Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Începând cu 1 iulie 2026, vehiculele comerciale ușoare de marfă (LCV), cuprinse între 2,5 și 3,5 tone, utilizate în transporturile transfrontaliere din Uniunea Europeană, vor intra într-o etapă de transformare radicală. Reguli complexe, până acum rezervate exclusiv camioanelor grele, vor deveni obligatorii și pentru acest segment.

Pentru prima dată, șoferii și operatorii de vanuri vor trebui să respecte normele europene privind timpii de conducere și odihnă, legislația referitoare la detașare – inclusiv remunerația minimă pentru șoferii trimiși în afara țării de origine – și instalarea tahografelor inteligente de a doua generație (G2V2). Dacă pentru transportul greu aceste reguli sunt parte integrantă a activității zilnice și a pregătirii profesionale, pentru sectorul LCV ele constituie o noutate absolută. Miza este uriașă: până la trei milioane de vehicule din întreaga Europă vor fi afectate direct.

Provocările: tahografele și instruirea șoferilor

Cea mai sensibilă cerință este introducerea tahografelor inteligente G2V2. Experiența din sectorul camioanelor arată că aplicarea de ultim moment a acestor obligații a dus la lipsa dispozitivelor și la cozi interminabile în atelierele autorizate. Fără măsuri din timp, aceeași problemă poate afecta grav sectorul vanurilor.

Nu mai puțin importantă este instruirea. Spre deosebire de șoferii de camioane, care trec prin programe obligatorii de formare, conducătorii de LCV au nevoie doar de un permis de categoria B și nu au fost expuși până acum regulilor privind timpii de conducere, odihna sau detașarea. Creșterea gradului de conștientizare și pregătirea acestora sunt esențiale pentru a evita sancțiuni și blocaje în lanțurile logistice.

IRU pregătește sectorul printr-un plan de acțiune

Pentru a ajuta operatorii să facă față acestei „frenezii” de reglementare, IRU a lansat un plan european de pregătire printr-un atelier online organizat pe 3 septembrie 2025. Evenimentul a reunit reprezentanți ai Comisiei Europene, ai Autorității Europene a Muncii, ai comunității de control CORTE, dar și experți din asociațiile naționale și din companiile de transport.

Atelierul a oferit sectorului șansa de a primi direct informații de la decidenți și autorități de control cu privire la noile obligații și la modalitățile practice de adaptare. A fost, de asemenea, punctul de plecare pentru dezvoltarea unor instrumente concrete de orientare și programe de instruire dedicate vanurilor.

IRU a anunțat deja o serie de acțiuni suplimentare:

„Este pentru prima dată când sectorul LCV, operând transfrontalier, va fi supus în mod real întregului pachet de reguli europene în materie de transport. Tahografele, timpii de odihnă și normele privind detașarea sunt domenii complexe. Majoritatea micilor operatori și, mai ales, șoferii de LCV nu le cunosc. IRU intervine pentru a se asigura că nu doar sunt informați, ci și echipați corespunzător pentru a respecta regulile”, a subliniat Raluca Marian, director IRU pentru UE.

Contextul noilor reguli europene

Uniunea Europeană a introdus, prin Pachetul de Mobilitate aprobat în 2020, o serie de măsuri care au ca scop modernizarea și digitalizarea transportului rutier. Printre cele mai importante prevederi se află și obligativitatea montării tahografului inteligent de a doua generație în toate vehiculele care efectuează transporturi internaționale. Această cerință se aplică atât vehiculelor noi, cât și celor deja în circulație, inclusiv second-hand, și are ca obiectiv creșterea siguranței rutiere, monitorizarea mai precisă a timpilor de condus și odihnă, dar și prevenirea fraudelor.

Procesul de implementare a noilor dispozitive a fost împărțit în mai multe etape:

Ce riscă transportatorii care nu respectă regulile

Sancțiunile diferă de la un stat la altul, însă toate sunt considerabile și pot afecta grav activitatea unei companii de transport. De exemplu:

Aceste cifre arată cât de severă este legislația europeană în materie de control al transporturilor și cât de important este ca firmele să respecte termenele de conformare.

Excepții și precizări importante

Nu toate vehiculele sunt vizate de această obligație. Autovehiculele de transport care operează exclusiv pe plan local sau național și care sunt dotate cu tahografe analogice sau digitale vechi nu trebuie să le înlocuiască. Singura situație în care acest lucru devine obligatoriu este atunci când dispozitivul se defectează și nu mai poate fi reparat.

Implementarea tahografului inteligent de a doua generație reprezintă o schimbare majoră pentru sectorul transporturilor rutiere internaționale. Deși presupune costuri și timp investit în adaptarea vehiculelor, această măsură contribuie la uniformizarea regulilor la nivel european, la monitorizarea corectă a activității șoferilor și la creșterea siguranței pe șosele. Transportatorii care vor să își continue activitatea fără riscuri trebuie să respecte termenele de înlocuire, pentru a evita sancțiuni extrem de dure.