flandra. Cu toate acestea, unitatea de bord (OBU), care este utilizată pentru colectarea automată a taxei de trecere, va rămâne obligatorie pentru camioanele cu emisii zero, în ciuda scutirii de taxă de trecere.
Celelalte regiuni ale Belgiei, Valonia și Bruxelles, vor taxa în continuare camioanele cu emisii zero, pentru care se va plăti, ca și până acum, același tarif ca și pentru camioanele Euro 6.
Mai mult decât atât, la 1 ianuarie regiunea Valonia va crește taxa de drum în medie cu 4,08%, ajustată în funcție de inflație.
Viapass informează, de asemenea, că de la 1 ianuarie, OBU TriBoxAir de la furnizorul de servicii Eurotoll nu vor mai fi permise pe drumurile belgiene. Belgia a introdus în aprilie 2016 o taxă de drum pentru camioane înregistrată electronic la nivel național. Aceasta se aplică vehiculelor de mare tonaj cu o greutate brută a vehiculului mai mare sau egală cu 3,5 tone și este eșalonată în funcție de clasa vehiculului.
Regiunea valonă a fost condamnată de Tribunalul de Primă Instanță din Namur pentru modul în care imobilizează vehiculele grele de marfă în cazul unei presupuse fraude legate de taxa de kilometru.
Abuzurile constatate de instanță privesc activitatea DG7, Direcția Generală Impozitare Operațională, care, în timpul verificărilor pe drumurile publice și în caz de suspiciune de fraudă, imobilizează adesea vehiculele și solicită plata imediată a unei amenzi. Or, asociația profesională a transportatorilor belgieni UPTR contestă de câțiva ani această abordare, argumentând că amenda este în acest stadiu prezumată și, prin urmare, poate fi contestată.
Tribunalul de Primă Instanță din Namur a considerat, pentru cel puțin a treia oară, așa cum arată UPTR, că aceste metode sunt disproporționate față de gravitatea infracțiunilor săvârșite și nu iau în considerare, de exemplu, un articol din Decretul din 16 iulie 2015 de stabilire a taxei pe kilometru, care spune că funcționarul competent poate reduce cuantumul la 250 de euro la prima infracțiune de acest tip a unui vehicul înregistrată în cursul aceluiași an calendaristic. Pe de altă parte, întrucât amenzile administrative sunt sancțiuni penale, impunerea colectării imediate și/sau a imobilizării vehiculului constituie un abuz de drept. Și ar trebui ca un judecător să examineze legalitatea și proporționalitatea fiecărei sancțiuni administrative.
Conducerea UPTR crede că administrația valonă spera să scape de control judiciar – dar iată că ea primește o lovitură serioasă care să-i amintească ce însemnă democrația – și că parlamentarii valoni ar trebui să organizeze o comisie de anchetă cu privire la acțiunile DG7.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit